2.8.2012

Muistakaa juoda!


Muistattekos kun valittelin jalkapöytäni turvotuksesta? Ja kuinka se oli kamalaa, varsinkin noiden uusien ihanien stressikenkien kanssa kun avokasmalliset ovat. No enää mun ei tartte murehtia, on nimittäin mennyttä moiset turvotukset ja ihan niinkin helpolla asialla korjattu ku JUONU VETTÄ RIITTÄVÄSTI. Eikä mitä tahansa vettä vaan vissyvettä.

Jossei tykkää pieniä rahoja laittaa kalliisiin vissyvesiin (Lidlistä saa muut halvalla noita vissyjä) ni 1,5l pullo täyteen vettä ja sen jälkeen gramman verran merisuolaa sinne ja eiku shake shake shake. Merisuolassa on hitusen verran paremmin noita kivennäis- ja hivennäisaineita mutta ei paljoa, joten miksei tavallistakin suolaa voisi käyttää. Periaatteessa siis mikä tahansa suola, jossa noita aineita löytyy ni kelpaa - mitä enempi, sitä parempi.

Kulta on mulle raahannu noita Lidlin kivennäisvesiä selkä vääränä. Onneksi tuo tommonen sikspäkki kestää jonkun tovin kuitenkin, koska käytän myös kraanavettä johon silloin tällöin lisäilen tuota merisuolaa.

Mulla on aina pöydällä (tai käden ulottuvilla) vettä. Siksi oonki nyysiny tuon toisen juomapönikän mieheltäni, kun se on niin sopiva omaankin käyttöön ja toisekseen - mitä se ees tekee kahdella pönikällä? Mutta tolla tavalla oon oppinu vedenjuonnin. Ku se joka kerta uuden mukillisen hakeminen keittiöstä ei innostanut, niin keksin sitten ottaa tuollaisen putelin tuohon ja nyt vettä tulee juotua vähän väliä.

35 kommenttia:

  1. Oletteko harkinneet SodaStreamin ostoa? Mä sain sellaisen synttärilahjaksi ja on ollut hyvä. Me ollaan vichyn suurkuluttajia ympäri vuoden ja tuolla pyöräyttää pullollisen aina tarpeen mukaan :)

    En tiedä tuleeko se loppupeleissä yhtään edullisemmaksi, mutta ainakin helpommaksi kun ei tarvitse raahata pulloja kaupasta kotiin eikä palautuspulloja takaisin kauppaan.

    Annika

    VastaaPoista
  2. Annika,
    Oon itteasiassa alkanu harkitsemaan tuota. Pitää vähän perehtyä tarkemmin tohon laitteeseen ja niihin.

    VastaaPoista
  3. Miksi pitää laittaa tuota suolaa mukaan? Eikö tavallinen vesi aja saman asian? Jos siis syö ihan normaalia ruokaa muuten... En tykkää vissyistä liiemmälti, ja ällöttää ajatus laittaa veteen suolaa mukaan :(

    VastaaPoista
  4. mä jäin miettimään myös tuota suola-asiaa.. eikö suolot ole kuitenkin eriasia kuin suola?

    Suolaahan ei vissiin pitäis kuitenkaan mihinkään juuri lisätä kun sitä on elintarvikkeissakin niin paljon?

    VastaaPoista
  5. Kuumalla kannattaa suosia just kivennäisvettä tai tuota "suolavettä" koska hikoillessa poistuu paljon suoloja, pysyy tasapaino yllä kun pikkusen suolaa lisää veteen. Muullon se ei ole tarpeen. Ei sitä suolaa tarvi niin paljoa laittaa että se maistuu...

    VastaaPoista
  6. Ite ostan vaan niitä makuvissyjä (kivennäisvesiä) missä on kaikki tarvittavat aineet. Eli natrium,magnesium ja kalium. Kun muistaa kattoa että juoma sisältää noita aineita niin ei tartte sekoitella ite suolaa mukaan.

    S-ryhmän kaupoista saa esim rainbow kivennäisvettä joka on edullista ja siitä löytyy kaikki. Makujakin on kolme, vadelma,sitruuna ja karpalo ja sitten tietty ihan normi. Mutta tokihan sitä saa itekkin sekoitella suolaa veteen. En vaan ainakaan ite niin tekis kun todella vaikea arvioida sitä määrää ja sit jos menee liikaa niin maistuu varmaan todella pahalta :D Ja kun kaupasta saa valmiinakin niitä jossa on kaikki suolot :)

    VastaaPoista
  7. Suolot ei ole suomen kielen sana.

    Suola, suolat, suoloja

    VastaaPoista
  8. Heidi,
    No mie en kyl suosittele tuota tavallista suolaa vaan merisuolaa. Se maistuu kivemmaltakin. Eikä sitä edes laiteta paljoa siihen 1,5l pulloon eli ei juurikaan kyllä maistu. Ainakaan mulla. Ja itse lisään siksi kun meillä on vähäsuolainen ruokavalio + kesäisin tarvitsen ehdottomasti niitä kivennäis ja hivennäisaineita.

    Dacey,
    En ookkaa koskaa kuullu suoloista (suolo) mutta siis tavallisessa suolassa ja sitten merisuolassa on samat kivennäis ja hivennäisaineet, niin siksi meinasin että voi käyttää kumpaa vaan mutta tarkkana saa olla ettei laita liikaa. Mutta suosittelisin silti sitä merisuolaa, koska lasken sen jotenkin terveellisemmäksi ja tästä oli muistaakseni jossain kirjoituskin. Pitäs vaa hommata sitä hienoa merisuolaa.

    Anonyymi,
    Juurikin näin. Talvisin en juurikaan noita suoloja laita veteen. Mutta kesäisin ja sillon varsinkin kun hikoilee paljon.

    Johanna,
    Onko makuvissyihinkin tullut noita? Viimeksi kun katsoin, niin niissä ei mielestäni ollu mitään noita.

    Juu, oon itekki maistellu noita S-ryhmän juomia. Mut jotenkin tykkään enemmän Lidlin vaikka sillä on vähemmän mitään makuja (vissy, tavallinen ja sit vadelma)

    Ja sen suolan määrä on helppo pistää. Merisuolasta otan yleensä yhden kiteen 1,5l vettä. Tavallisella suolassa todella pieni hyppysellinen. Ku ei sitä tartte olla ees paljoa, se pienikin määrä riittää. :) Ja voihan sitä varmistaa ku on ensin sekottanu et maistuuko liikaa vai ei. Jos maistuu ni uus kokeilu. Mie en oo grammalla saanu liian suolasta. :)

    Anonyymi2,
    Joo, ei vissii mut jotenkin yhdistäisin sen silti noihin kivennäis ja hivennäisaineisiin.

    VastaaPoista
  9. Mmm, tuo Lidlin halpisvichy on tosi hyvää, mutta mä olen kai tullut vanhaksi, kun vatsa ei enää kestä kuplavettä. Kuplimattoman veden raahaaminen kotiin kaupasta tuntuu vähän tyhmältä, mutta sitäkin on tullut nyt kesällä harrastettua, kun paikkakunnan vesi on maistunut tosi pahalle.

    VastaaPoista
  10. Linnea,
    Se on hyvää ja mieti sitä hintapolitiikkaa, maksan vissii 90s ja kun palautat saat takas 40s. Ni eihän siinä tuu hinnaksikaan ku 50s. :)

    VastaaPoista
  11. Mä en periaatteesta käy koskaan Lidlissä.

    VastaaPoista
  12. Mikä periaate se sellainen on?

    Toivottavasti syy ei ole, se että ketju on saksalainen...

    VastaaPoista
  13. Syy on se, että aikanaan Lidl ei hyväksynyt ammattiyhdistystoimintaa ja muutenkin työolot olivat aika syvältä. Nyt kai tilanne on parempi, mutta minua ei siihen kauppaan vieläkään saada. Mieluummin ostan suomalaisista kaupoista.

    VastaaPoista
  14. No kiva sitten että Lidl on parantunut toimintaansa työntekijöitä ajatellen. Mutta en kyllä voi ottaa tuohon kantaa koska en tiedä asiasta sen enempää. Musta itse tuotteet siellä on ihan OK.

    VastaaPoista
  15. Itekki oon viime aikoina yrittäny kiinnittää huomiota siihen, että muistaisin juoda tarpeeksi vettä. Ostetaan myös miehen kans tuota Lidlin vissyä. Ite ostan välillä sitä vähemmän hiilihapotettua turkoosinsinisessä pullossa. Hyvää ja halpaa! :)

    -Tellu

    VastaaPoista
  16. Tellu,
    Kesäkuumalla kannattaa huomioida ja varsinkin jos hikoilee kauheesti. Mullahan menee litra jo pelkästään työpäivän aikana. :)

    VastaaPoista
  17. Näin raskaana ollessa tekee mieli ihan sikana kivennäisvettä ja vissyä. Mutta kun kas, se vaan lisää turvotusta.:( Tiedä sitten, onko se vaan raskausaikana noin, vai muutenkin.

    Mutta kun tekee mieli!

    Laskeskeltiin miehen kanssa, että tuo Sodastream maksaisi ittensä takaisin alle vuodessa. Eikä se edes niin pahan hintainen ollut, mitä muistelin.

    VastaaPoista
  18. Kyllä itse asiassa suosittelevat juurikin noin, että kesällä jos paljon hikoilee ja nesteitä lähtee, niin nimenomaan sitä oikeaa, mineraalipitoista merisuolaa tai vuorisuolaa veteen, ja sitä sitten kitusiin :) Taikka sitten vissyä yms. Itellä jää heikoille noitten juominen, vaikka tosiaankin PITÄIS juoda, varsinkin kun hoitoalalla työskentelen ja touhua piisaa, saunapäivinä varsinkin hiki lentää, ja ihan pelkkä kraanavesi runsaasti juotuna voi tehdä enemmänkin hallaa, kun ei saa noita tarvittavia mineraaleja.. Hyvä kun muistutit asiasta, yritämpä panostaa tähän itsekin! :--)

    VastaaPoista
  19. Minä en juo kovinkaan paljon extraa kesällä - tosin ruokajuomana meillä kyllä on yleensä vesi (tai viini). Kaikki nestehän lasketaan, joten nestettä saa ruoan mukanakin aika p En tosin hikoilekaan kovin paljon, vaikka olisi kuinka helle.

    VastaaPoista
  20. Täytyykö se suolakide juuri siihen veteen liottaa? Miksei ruokaan vaikka vähän enemmän? En ymmärrä ihmisiä, jotka kulkevat vesipullo kädessä. Miksei voi ennen aterioita juoda lasin tai pari vettä.

    VastaaPoista
  21. Tavallisessa suolassa eli Raffinoidussa suolassa on 97.5% natriumkloridia ja noin 2.5% kemiallisia lisäaineita. Merisuolassa on siinä ovat tallella kaikki meriveden sisältämät mineraalit (mm. magnesium, kalsium ja kalium) ja hivenaineet.Merisuolaa on monenlaista. Hyvä merisuola on puhdistamatonta ja karkeakiteistä. Tällaisia tuotemerkkejä on esimerkiksi Urtekramin aurinkokuivattu Atlantin merisuola, Danival, Celtic Sea Salt tai Real Salt, joita saa useista luontaistuotekaupoista. Jos merisuola on hienonnettu, puhdistettu tai siihen on lisätty paakkuuntumisen estoaineita, sitä ei kannata käyttää. Tällöin joitakin mineraaleja on poistunut suolasta ja alkuainejakauma on rikkoutunut alkuperäisestä.

    Älä myöskään osta pelkkää mineraalisuolaa, josta purkin kyljestä katsomalla selviää, että se sisältää vain alle kymmenen mineraalia. Jos et löydä kaikkia kriteerejä täyttävää merisuolaa, suosittelen ostamaan tyypillistä kalansuolaukseen käytettävää karkeakiteistä merisuolaa, jota myydään kilon pusseissa. Sitä saa lähes jokaisesta kaupasta.

    VastaaPoista
  22. Anonyymi,
    Aika jännä juttu, mut en tiedä tosiaan et vaikuttaako tosiaan raskaana ollessa eri tavalla. Ei kyllä luulisi... Näinhän se SodaStream ittensä maksaisi kyllä takaisin.

    Anonyymi2,
    Jep, näin olen itsekin kuullut suositeltavan ja ainaki mulla helpottaa oloa aina enemmän, kun juo tommosta mineraalipitosta juomaa.

    Anonyymi3,
    Et hikoile? Aika hassua... oon lukenut tuostakin joskus vuosia sitten ettei ole hyvä juttu tuo hikoilemattomuus. En muista mihin se liittyi mutta ettei se ollut hyvä juttu.

    Anonyymi4,
    No meillä syödään vähäsuolaisesta että jos itse tykkäät lisätä sen ruokaa, niin kaikin mokomin. :) Jokaisen on katsottava itselleen sopiva tapa ottaa niitä mineraaleja.

    Anonyymi5,
    No mä aattelinkin, että siinä pelkässä suolassa on jotain eri tavalla vaikka tuolla finellin sivuilla luinkin että samat aineet sielläkin ois kuin merisuolassa. Ni menin vähän sekaisn että onko se suola sitten hyvä vai huono. Mutta siis saahan tavallisesta suolastakin sen natriumin kuitenkin mutta suosittelen tosiaan merisuolaa, se on parhainta koska siinä on ne kaikki mineraalit mukana.

    Meillä on tota Urtekramin merisuolaa, karkeana - pitäisi ostaa hienonnettuna vielä. Mitä mahdat aatella noista herbamaren ja ruususuolasta? Kovasti molempia ainakin kehuttu.

    VastaaPoista
  23. Mitä enemmän hikoilee, sitä enemmän pitää saada suolaa. Suolan tarve ja sietokin on yksilöllistä, joten ihmisten olisi hyvä oppia tuntemaan omat tarpeensa. Aina ei kannata kuunnella yleisiä terveysohjeistuksia. Itse kärsin huimauksesta ja pahoinvoinnista sekä lihaskrampeista suositelluilla suolamäärillä. Käytän suositeltua enemmän meri- ja vuorisuolaa ja voin sillä tavalla paremmin.

    VastaaPoista
  24. Anonyymi,
    Siis ihan totta, jokaisen pitää oppia tuntemaan omat tarpeensa. Mutta suoloja, mineraaleja tarvitsee kesäisin enemmän kuin talvisin. Paitsi jos tekee todella hiostavaa työtä. Oon muuten nähnyt kun raksamiehet vetää vissyvettä. :) Merisuola on hyvää, sitä määki suosittelen jopa ruuanlaittoon!

    VastaaPoista
  25. Hikoilemattomuus voi liittyä kilpirauhasen vajaatoimintaan, Anonyymille ja Pipsalle tiedoksi :)

    VastaaPoista
  26. Anonyymi,
    Kiitti, tuo se taisi olla! :)

    VastaaPoista
  27. Kyllä minä hikoilen, mutta en niin hirveästi että joka paikka tursuaa hikeä. Ehkä se johtuu siitä, että olen saanut ylipainoa aika lailla pois...

    VastaaPoista
  28. Anonyymi,
    Se on hienoa, että olet saanut ylipainoa pois. :) Mutta vaikka itselläni on ylipainoa, ni ei mullakaan hikeä joka paikka tursua. :) Siivotessakin se vähän kiihtyy mutta ei kyllä tursua vielä silloinkaan. :)

    VastaaPoista
  29. Herbamare on hyvä, on luomu tuote ja merisuolaan tehty.

    VastaaPoista
  30. Anonyymi,
    Mietin vaan että kumpaakohan sitten ostaisi Herbamaren merisuolaa vaiko tätä samaa mitä meillä on karkeana.

    VastaaPoista
  31. Nuo turvotukset ja niiden aiheuttajatkin voi vaihdella, itse kun olen laihduttanut runsaasti, ja suosin vähähiilihydraattista ruokavaliota (en ole mikään himokarppaaja, vaan siis sellaset turhat hötöt pois ruokavaliosta) niin mua turvottaa kyllä hiilarit paljon enemmän kuin suola. Aiemmin, kun olin sairaalloisen ylipainoinen, ja ruokavalioni koostui pääosin hiilareista, ja ns. "huonoista hiilareista" nimenomaan, niin kehossa varmasti oli enemmän nesteitä muutenkin, mutta tuolloin myös suolan määrä vaikutti, jos söi suolaista niin nestettä kertyi enemmän.

    Varmaan se on jokseenkin niin, että pitää löytää ne omat juttunsa, niin syömisten kuin juomistenkin suhteen. Kaikki dieetit ei sovi kaikille, samoin kuin toisten tarttee juoda enemmän päivän aikana, kuin toisten. Mulle riittävän vedenjuonnin muistaminen on painonpudotuksen suhteen ihan ehdottomasti a&o, jos juon liian vähän, paino lakkaa oitis putoamasta, vaikka ruokavalio olisi miten tiukka!

    VastaaPoista
  32. ^Niin siis tarkennan vielä edellistä: nyt kun syön vähemmän hiilaria, niin vaikka söisin melko suolaistakin ruokaa, se ei kerää nestettä kehoon sillä tavalla kuin lihavampana.

    VastaaPoista
  33. Anonyymi,
    No itse kans oon vähän seurannu tota hiilarinsaantia, että suurimmaksi osaksi täällä on sitä hyvää hiilaria. Huonoa hiilaria tulee eniten lähinnä herkkupäivinä. :) Ruisleivästä en suostu luopumaan mutta se onkin hyvää hiilaria. :)

    VastaaPoista
  34. Mitä sun herkkupäiväsi herkkuihin kuuluu?

    VastaaPoista
  35. Anonyymi,
    Se vähän vaihtelee, tänä viikonloppuna ollaan herkutellut kasvispitalla. Miehellä kebabpita. :)

    VastaaPoista