3.12.2011

Yskä lähtee yskimällä

Nyt on kovasti ollu uutisissa tuosta, ettei yskänlääkkeistä ole mitään hyötyä.
Mä oon asiasta samaa mieltä, ettei niistä kyllä ole hyötyä!
Ainakaan jos on ihan kunnon yskä, joka tekee jo haittaakin. Pieniin yskiin ei varmaan kannata edes ottaa yskänlääkettä vaan yksiä kaikessa rauhassa.

Siis silloin kun tässä viimeksi olin kipeänä, niin mullahan oli kurkku todella kipeänä ja yskä oli helvetillinen, eikä mikään tuntunut auttavan - ei pastillit, ei yskänlääkkeet sun muut poppaskonstit.
Kyllä mää yskän jaksan yskiä, mutta silloin kuin se haittaa mun (sekä puolisoni) yöunia niin oli pakko alkaa etsiä ratkaisua. Kipeänä kunnei saanut nukutuksi kunnolla, niin se itsessään saattoi pitkittää tervehtymistä. Sitten kun lääkäri kirjotti mulle Codesan Compia, niin alkoi yötkin olemaan paremmat kuin sai nukutuksi - otin siis aina yötä vasten tuota lääkettä, päivisin yskein ihan rauhasa.

Mitenkäs siellä - uskotaanko siellä yskänlääkkeiden tehoon? (puhun nyt näistä, mitä saa ilman reseptiä apteekeista)

9 kommenttia:

  1. Joo ei pastillit kyllä auta, jos on yskä.

    VastaaPoista
  2. Joo, no pastillit ei oikein yskään auta mutta siihen kurkkukipuun kuitenkin. Muttei kyllä siis nekään kovin auta, jos on vähänkään rajumpi kurkkukipu. Ei ainakaan itselläni auttanut mikään muu tohon kurkun tilaan kuin tuo codesan comp.

    VastaaPoista
  3. No ei sitä paljoo tarvi uskoa, kun näyttöä on lähinnä vain noista kodeiinipitoisista yskänlääkkeistä, jota on juurikin tuo codesam comp (ja joissain apteekeissa käsikaupasta saatava mustanparran yskänlääke). Siitä on kyllä jo vuosia jauhettu, ettei sitä näyttöä oo, varsinkaan lapsille ei kannata antaa.

    VastaaPoista
  4. asetonihuuruja,
    Niin siis meinaatko nyt tuossa että codesan comp ei niinku toimi yskänlääkkeenä vai miten? Mä kyllä ymmärsin, että kyseessä oli nämä kaikki resilarit sun muut biosolvit jotka ei siis auta. Ku kyllä mulla auttoi toi codesan kun resilarista ei ollu mitään apua.

    VastaaPoista
  5. Piti oikein käydä lukemassa uudelleen tuo juttu. Siellähän tosiaankin sanotaan että "rauhoittavat ja limaa irrottavat lääkkeet ovat aivan yhtä tehottomia, olivatpa ne sitten resepti- tai itsehoitolääkkeitä"

    Mä ku luulin, että kyseessä oli vaan ne sellaiset reseptivapaat yskänlääkkeet. Ku ne ei ole näihin pahimpiin yskiini auttaneet, mutta nuo kodeiinipitoiset taas ovat helpottaneet sen verran että on pystynyt nukkumaan. '

    Täytyykin ensikerralla kokeilla tota jotain hunajatsydeemiä, mistä tuossa puhuttiin. Josko se sitten helpottaisi. Ainakin suolavedellä kurluttelua tuli kokeiltua ja kyllähän se tepsi mutta ei kovin pitkäaikaisesti.

    VastaaPoista
  6. Kurkkukipuun otan itse aina särkylääkettä, yskään ei oikein tahdo mulla mitkään yskänlääkkeet auttaa.

    Kiva blogi sulla :)

    VastaaPoista
  7. julialume,
    En olekkaan aiemmin kuullut särkylääkkeestä, että kurkkukipuun. Auttoiko? Se voisi kyllä selittää, miksi lääkäri viimeksi kirjotti mulle paratabseja. Vaikka ei niistä apua ollut. Mulla tosiaan yskimiseen ja kurkkukipuun auttoi ainoastaan tuo codesan comp + viinalla kurluttaminen. Ja viimestään sitten lähti kaikki paranemaan kun sain sen jonkun tosi kalliin kuurin.

    Voi kiitoksia. :)

    VastaaPoista
  8. Joo, mulla oli pari vuotta sitten aivan järkyttävä kurkkukipu (ilman yskää) ja farmaseutti ehdotti kurkkukipuun särkylääkettä. Särkyähän se on siinä missä muukin särky mutta ei sitä ihan eka tule mieleen särkylääkettä kurkkukipuun ottaa. Toimii!

    VastaaPoista
  9. julialume,
    Totta tuo, että särkyähän se on siinä missä muukin särky. Ei sitä vaan ajattele silleen..

    VastaaPoista