31.5.2016

Heppatallilla



Kävin lauantaina aamutuimaan heppatallilla jossa Hennalla oli pienimuotoiset ja samalla ekat koulukilpailut - olin siellä tyystin paparazzin toimesta. *nauraa* No ei vaiskaan mutta kameran kanssa siellä liikuskelin ja kuvailin. Sekä rapsuttelin heppoja, ja siinä samalla muistui mieleen oma aika hevosten parissa. Mähän oon joskus nuorempana käynyt alkeiskurssin tuolla Porin ratsastuskoululla joka on Raumantien vieressä. Sitten se harrastus lässähti kun ei ollut oikein varaa harrastaa mutta hepat jäi silti sydämeen asumaan. Katsotaan jos mäkin tässä vielä lähden ratsaille, moni on kyllä sanonut että kyllä munkin kokoiset ratsastaa mutta kyllä mä vielä hieman haluan kiloja pois ennenkuin menen hevosen selkään.  Ehkä mut vielä löytää hepan selästä.


Nappasin yhteiskuvankin tästä ratsukosta, just sopivasti kisan jälkeen. Bona on kyllä hurmuritamma, ainakin itse tykästyin tähän neitiin todella paljon. Kova puskemaan, mut onneks on tota omaa painoa pitämässä tasapainossa. *nauraa* Harmitti vaan niin paljon kun Henna sai just ennen kisoja huonoja uutisia kun rakennus jossa hänen korupajansakin on, oli ylimmästä kerroksesta ilmiliekeissä mutta ne saatiin onneksi kuriin. Kaikenlaista muuta vesi- ja savuhaittaa siitä kuitenkin jäi. Pajalle sitten jossain vaiheessa siivoskelemaan että saada mahdollisimman pian avattua.



Innostuin siinä kuvailemaan myös muita ratsukkoja jotka kilpailuun osallistuivat. Olin kyllä todella tyytyväinen tuohon Olyn omaan kittilinssiin vaikka aikoinaan sen haukuinkin ihan lyttyyn, ilmeisesti kuvaaja on oppinut jotain kun kittilinssinkin kanssa tuli oikein hyvää laatua. Tosin uskaltaisin sanoa että se oli tuo aurinkoinen keli jonka avulla sain otettua tämän verran hyviä kuvia. Kittilinssin kanssa on sisätiloissa jotenkin vaikeampia ottaa kuvia kun on niin heikko valovoima, mutta kenties olen siinäkin oppinut jotain uutta.


Erityisen paljon mua kiinnosti ottaa liikkuvaa kuvaa ratsukoista ja sehän onnistui oikein hyvin. Hennastakin sain hauskaa GIF-kuvaa aikaiseksi kun oikein sarjalla otin kuvia. Erityisesti halusin ottaa kuvia noista liikkuvista ratsukoista kun normaalisti liikkuvasta kohteesta en ole saanut hyviä kuvia, mutta nämä ovat kyllä oikein hyviä. Olen niin ylpeä itsestäni. Tykästyin muuten näihin kolmeen hevoseen jotka kuvissa ovat.  Joten tuollaisia jylhäisen näköisiä. Pitää katsoa jos jossain vaiheessa taas pääsen Hennan kanssa tallille kuvailemaan.



Randomkuvailuna piti napata kuva jonkun hepan kengänjäljistä.



Henna oli laittanut Bonalle tosi mageet blingbling pompulat, oli oikein nätti tyttö tämä Bona.



Kun vietiin Bona talliin ja laitettiin laidunkuntoon, niin mulla oli siellä pientä tiirailua sisälle eksyneen tervapääskyn kanssa. Kattokaa nyt, ihan selvästi se tuossa mittailee mua että oonko mä uhka vai en. Mä tiedän ihan innoissani siinä vaan napsein kuvia tästä pikkusesta, niitä lenteleni tosi paljon siinä tallialueella. En oo oikeastaan koskaan ennen nähnyt niitä noin suurissa määrissä.

30.5.2016

OOTD - Orange and Black



Toppi Yours / Caprit KappAhl / Sandaalit KenkäPori / Laukku Tara Jarmon

Vilkaisu aamusti lämpömittariin kertoi että olisi viisainta laittaa mahdollisimman kevyesti päälle joten valitsin vaatekaapista itselleni viskoositopin ja -legginssit. Kummatkaan noista ei ole ihan sataprosenttista viskoosia mutta jotain yhdeksänkymmentä kuitenkin eli yhtä hyvä. Riittää ainakin mulle.

Laukuksi valitsin kaapista tämän suht uudehkon Tara Jarmon laukun koska kaipasin nyt vähän isompaa laukkua kun oli jonkin verran tavaraa mukana kun lähdin. Tuo on ihan uskomattoman tilava laukku ja nyt kun Henna teki siihen vielä tuo pitkän ketjun, niin sitä saattaa käyttää tällä mun lempitavalla eli crossbodyna. Mulla kun on niin olemattomat olkapäät, niin nuo olkalaukut ei tahdo pysyä paikoillaan.

Kenkien kanssa mietin hetken aikaa että mitkä olisi hyvä laittaa jalkaan. Ihan ensin meinasin vaan laittaa mustat ballerinat kunnes aloin miettimään että että voisinko laittaa kerrankin jotain muuta jalkaani kuin ne tutut ja turvalliset ballerinat. Arvostan ballerinoita jo siitäkin syystä että ne saa äärettömän nopeasti jaloista pois. Kaivoin siis kaapista mustat avokkaat ballerinoiden viereen mutta en ollut oikein tyytyväinen niihin joten otin kaapista vielä yhden kenkäparin, nuo kuvassakin näkyvät sandaalit. Ne sopi ihan täydellisest tämän rennon asun kanssa.


Kohta mä heitän mun valkoset ylisuuret Crocsit jalkaan ja lähden tuonne pihalle kastelemaan kukkia sekä otan jonkun hömppäpokkarin mukaan, jos vaikka ehtisin rauhottumaan edes pieneksi hetkeksi. Ai niin mutta mun pitää tehdä ennen sitä salaatti ja kuoria perunat, että kun tulen takaisin sisälle niin voin napsauttaa levyn päälle.

Mun pitäisi myös kuvailla tuo uusin laukkuni, on pitänyt kuvata jo muutaman päivän ajan mutta se on aina vain jäänyt kun on ollut mukamas muuta tekemistä. Mietin ensin myös etten sitä sen ihmeemmin kuvailisi, että näkyy sitten asukuvissa jos näkyy mutta toisaalta olen aatellut että kuvaisin nuo kaikki laukkuni joita en ole vielä blogissa esitellyt, koska kyllä niitä nyt muutama taitaa olla joista en ole siis tehnyt esittelyä mutta jotka on kuitenkin blogissa näkyneet.

Mutta nyt tää mimmi lähtee nauttimaan tosta arskasta. Nähään taas huomenna!

29.5.2016

Miten elämäntaparempalla oleva lihava syö?


No tässä postauksessa se selviää, ainakin parin päivän ajalta. Multa on usein kysytty tämän elämäntaparemppani ruokailuista ja nyt mä sitten keskityin tekemään tätä. Se on aika tarkkaa puuhaa, koska oon aiemminkin yrittänyt tehdä tätä mutta aina jossain vaiheessa oon unohtanut kuvata ruokani. Tässä kuten edellisessäkään ei ole tarkkoja ruokamääriä taikka kaloreita kirjattu koska mulla on personal trainerin tekemä maksettu ruokaohjelma, joten sitä ei saa paljastaa koska nämä on mulle tehty joten toisella määrät ei välttämättä toimisi. Syön ruokia 3-4h välein mutta välillä saattaa käydä niin, että ruokavälit kasvaa isommiksi eikä se ole hyvä juttu ja toisinaan saattaa myös yksi ruokailuväli jäädä kokonaan pois. Mutta mennäänpä nyt katsomaan mistä onkaan koostuneet mun parin päivän syömiset.
 

Perjantaina klo 9.30 söin aamupala/lounaskombona mustikkaa jonka olin edellisenä päivänä ostanut torilta, vajaa mukillinen maitoa sekä munakasleipä eli maalaisviipaleleipää jonka välissä oli broilerinleikemunakas. Tää on todella hyvää ja täyttävää, munissa on riittävästi rasvaa joten mitään margariinia ei välissä ollut. Yks mun lemppareistani koska on nopea ja täyttävä.



Seuraavaksi vuorossa perjantain välipala n. klo 15.00 eli mustikkasmoothie johon tuli mustikkasoppaa, vettä, kuitulisää, rypsiöljyä, pellavansiementä, mustikkaa ja maitorahkaa. Lisäksi päätin tällä kertaa ottaa porkkanaa. Tämä olisi pitänyt syödä jo klo 14.00 mutta olin niin keskittynyt yhteen hommaan etten yksinkertaisesti huomannut ajankulkua. Pitkittynyt väli ei ole pitkäkestoisesti hyvä asia, mutta silloin tällöin ei tietenkään remppaa aja alas.



Perjantain päivällinen syötiin klo 19.20 ja sillon vuorossa oli päivällislautanen täynnä perunamuussia, chili-sipulijauhelihapihvejä sekä salaattia joka tehty paprikoista, tomaateista, kurkuista, sipulista ja salaattijuustosta. Nuo pihvit on aivan mahtavia, nuo chilit on jotain tosi sopivia koska mä en normaalisti tykkää kovin tulisesta mutta nuo eivät tunnu pahoilta vaikka isompia sattumia pääsisikin pureskelemaan.


Perjantain viimeiseksi eli iltapalaksi valikoitui klo 23.10 se samanlainen mustikkasmoothie jonka tein päivälliseksi ja ihan samoin aineksin teinkni sen elikkäs mustikkasoppaa, vettä, kuitulisää, rypsiöljyä, pellavansiementä, mustikkaa ja maitorahkaa. Lopuksi oli mukava katsoa Sulamon sivuilta miten kalorit pysyi hyvinä ja makrotkin kiittivät. Mulla kun on välillä sitä ongelmaa että rasvat jää liian alhaisiksi mutta nyt oli kaikki lähestulkoon täydellisesti.



Lauantain aamupalan söin vasta kun pääsin kotiutumaan ratsastuskoulu- ja kauppareissuilta eli kello n. 13.00. Aamupalaksi valitsin taas sen ihanan maalaisleipämunakkaan eli pari palaa maalaisviipaletta sekä munakas jossa broilerinleikettä, siihen sitten pieni mukillinen maitoa sekä banaani. Ja tämän jälkeen olisi pitänyt olla välipalankuva n. klo 17.00 mutta tiedättekös mitä? Multa jäi se kokonaan syömättä, uuuuups! Näitä ei siis saisi tulla mutta olin siinä ulkona hommissa ja aika meni tosta vaan, eikä edes tuntunut että olisi ollut nälkä. Havahduin vasta siihen kun kaverit tuli pyytää retkelle että nyt pitää syödä joten seuraavaksi onkin sitten päivällinen.


Lauantain päivällisen söin klo 20.00 aikamoisella kiireellä kun piti lähteä metsään retkeilemään mutta tällä kertaa söin siis perunamuussia, sitä samaa perussalaattia mitä aiemminkin mutta tällä kertaa herkuttelinkin 100g verran hauenlihalla. Ai että muuten olikin hyvää! Lisäksi oli mukillinen jotain vadelmamehua. Ja eikun matkalle metsään...


Kello oli 01.00 kun päästiin takaisin kotiin ja vaikka kuinka olisi tehnyt mieli kaatua suoraan sänkyyn, minä menin syömään iltapalaa sekä otin pikkuisen herkkujätskiä. Tein itselleni sen perussmoothien johon tuli samat ainekset kuin tuossa perjantain smootheissakin eli mustikkasoppaa, vettä, kuitulisää, rypsiöljyä, pellavansiementä, mustikkaa ja maitorahkaa. Lisäksi otin porkkanaa sekä lakujätskiä mutta siitä en jaksanut syödä kuin 1/3 koska uni painoi sen verran enemmän silmäluomiani ja masussa oli jo smoothie ja porkkanat että päätin jättää loput ensi viikkoon. Mulla käy joskus herkutteluiden kanssa näin että kun ensin pitää syödä se varsinainen iltapala niin ei sinne masuun jää enää isoa koloa sille herkulle ja tällä tavoin oonkin saanut toisinaan vähennettyä tuota herkuttelun määrää. Kaikkea ei ole pakko syödä jos ei vain maistu. Tää on ehkä kaikista suurin oppimiseni tässä elämäntaparemontissa, että herkkua voi myös jättääkin eli kaikkea ei ole pakko syödä vaikka saisiki syödä.


Lisäksi näiden kaikkien syömisten lisäksi juon reippaasti vettä/teetä. Tällä hetkellä tykkään laittaa kraanaveden joukkoon hitusen verran sitruunamehua koska se pelkkä vesi joskus tökkii. Sitten kaapista löytyy noita FunLightin tiivisteitä, mutta niitä en ole nyt taas hetkeen käyttänyt. Tee menee ihan sellaisena eli en lisää sinne mitään makeutusta taikka maitoa. Nesteitä tulee juotua sellaiset 2-3l, salipäivinä menee litra enemmän + mitä sitten saan ruuan yhteydessä. Otan myös aamuisin multivitaporejuoman, D-vitamiinia ja sinkkinä - iltasella otan magnesiumporejuoman.