22.4.2012

PipSa kiitää, pomppii, steppii ja kelluu eli luvassa on liikuntakatsaus vähän isompaan tyyliin


Lukijani Linnea pyysi, että tekisin liikuntapostatuksen ja pienen harkinnan jälkeen päätin tätä teille vähän valoitella vaikka tiedän, että aihe on tulenarka. Sillä kun lihavaa ihmistä mieluusti parjataan; liikkui taikka ei, niin aina saa kuulla tekevänsä väärin. *huokaus* Olisivat ihmiset vaan tyytyväisiä, että lihavakin ihminen nousee sieltä sohvanurkkauksesta ylös.

Itselläni on oikeastaan vain muutama liikuntalaji joita käytän ympärivuoden.



LENKKEILY
Tykkään tehdä nimenomaan tätä lenkkeilyä, eli jonka aikana sykkeeni nousee sille tasolle, että hengästyttää ja hiki virtaa. Lenkkeilyn lomassa saatan joskus tehdä pieniä hölkkä/juoksuspurtteja jotka eivät kyllä ole kovinkaan pitkäkestoisia, koska yritän tehdä sitä silloin kuin kukaan ei näe eli lähinnä metsäpolulla.

KÄVELY
Tätä lajia harrastan myöskin aika paljon (no aijaa, en ois uskonu!) Mulla on tapana jäädä aikaisemmilla pysäkeillä pois ja kävellä kotiin. Tätä siis tapahtuu joka päivä, jollain muodolla. Kävely eroaa (omassa tapauksessani) lenkkeilystä siten, että tässä ei juurikaan hiki tule eli syke ei nouse niin paljoa, että alkaisi hengästyttämään. 



PYÖRÄILY
Mulla on usein ollut ongelmaa pyörien kanssa, sillä kumit ovat kovinkin yllättäen tyhjentyneet. No tähän on tullut itseasiassa varmistus, että kyseiset tyhjentymiset olivat kiusanpitoa eräältä ihmiseltä. Käytän pyöräissä tuplakumeja, juuri sen takia ettei mitkään pienet terävät kivet pääsisi tekemään haittaa sillä kumin vaihto on niin paskamaista hommaa, koska mulla menee yleensä siinä vaihteet ihan sekaisin (se vaihdesäätely on jotenkin tyhmästi laitettu kiinni, et se täytyy joka kerta irrottaa kun kumia vaihtaa) Koska nykyisin työpaikkani on kauempana, ei tule enää pyöräiltyä töihin - se kyllä harmittaa, vaikka aina aamusin saatoinkin nurista sitä kun piti nukkuneenrukouksena lähteä polkemaan sinne työpaikalle. (Jaa kuka on aamu-uninen, mitään en myönnä!) Ja uskokaa tai älkää, mut mä olen todella nopea pyöräillessäni - mieheni jää aina reippaasti jälkeen jos vaan tahdon. Olen vetänyt spurtteja jolloin laskin missä ajassa pääsin töistä kotiin kun menin oikein reippaalla vauhdilla ja voin sanoa, ettei siinä kovinkaan kauaa mennyt. Ja mie uskon siihen liikunnan aiheuttamaan euforiseen olotilaan, sillä sellainen mulle tuli just noiden spurttikertojen jälkeen.


STEPPILAUTA
Tää on mun suuri favorite! Se on niin kivan kokoinen, että sen saa aina tarvittaessa sängyn alle piiloon vaan ei kuitenkaan unohduksiin. :) Oon huomannu, et kaikista paras motivointi kyseiselle laitteelle tulee kun pistää joko musat kaakkoon taikka katsoo jotain tv-sarjaa samalla. Ja mie en yleensäkään katso paljonko astelen taikka kauanko astelen, menen ihan oman jaksamisen mukaan mutten yleensä lopeta siihen kun alkaa ensimmäiset ikävät tuntemukset tuntua - ehei, mie vedän aina vähän ylitse mukavuusrajan.

UINTI
Tätä tulee harrastettua nykyään harvemmin kuin ennen. Yhtenä kesänä kun tuli melkein kolme kertaa viikossa käytyä uimassa aina ennen töihin menoa, se oli todella piristävää! Toki nytkin käyn uimassa, kun työpaikan vierellä sijaitsee meri ja uimarantoja on montakin. Mutta jostain sattuneesta syystä, ei tule käytyä noin usein kuitenkaan, ainakaan ihan joka viikko. Vilvoittavan pulahduksen olen kyllä tehnyt aina helteisemmillä keleillä. Uinti on yksi rakkaimmistani, oon oikea vesipeto! Ja tätä en ole vain pelkästään minä ja sukulaiseni todenneet vaan ihan tuntemattomatkin ihmiset naureskelleet (silloin kuin olin lapsi, enkä meinannut millään tulla pois vedestä)


YLEISESTI OTTAEN
Pidän liikunnasta ja harrastan sitä oikein mielelläni. Aiemmin kun laihduttaessani liikuin, tein siitä oikein pakkomielteen. Oli pakko saada tietyt minuutit täyteen, oli pakko saada tietyt kalorit kulutettua jne jne. Ja voin sanoa, että silloin liikkumisesta tuli pakkopullaa - en jaksanut tuolla tyylillä kovinkaan kauaa, ennenkuin kroppa sano totaalisesti kiinnostumisensa poikki. Nyt kun oon pikkuhiljaa alkanut liikkumaan ja liikun sillä periaatteella, että se on kivaa - jos mua ei jonakin päivänä tippaakaan huvita, niin en tee. Mutta sen verran kiinnitän huomiota, että kovin usein ei saa tulla tätä "mua ei nyt vaan huvita" mutta onneksi tuota korttia ei useinkaan tarvitse nostaa ilmaan. Yleensä syyt tuolle huvittamiselle on ollut hyvin selkeät, syynä ei siis ole koskaan ollut se, ettenkö olisi jaksanut taikka voinut vaan koska mieli ollut matalana taikka muuta mielenterveysongelmaa (okei, ei nyt ihan sanan siinä merkityksessä) on ilmennyt, niin silloin ei jaksa iloita liikkumisesta. Haluan liikkua koska se on kivaa! En suinkaan sen takia, että se on terveydelle hyvää (no okei okei, kyl mää ny siitäki syystä liikun mut en pidä sitä pääsyynä vaan haluan tuoda sen ilontunteen liikkumiselle jostain muusta)


Pssst! Mitäs tykkäätte mun uusista lökäpöksyhousuista?

26 kommenttia:

  1. Housut on mukavannäköiset! Ja kiva kun kerroit noista sun liikuntaharrastuksistasikin :) Kuinka pitkiä lenkkejä kävelet? Itselle 5 kilometriä on ehdoton maksimi :D

    VastaaPoista
  2. Anonyymi,
    Kiitoksia, ne onkin ihanat. Niinki ihanat et tilaan toiset kappaleet lisää. :)

    Ole hyvä vaan, oli se kiva asiaa vähän valottaa vaikka aiheena hitusen arka.

    Valitettavasti en tiedä kuinka pitkiä lenkit ovat mutta vaihtelevasti menee 30-90min ajassa.

    VastaaPoista
  3. Eli varmaankin 3-9 km, jos kävelet sellaista 6 km/h vauhtia.

    VastaaPoista
  4. Ihanat housut, mistä ne on? Laittaisitko please linkin?

    VastaaPoista
  5. Anonyymi1,
    Kuten sanoin, vaikea sanoa.

    Anonyymi2,
    Kiitoksia. Ellokseltapa ne on ja tässä linkki, mut voitteks jättää mullekki yhdet koossa 54-56. ;)

    http://www.ellos.fi/d/Alaosat-Housut/Taillissime/_/N-1z141rvZ1z1415uZ1z141na?Nr=289796

    VastaaPoista
  6. Onko sulla ne resorit otettu pois?

    VastaaPoista
  7. Anonyymi,
    Ei oo otettu, kyllä ne siellä on. :) Ja musta ne on vaan hauskat.

    VastaaPoista
  8. Pyöräily onkin meidän isojen tyttöjen vahvuuslaji. Meillä kun on "luonnostaan" vahvat jalkalihakset. Nehän vahvistuu, kun ne päivät pitkät saavat harjoitusta, kun niiden täytyy liikuttaa isoa massaa.

    Mä teen liikkuvaa työtä, eli olen koko työvuoroni jalkojeni päällä. Kun sitä tekee yli 100 kilon massalla, niin vahvistuuhan sitä.

    Olin kerran työharjoitteluaikana miesporukan valvojana punttisalilla ja sain monen pilkkailmeen hyytymään kun jalkaprässillä nostelin varsin kevyesti samoja painoja, joiden kanssa he olivat tuskailleet.

    VastaaPoista
  9. Kirjoitat kivasti. Vaikutat ihanan symppikseltä :)

    VastaaPoista
  10. Noi housut on kyllä hienot ja varsinkin harmaana. itse kun olen mustaan tykästynyt (pitäisi alkaa vähän väriä lisää pukeutumiseen) niin elloksen sivuilla vertailin ja kyllä nuo harmaat hienommat. Harmi kun ehdin jo tilata muuta. No ehkä joskus sitten :)

    VastaaPoista
  11. ethän sä sit myyny sitä polka dot-mekkoa? :) mä en harrasta liikuntaa, vaikka koiran kanssa päivittäin käynki ulkona. se ei oo mun mielestä harrastamista, vaan ihan jokaiseen päivään kuuluva peruselementti. :D muutoin en kyllä käy missään salilla tms, hahhaa sen varmaan kyllä näkee jo ihan päällepäin :p

    http://fffirstclassticket.blogspot.com/

    VastaaPoista
  12. Unikas,
    Niin, oishan se sitten noin. Mä oon aina miettinytkin sitä, että kun tuntuu et reisilihakset on jotenkin oudon vahvat. Ku aina aattelee, et ei tämmönen läski joka ei kuntosalilla treenaa, ni pitäs olla noin vahvat.

    Samoin täällä tehdään liikkuvaa työtä ja pompitaan rappuja ylösalas.. Väkisinhän siinä jalat on voimistelussa. :)


    Anonyymi1,
    Kiitoksia, mut en mää oikeesti oo symppis. :)


    Anonyymi2,
    Juu, mie oon kans aina mustaa ottanu mut nyt tuo harmaa näytti kivemmalta mun silmääni. Harmaista noita kokoja olikin vielä jäljellä mukavasti mut mustissa ei ollu juurikaan ku pieniä kokoja tarjolla.


    emmiveera,
    No en mää nyt vielä sitä oo myyny. :) Niin, niin kai se on ettei koiranulkoilutusta voi varsinaisesti harrastukseksi sanoa, mut kyl mää sanoisin. Työhaastatteluissa se on hyvä, kun pystyy tosta vaan vetäsemään hyvän litanjan harrastuksia, olkoon sitten perusasioita taikka oikein harrastuksia. :)

    VastaaPoista
  13. Mikä ero sulla on lenkkeilyllä ja kävelyllä? Itse pidän niitä aika samoina juttuina.

    VastaaPoista
  14. Anonyymi,
    Kappas, on jäänyt tekstiä pois tosta. Siis lenkillä menen siten että sykkeeni kohoaa ja tulee hiki. Eli reippaalla vauhdilla. Kävely kun taas on rauhallista kävelyä vain jolloinka mun sykkeeni ei nouse kovinkaan paljoa (siis toki nyt nousee, muttei silleen että kovasti hengästyisi)

    Täytyypä korjata tuo teksti.

    VastaaPoista
  15. Mukava postaus :) Itse olen nyt allergia-aikana vähän tylsä tapaus, kun kaikki ulkoliikunta on useamman kuukauden ihan ei ei ei. Kaipaan kävelylenkkejä... mutta on uimahallissakin mukavaa. Paitsi jos paikalle eksyy joku kyylääjä, joka on kovasti kauhuissaan siitä että läski kehtaa harrastaa liikuntaa ja vielä julkisella paikalla :O Kamalaa, kun ei edes liikuntapaikalla saa olla ihan vain esteetisesti omaa silmää miellyttävien ihmisten joukossa...

    VastaaPoista
  16. Kuinka paljon viikon mittaan liikut? Sinulla on noin monta erilaista liikuntamuotoa ja jos kaikkia harrastat koko ajan.

    VastaaPoista
  17. Linnea,
    Niin, siehän pyysit tekemään ni miehän tein. :) Ei siis mitenkään kovin ihmeellisempää liikuntaa mulla. :) Se on tosi et joku aina kyylää... tosin en mielelläni liikukkaan noissa sillo ku siel on paljon porukkaa.

    Anonyymi,
    Ihan riittävästi, mutta huomioi että uintia harrastan lähinnä kesäisin ja pyöräilykin on talvisin telakalla.

    VastaaPoista
  18. Olipa kiva postaus ja hyvä esimerkki siitä, että kyllä ylipainoinenkin voi tykätä liikunnasta ja jopa tietää miten olisi hyvä liikkua :)

    Päädyin nyt eka kertaa blogiisi ja liityin saman tien lukijaksi! Jatka samaan malliin! :)

    VastaaPoista
  19. Hei Pipsa, on ollut ilo lukea blogiasi, vaikutat ihmisenä todella ihanalta:)Olen itsekin reilusti ylipainoinen, mutta en läheskään niin sinut itseni kanssa kuin sinä. Susta on tullut mun idoli!

    VastaaPoista
  20. sallan,
    Kiitoksia. Ja kyllähän sitä tosiaan ylipainoinenkin voi liikkua ja tykätäkin siitä. Mä vaan oon et tykkään liikkua noin, enkä viihdy juurikaan missään saleilla. Itse liikun vaihtelevasti 3-5x viikossa. Aina joko kävelen, pyöräilen, lenkkeilen. :)

    Ja tervetuloa vaan blogia lukemaan. :)

    Anonyymi,
    Kiva kuulla, et oot tykännyt lukea. :) Ja mitä ylipainoon ja inhoon tulee, ni voi sitä elämästä nauttia vaikka onkin ylipainonen. Mut suosittelen silti aina taistelemaan niitä ylimääräisiä vastaan. :)

    VastaaPoista
  21. Tunnistan tuon ongelman, että liikkui lihava tai ei, on se aina kammottavaa. Itse olen kova liikkumaan ja ollessani ylipainoinen otin tosiaan juoksuspurtteja vain, jos ei ollut muita radalla. Katsottiin halveksuen ja pitkään niin radalla, salilla, kuin jumpassakin. Eipä katsota enään, nyt 30-40 kiloa myöhemmin. Kaikkea hyvää sinulle ja liikkumisen iloa. Itse en liiku, että haluan laihtua. Liikun, koska saan siitä mielettömän hyvän olon, endorfiini annokseni, jonka ennen sain suklaasta. Kuljen nykyään työmatkani niin, että menen bussilla ja jätän vaihdon tekemättä, eli kuljen toisen matkan kävellen.

    VastaaPoista
  22. Anonyymi,
    Niimpä, tekipä lihava jotain liikuntaa ni silti sitä arvostellaan. Enkä ymmärrä sitä, luulisi ihmisten olevan tyytyväisiä että lihava lähtee sieltä sohvannurkasta ylös!

    Mie kans liikun, koska tykkään - en varsinaisesti sen takia siis että laihtuisin koska oon huomannu ettei pelkästään liikkumalla kyllä laihdu. Että kyllä se ruuasta johtuu.

    VastaaPoista
  23. mietin vaan, että miten toi pyörä kestä...

    VastaaPoista
  24. Anonyymi,
    No enää ei tartte miettiä, ihan hyvin se kestää. Jos ei usko, tule kaikin mokomin katsomaan vierestä. :)

    VastaaPoista
  25. Uinti? Tartuin tuohon uintiharrastus sanaan heti oikein kunnolla. Käyn itse kerran vkossa hallissa uimassa ja nyt viime kerroilla ollaan kaverin kanssa testattu vesijuoksua joka todettiin todella hyväksi jutuksi. Tekee meinaan selälle hyvää ja muutenkin nostattaa kuntoa. vaikkakin pari viimeistä vkoa olen ollut menemättä ja antannut tilanteen jälleen rauhoittua.. mutta vielä kerkiää. Joten ..uimaan vain!

    VastaaPoista
  26. TaRa,
    Oon mie kokeillu tota vesijuoksua mut yksin se on niin tylsää...

    VastaaPoista