19.1.2011

Meikkaus (tai enemmänkin sen puute)

Moni vanha lukija nyt jo varmaan muisteleekin, että minähän en meikkaa. Ja tää voi tulla shokkinakin joillekin, sillä kun sitä pidetään naisten etuoikeutena voida meikata. Enkä mää sitä mitenkään vähättele. Minä kun en nyt vaan diggaa meikkauksesta.

Mun kosmetiikkatuotteet on tasan tarkkaan:
Kynsilakat, kosteusrasvat, pesusaippua, hiustuotteet sekä kulmakarvaväri.
Nii ja sillo tällö hiusvärit.

Ja oon muutaman miehen kanssa käynyt erittäin mielenkiintoista väittelyä tuosta meikkauksesta. Eräskin lupasi vaikka opettaa…. Joopa joo, kiitos vaan tarjouksesta mutta enköhän olisi itse opetellut jos sellaista haluaisin harjotuttaa. Ja toisaalta, minähän olen meikannut ystäviäni ja olen siitä ihan hyvä. Eli siis osaan meikata, olen vain todennut että itse en halua sitä tehdä.

Jep, olen tällä tavoinkin varmaan joku outolintu mutta mitä sitten? Pitääkö sitä aina mennä jonkun oletetun muotin mukaan, niinku nytkin tämä että naisten KUULUU meikata. Siis miksi kuuluu? Siksikö että näytetään nätimmältä? No joo, mutta miksi? Mä tunnen olevani nätti jo ilman sitä meikkaustakin. Ja joo, tuleehan siitä siisti yleiskuvakin jos on siisti meikkaus mutta eikös se siisti yleskuva tule ihan ilman meikkejäkin? Itse kun kuitenkin pidän ihostani huolta noilla kuorinta-aineilla ja kosteusvoiteilla yms. Etten mää nyt sentään mikään ihan aataminaikanen nainen oo, että kyllä mää hieman itseäni hoivailen.

21 kommenttia:

  1. Ei kenenkään tarvitse meikata, jos ei itse niin halua. Mun lähipiirissä on aika monta sellaista, joka ei halua meikata. En aina jaksa itsekään meikata, mutta joskus tulee laitettua jonkilaista pakkelia naamaan.

    VastaaPoista
  2. Hyvä hyvä! T: toinen nainen, joka ei KOSKAAN meikkaa

    VastaaPoista
  3. Anonyymi,
    Ei tietenkään mutta jotenkin sellaista katsotaan kieroon kun kertoo, ettei meikkaa. Ei niinkään naispiireissä vaan mies. Tosin mun oma mieheni tykkää et on luonnollinen. Mut nääkin on toki makuasioita. Mutta kun aattelee, ni en voisi olla miehen kanssa jonka mielestä aina pitäisi meikata - oli sitten kotona tai ulkona.

    Olen minä nuoruudessani kokeillut ja todennut, että ei oo kivaa. Sillonkin kokeilin, koska kaverit meikkasi enkä halunnut silloin olla mitenkään erilaisempi. Vaikka eipä se ollut kuin kaksi kertaa, sen jälkeen totesin että ei oo kyllä mun juttuni.

    VastaaPoista
  4. Ilmeisesti tää on kuitenkin sua itteäs häiritsevä asia jollain tapaa ettet meikkaa, kun oot siitä monta kertaa postannut ja toitottanut. Jos oisit sinut asian kanssa, niin et noteerais sitä mitenkään. Think about that!

    VastaaPoista
  5. Anonyymi,
    Mä olen asian kanssa ihan sinut. Mua ei kiinnosta meikkaukset, enkä mielestäni ole tästä kovin paljoa toitottanut. Mut jos jonkun mielestä muutama maininta asiasta on toitottamista, ni OK - sitten olen varmaankin. Mutta ei se toitottaminen siitä tule, että se häiritsisi minua, etten meikkaa - vaan se, että jotkut toiset urputtaa minulle, että miksen minä meikkaa. :) Minä toitotan siitä, että minulle toitotetaan. :)

    VastaaPoista
  6. Ensimmäinen anonyymi kirjoittaa.
    Hassua, olet ensimmäinen ihminen, joka kertoo tämmöistä. Ei kukaan muu ole koskaan kertonut, että heitä katsottaisiin mitenkään kieroon. Eräs ei-koskaan-meikkaava naishenkilö sanoi, että häntä on sen vastoin aina kehuttu, kun ei meikkaa jos se on joskus harvoin tullut puheeksi jonkun kanssa.

    Oma mieheni tykkää minusta au naturellina, mutta tykkään itse meikkailla silloin tällöin jos haluan piristää itseäni jotenkin.

    VastaaPoista
  7. No siis, onhan minuakin kehuttu kun en meikkaa mutta suurimmaltaosin miespuolisilta on tullut kommenttia että TÄYTYISI meikata. Että kieroon on katsoneet lähinnä vain miehet, ei niinkään naiset.

    Itse olen kyllä meikkausta miettinyt, mutta lähinnä jos on kyseessä jotkut megabailut ja silloinkin menen itse suosiolla ammattilaisen käsiteltäväksi kuin alan itse soheltamaan. Vaikka en nyt sano, että siitä välttämättä pahaa jälkeä tulisi mutta en vain kannata niin ison meikkimäärän ostoa kerran vuodessa oleviin megabailuihin vaan maksan ihan kiltisti sen 25-45e meikkauksesta.

    VastaaPoista
  8. Arjessa meikkaamattomuus on käsitykseni mukaan aivan ok ja tietenkin jokaisen yksilön oma valinta, mutta joissakin tilanteissa itsensä ehostaminen on toisten ihmisten kunnioittamista. Useimmiten tällaiset tilanteet ovat suurempia juhlia, mutta myös asiakaspalvelussa tällainen tilanne on mahdollinen. Itse olen yliopisto-opiskelija ja viime kesänä tein opintoihini kuuluvan (valtionhallinnon)harjoittelun erään ministeriön paikallishallinnossa, eikä siellä olisi tullut kyseeseenkään, että olisin ilmestynyt paikalle huolittelemattomana. Toisin sanoen yleishygieniasta huolehtiminen ei ikävä kyllä kaikissa tilanteissa ole tarpeeksi.

    VastaaPoista
  9. Tuo onkin mielenkiintoinen, en ole ennen kuullutkaan että itsensä ehostamine tietyissä tilanteissa on toisten ihmisten kunnioittamista.

    Itse olen asiakaspalvelutyössä ollut, eikä siellä ole koskaan nuristu siitä etten meikannut. Mut ehkä tässäkin on vähän, että mimmosta asiakaspalvelutyötä tekee. Miten se tekee ihmisest huolittelemattoman jos ei meikkaa? Siis tätä en ymmärrä, kun siisti ja nätti voi olla myös ilman pienintäkään ehostusta. Miksi siis on PAKKO ehostaa pienestikään?

    Heh, mie oon kyl niin ittepäinen et en kyl työpaikan tähden alkaisi omia periaatteitani muuttamaan. Tosin jotkut ihmiset ei oo suostuneet uskomaan, etten käytä meikkiä - koska näiden mukaan näytän silleen pienesti meikatulta. Mut rehellisesti sanottuna, itse en näe sitä.

    VastaaPoista
  10. Itse teen virastotöitä, mutta ei tulisi mieleenikään meikata eikä sitä tee muutkaan meillä. Kerran kuulin jossakin koulutustilaisuudessa pukeutumisohjeita virastoihmisille ja ne olivat kyllä huvittavia...

    VastaaPoista
  11. Mun mielestä, jos työskentelee jossain asiakaspalvelussa on syytä näyttää siistille ja kaikinpuolin huolitellulle. Itse en menisi missään virastossa/toimistossa jne. sellaisen ihmisen luo, joka ei ulkonäöllisesti miellytä, koska vieraan ihmisen kohdalla se ulkonäkö merkitsee yllättävän paljon.

    Toiset ihmiset eivät TARVITSE meikkiä näyttääkseen kauniille, mutta kyllä se meikki on se, joka antaa huolitellut ilmeen. Samoin kuin oikeanlainen pukeutuminen.

    On toisia ammatteja, joissa mun oletusarvo ainakin on se, että asiakaspalvelija on arvonimensä mukainen. Ts. oletan, että kampaaja huolehtii hiuksistaan, kosmetologit ihostaan so on..

    Itse en meikkaa jos meikki ei siihen tilanteeseen sovi tai ole ns. pakollinen, mutta esim. kouluun en osaisi mennä ilman..aamun 5-10 minuutin uhraus on joka minuutin arvoinen päivän mittaan :)

    Makuasioita.

    VastaaPoista
  12. Niimpä niin, makuasioitahan ne on.
    Meikkaako vaiko ei.

    Tosin en itse ole koskaan kiinnittänyt huomiota onko asiakaspalvelija meikattu vai ei. En yleensä katso ulkonäköä kun pitää valita, kenen asiakaspalvelijan luokse menee. Ja eikös ne tänä päivänä ole yleensä numerolapulla meneviä eli et saa itse päättää kelle menet. Ainakin virastoissa taitaa olla aika yleistä toi lappujonotus?

    Mut kertokaa nyt, mikä siinä tekee jotenkin huonomman asiakaspalvelijan jos se on kuitenkin ihan siisti? Pukeutuu siististi, on siisti ulkonäöltääkin (ILMAN MEIKKIÄ SIIS)

    Enkä mää nyt sitä sano, että meikkaus ois huonompi mut musta toi vaan, et on pakko meikata ihan hiemankin johonkin työpaikkaan. No luulempa silti, et just ne meikatut ihmiset saaki just semmoset työpaikat joissa se työnantaja hieman katsoo että meikataan töihin. Enkä mää kyl haluaisi mennä työpaikkaan missä mun olisi PAKKO meikata.

    Vaikka onhan se tosiasia, et joka paikassa näkee niitä työntekijöitä joilla on meikkiä. Siis mie en oo nähnyt meikitöntä työntekijää. Paitsi itseni, mut se onkin asia erikseen. ;)

    VastaaPoista
  13. en tarkoittanutkaan etten menisi niiden luokse jotka eivät ole meikanneet.. mutta jos ihminen on siistin oloinen, huoliteltu, niin on helpompiu uskoa, että hoitaa asiansakin..

    numerojonotus on mitä on, mennään minne käsketään.. mutta kyllä mä ainakin monessa paikassa pääsen valitseen...ja muutkin..

    kaupat, kirjastot, matkatoimistot..vain muutaman mainitakseni..

    Ja toki on alojakin joissa ei saa olla edes meikkiä.. tai pikemminkin työpaikkoja...ja paikkoja, joissa se on täysin turhaa, koska suttaantuu kuitenkin....

    Mun mielestä meikittömyys ei tee huonompaa TYÖSSÄÄN, mutta laittautuminen kuuluu asiakaspalveluun..

    VastaaPoista
  14. Ei ole kyse siitä että huomattaisiin että tuo on meikannut ja tuo ei, vaan siitä että meikillä voi korostaa omia hyviä puolia sekä vähän peittää huonompia. Iloiset suuret silmät huomataan jo kauempaa kun niitä on vielä korostettu, ja henkilön luo on mukava tulla. Tasaisen värinen iho ei luo mitään ihmettelyn aihetta, mahdollisesti laikukas iho saattaa kummastuttaa (nämä ovat siis vain esimerkkejä, ei siis että kaikilla on laikukas iho ilman meikkiä).

    VastaaPoista
  15. Asiakaspalvelijan tulee olla SIISTI, mikään muu siinä ei merkkaa. Jos ei meikkaa, ei meikkaa, mutta on hyvä pestä tukkansa ja peseytyä muutenkin. En itse ainakaan aina edes näe, onko ihminen meikannut vai ei - huomaan vain epäsiisteyden. Ilman meikkiäkin voi olla tosi siisti.

    Eri asia on vaikka kosmetiikan myyjä. Hänhän on tavallaan liikkeen käyntikortti, ei ehkä vakuuttaisi kovin vaatimaton olemus.

    VastaaPoista
  16. Hauska juttu, kävin tänään The Body Shopissa ostamassa kasvonaamiopurkin. Niin kiinnitin huomiota, ettei ainakaan tämä myyjä ollut itseään meikannut.

    Siis se siisti ulkoasu on enemmän. Siis että hiukset on puhtaat, ne on siististi (ei siis hapota siellä täällä), vaatteet on siistit (ei likatahroja yms.) Viimeiseksi mää tosiaan katson sitä, että onko myyjällä meikkiä vaan enemmänkin se koko olemus siinä tulee huomattua ensimmäisenä. :)

    Ja kyllä, meikillä voi nimenomaan korostaa ja piilottaa. Mulle muistaakseni on sanottu, että jos laittaisin ripsiväriä tai jotain kajalia, ni silmäni korostuisivat paljo ja jotain muutakin. Ja et mun pitäski nimenomaan kiinnittää huomiota silmämeikkiin. Et ku kuulemma mun iho on niin hyväs kunnos, etten välttis tarttis meikkiä siiihen. Kuulin muuten just tuon toistamiseen tänään.

    VastaaPoista
  17. "Niin kiinnitin huomiota, ettei ainakaan tämä myyjä ollut itseään meikannut."
    Oletko varma? Mistä tiedät ettei ollut laittanut meikkivoidetta/puuteria?

    VastaaPoista
  18. Anonyymi,
    No enhän minä koskaan satavarma voikkaan olla, mutta siitä läheltä katsottuna ei näyttänyt että olisi ollut meikkiä. No jos olikin meikkiä, ni kyl melko luonnollisen vaikutelman sai.

    VastaaPoista
  19. Silloinhan meikkaus juuri on onnistunut, jos se on niin luonnollinen, ettei sitä huomaa ;) Semmoinen meikki onkin vaikein tehdä.

    Ellei sitten juuri halua käyttää erikoisempia luomivärejä, kuten itse käytän.

    VastaaPoista
  20. Niimpä, jos se oli meikannutkin itsensä ni oli kyllä pystynyt tekemään sen hyvin. Niin luonnolliselta näytti siis. Ja joistain ei esimerkiksi pysty sanomaan, onko ripsiväriä. Mulle on aikoinaan monesti sanottu, että sopiipa mulle hyvin toi ripsiväri jne. On siinä hauska sanoa, että mikä ripsiväri kun en käytä. Ja varsinkaan sillon 10v. sitten en käyttänyt kun mulla alkoi silmät heti vetistää kun laitettiin ripsiväriä tai kajalia. Nykyisinhän vissiin on jo sellaistakin, että voisin käyttää mutta...

    VastaaPoista
  21. Tästä meikkaamisesta. Itse siis en nykyään meikkaa kuin tärkeimpiin tilaisuuksiin, esim. kuoron esiintymiset useimmiten, juhlat, häät... sitä mukaa kun olen lihonut, olen meikannut vähemmän ja vähemmän. En tietoisesti, en vaan ole enää jaksanut. Suureksi osaksi hillittömän hikoilun takia, jonka pelkään tuhoavan meikkini heti.

    Juon paljon, ja sillä lihoinkin (masennus, hoitona siihen ryyppääminen ja SSRI, molemmat lihottivat ja vaikka nyt olen lopettanut lääkityksen ja juon paljon vähemmän, en laihdu). Tiedän, että hikoilu pahenee jos olen edellisenä päivänä juonut. Tai ehkä sitä ja sitäkin edellisenä? Hikoilen, vaikken joisi, ainakin näin kesällä. Yäk.

    VastaaPoista