24.6.2012

Koulutus ja se avoinna oleva tulevaisuus

Olen nyt saanut jonkin verran kyselyitä tuosta koulutuksestani ja tulevaisuudesta töiden saralla. Joten ajattelin teitä nyt sitten hieman valaista kun tuli sopivia kysymyksiäkin Linnealta ja -M-:ltä.


Linnea: "Millainen on koulutuksesi ja miten viihdyit koulussa/opiskelemassa. Ajatteletko olevasi 10, 20 vuoden päästä vielä samassa ammatissa kuin nyt, vai haaveiletko jostain muusta? Ovatko haaveet realistisia? Mitä erilaisia töitä olet tehnyt elämän varrella ja mitä olet niistä pitänyt?"

- Mähän olen siis merkonomi koulutukselta, suuntautuneena tietohallintoon ja toimistotyöhön. Koulunpenkillä oleilu ei ole ollut koskaan vahvin lajini vaan olen enemmänkin käytännön likka. Mutta keskinkertainen opiskelija olin silti. Toki minullakin oli se vaihe, että piti päästä lintsaamaan kun monta vuotta oli ollut kiltti koululainen ja sitten kun mentiin tuonne kauppikseen opiskelemaan, ni piti vuoden verran kapinoida - sitten iski järki jarrua.

Luultavasti 10-20vuoden kuluttua olen samoissa pisteissä, siivoamassa sillä tuota oman alan hommaani on todella vähän tarjolla tässä kaupungissa. Mutta kukaties, jos muutetaan pois ni sitten saatan olla joku toimistontäti taas. :) Eli joko siivoan tai olen toimistossa, tuskin mitään muuta tuun tekemään. Ellei sitten kaupan tätinä oleilu vois alkaa kiinnostamaan jossain vaiheessa, mikä jottei. :) Pidän asiakaspalvelutyöstä, joten luultavasti jotain sellaista on luvassa.

Haaveeni ovat aina realistisia, en suinkaan haaveile olevani jonkun isopomon assistentti joskus myöhemmin sillä niihin eivät kykyni tällä hetkellä ainakaan yllä, mutta mikään ei ole silti mahdotonta jos vaan päättää. :)

Olen aina tehnyt joko siivoustyötä taikka toimistotyötä, en juurikaan muuta - molemmat työt ovat sitä mistä pidän. Siivouskin! Tosin siivous on kivaa, kun kaikki natsaa yhteen eli esimies on mukava ja asiakaskohteen kanssa tulee loistavasti toimeen.


-M-: "Hei oonko missannut seuraavan: Miten päädyit nykyiseen ammattiisi ja mikä olet koulutukseltasi? Mummi toimi aikoinaan siivoojana ja kävi monena iltana päivätyönsä lisäksi siivoilemassa eri firmoja kun tykkäsi niin kovasti :)"

- Merkonomiksi olen päätynyt ihan siten, että kävin Kauppiksessa kun siellä oli nämä Avoimet ovet ja tykästyin ajatukseen kaupallisesta alasta. Tiesin siis 12-vuotiaana että musta tulee merkonomi. Toki siinä sitten olisi ollut mahdollisuius opiskella datanomiksikin mutta silloin kauhistutti se ajatus mahdollisena ainoana tyttönä, joten en valinnut datanomi puolta - jälkikäteen ajatellen se olisikin voinut olla ihan kiva, kun tietokoneiden kanssa osasin touhuta. Mutta olen jälkikäteen ajatellut että olisi sittenkin pitänyt valita markkinointipuoli tuolla merkonomi -linjalla kun selkeästi tuli ilmoille että asiakaspalvelu ja markkinointi olivat mulla se täydelliset viitoset. Olen elätellyt pohdintaa, että vielä menisin uudelleen kauppiksen läpitse ja suuntautuisin muulle alalle, mutta onko se kuitenkaan tuo markkinointi vaiko otanko härkää sarvista ja valitsenkin taloushallinnon - alan jossa olen täydellinen nolla. Kotona osaan kyllä loistaa laskukaavoissa ja budjetoinnissa jne mutta kun koulussa pitäisi opiskella, ni tuntuu kun kaikki menisi ohi korvien.

Siivoamaan ryhdyin vuonna 2007, kun asuin Tampereella - hain ihan hetken mielijohteesta sitä työtä ja sainkin sen. Kun siis toimistopuolen hommista oli kamala kilpailu siellä, mutta aina silti haastatteluihin pääsin ja mut vielä muistettiinkin, kiitoksia erikoisen sukunimeni. :) Kokemusta siivoustyöstä ja erilaisesta sellaisesta tuli tuolta ajalta. Sitten tulikin muutaman vuoden tauko kunnes alotin siivouksen uudelleen täällä vuoden 2010 lopussa, kun nuppiin iskostui ajatus, että halusin siivota. Multa ei siis ole siivousalalta koulutusta, mutta olen asiaa miettinyt kun esimieheni on asiasta vihjaissut. Siivoaminen jotenkin vain sopii minulle.

21 kommenttia:

  1. Millaisia asiakaspalvelutilanteita siivoustyössä voi tulla vastaan?

    VastaaPoista
  2. Anonyymi,
    Kyllähän sitä asiakaspalvelutilanteita tulee. Itse en nyt viitsi ottaa mitään esimerkkiä. Mutta mähän siis näen tuolla tuon asiakaskohteen ihmisiä + heidän asiakkaitaan. Ni kyllähän siinä saa asiakaspalvelua tehdä. :) Ei ehkä joka päivä eikä kuten jossain kaupassa, mutta asiakaspalvelua kuitenkin. :)

    VastaaPoista
  3. Minunkin mielestä ainakin toimistosiivous on asiakaspalvelua. Meillä on toimistolla oikein mukava rouva siivoamassa, joka pitää meistä hyvää huolta :)

    VastaaPoista
  4. Linnea,
    Jep, kyllähän munkin mielestä tuo on asiakaspalvelua kun siinä kuitenkin on tekemisissä ihmisten kanssa. Eri asia jos siivoo silleen, kun siellä ei ole ketään paikalla. Mut aika monissa tänä päivänä kyl on siivoojat sillo, kun on asiakaskohteenkin porukka paikalla. Ja kun noista asiakaspalvelutaidoistakin arvostellaan noissa arvostelulapuissa. :)

    VastaaPoista
  5. Haluaisitko toimitilahuoltajaksi (2-3 vuotinen) vai laitoshuoltajaksi (aikuiskoulutus)?

    VastaaPoista
  6. Siis en mitenkään kyseenalaistanut sitä, etteikö siivoustyössä voisi tulla asiakaspalvelutilanteita vastaan. Uskon kyllä, kun niin sanot. :) Minulla ei vaan itselläni ole mitään tietoa/kokemusta siivoustyöstä kuten ei toimistotyöstäkään, joten en voi tietää, että miten nuo kaksi asiaa toimii yhdessä. Olen luullut, että toimistot siivotaan juuri niin, ettei siellä ole muita paikalla mutta olen siis ollut väärässä. Sillä vaan kyselin, kun olen itsekin siivoustyöstä kiinnostunut mutta en ole mikään kovin asiakaspalveluhenkinen... Mietin vaan, että mahtaako kyseinen työ minulle sitten sopiakaan. Ja siis tarkennettakoon vielä, että olen kyllä ystävällinen mutten haluaisi kuitenkaan kovin asiakaspalvelupainotteiseen työhön.

    T: eka anonyymi

    VastaaPoista
  7. Anonyymi,
    Laitoshuoltajaksihan sitä sitten jos koulutus innostaa. :)

    eka anonyymi,
    No noita toimistosiivouksia tehdään aika vaihtelevasti, toiset tehdään kun porukkaa on paikalla ja toiset kun ei olla paikalla. Miten ovatkin sitten sopineet. No sillä pärjää jo siivouksessa ku muistaa hymyillä ja tervehtiä. :) Ei siis suinkaan samanlaista asiakaspalvelua kuin jossain kaupan kassalla.

    VastaaPoista
  8. Itse teen toimistotyötä ja täällä siivotaan toimistoajan ulkopuolella. Siivotaan ns. maalaisjärjellä eli joka päivä ei esimerkiksi tyhjennetä roskakoreja, kun roskia tulee kuitenkin niin vähän.

    VastaaPoista
  9. Anonyymi,
    Todellakin! Kaksi kertaa viikossa meilläkin roskat tyhjennetään - aularoskiksen otan jos on kovin täynnä, vaikka siinäkin 2x viikossa tyhjennys mut joskus on niin et voi joutuu ottamaan vaikka joka päivä. Riippuu niin et jos porukka heitteleekin sinne jotain pieleen menneitä tulosteita. :)

    VastaaPoista
  10. Siivous on ihan kivaa työtä, ja tosiaan ainakin minä olen enimmäkseen tehnyt töitä niin että asiakkaita on paikalla. Vaikka periaatteessa jokin kohde siivottaisiin toimistoajan ulkopuolella, niin joku saattaa useinkin olla ylitöissä. :) Kyllähän se hymyily ja tervehtiminen pitkälle riittää, monesti joku kysyy jotain työstä ja silloin voi vaikka vinkata mitä lisäpalveluita voi myydä. Ainakin omat esimieheni osasivat vähän katsoa että millainen ihminen sopii mihinkin paikkaan, ei se asiakaspalvelutaito aina välttämättä niin tärkeää ole. Siivoojista on pulaa, joten jos intoa ja kiinnostusta riittää, niin rohkeasti vain kyselemään töitä. Tämä siis lähinnä yhdelle anonyymille. :D

    Itsekin yritän pian kysellä täältä lähistöltä siivousta iltatyöksi.

    Sande

    VastaaPoista
  11. Sande,
    Juu, ei niitä asiakaspalvelutaitoja tarvitse välttämättä olla. :) Mut hymy ja tervehtiminen on silti tärkeätä. Ja vastata jos puhutaan. :) Ja mie kans oon vinkannu lisäpalveluita. :) Aika montaakin. :)

    VastaaPoista
  12. Jos kiinnostaa tuo markkinointi/taloushallinto lisää, niin mikset hakisi ammattikorkeakouluun jatkamaan tradenomiksi? Niille löytyy jo töitäkin paremmin kuin merkonomeille. Ei nyt toista saman alan tutkintoa kannata missään nimessä tehdä.

    Et vastannut tuohon alussa esitettyyn kysymykseen että mitä kaikkia erilaisia töitä olet elämän varrella tehnyt ja mitä pitänyt.. vai etkö ole tehnyt töitä ennen Tampereelle muuttoa?

    VastaaPoista
  13. Koulun penkille joudut varmaan viimeistään siinä vaiheessa kun sun kroppa pragaa siivousduunissa. Et sä sitä pysty enää 10-20 vuoden päästä tekemään, ihan fakta.

    VastaaPoista
  14. Anonyymi,
    Niin tradenomi koulutushan se olisi sitten järkevintä.

    Kyllähän mää tuolla olin vastannut mitä olen tehnyt työkseni elämäni varrella. :) Lukaiseppa uudelleen vastaukseni Linnealle. :)

    Anonyymi2,
    No ei mun tartte välttämättä koulunpenkille mennä, jos siivousduunia en voi tehdä. Sitten vaan teen kaupallista alaa josta mulla koulutus jo onkin. :) Aika mielenkiintoinen tuo sun faktasi, kun mää oon nähny meillä töissä + muualla, ni muaki isompia naisia siivoomassa ja hyvin nekin on onnistuneet siinä vaikka ovat mua ainakin 20v. vanhempia. :) Mutta en kiellä, etteikö se voisi eteen tulla, ettei itse pysty tekemään siivoustyötä sitten joskus 20v. kuluttua. Mutta se on sitten sen ajan murhe, ei tämän hetken. :)

    VastaaPoista
  15. Siivous ei ole kivaa hommaa vaan epäkiitollista ja raskasta työtä, jota sitä tekemättömät eivät arvosta tippaakaan.

    VastaaPoista
  16. Anonyymi,
    Niin, valitettavasti on myös niitäkin paikkoja jossa ei todellakaan anneta kiitosta. Mutta on myöskin niitä, jotka tekevät siivouksesta mukavan kuten oma kohteeni. Ei oo tainneet kaikki vielä oikein käsittää, et jos ei ois siivoojia ni ois ne isommatkin pomot kusessa ennemmintaimyöhemmin. ;)

    VastaaPoista
  17. Kyllä mä ainakin arvostan todella paljon siivoustyötä, vaikken sitä itse teekään. Ja voisin omasta puolestani itsekin tehdä, jos ei olisi oman alan töitä tarjolla.

    VastaaPoista
  18. Darling,
    Siis jotkut arvostavat ja jotkut eivät. :( Onneks mulla on käyny lottovoitto, ku oon saanu noin ihanan kohteen itelleni.

    VastaaPoista
  19. Pipsa, koulutus ns. vanhenee jossakin vaiheessa. Eli jos et ole vuosiin tehnyt oman alan hommia sitä ei enää katsota samalla tavalla.
    Lisäksi merkonomeille on vähän töitä (ja myös niille tradenomeille), koska joka vuosi koulutetaan merkonomeja ja tradenomeja reilusti lisää.

    Lisäksi tuo yksi anonyymi on ihan oikeassa tuosta asiasta. Siivoustyö on fyysisesti melko kuluttavaa joten voi olla hyvinkin mahdollista, että et enää 20 vuoden päästä tätä työtä pysty tekemään. (Eihän anonyymi edes sanonut sinun painosta muuten mitään, vaikka tosin sekin voi vaikuttaa pitkällä aikatähtäimellä niveliin ja kaikkeen mutta senhän sä jo tiesitkin!)
    Suosittelen lämpimästi käymään jonkun alan koulutuksen tässä vaiheessa jos mielit tulevaisuudessa tehdä jotain muuta.

    Ja lopeta hyvä ihminen ittesi aliarvioiminen! :P Tuollaiset "Emmää oikein oo lukuihmisiä enkä oikein pärjää koulussa" on ihan höpö puhetta. Jokaisella on omat vahvuutensa ja jokainen oppii JOTAIN. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.

    -joku tänne eksynyt-

    VastaaPoista
  20. Onko teillä työpaikan kautta työvaatteet? Olisi kiva nähdä millaisia työvaatteita sinulla on! Itse myös olen siivoustyössä ja en tahdo millään löytää itselle hyviä isoja vaatteita (54/56) Täältä olen joskus tilannut mutta mielestäni ovat liian sairaalamaisia http://www.medanta.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=387&OpenGroups=387 ja nyt olen haaveillut noita leppäkerttu kenkiä tuolta http://www.maahiset.fi/ saisi vähän väriä elämään :)

    -Leena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan tavalliset ISS:n työvaatteet mulla on. Ei siis mitään sen ihmeempää, eikä niitä juurikaan voi vaihdella. :) Aina siis samat. :)

      Poista