17.10.2012

Lukijan toive: PipSa ja simmulasit


Mulla on ollut lapsesta saakka lasit, en nyt muista tarkalleen millä luokalla olin mutta itse veikkaisin kolmatta - sellainen hämärä muistikuva nimittäin on. Ja muistan sen todella selvästi kun koetin vielä peitellä sitä tosiasiaa etten nähnyt kunnolla mutta nopeastikos sekin huomattiin kun siristelin menemään.

Ihan ekat lasit oli muistaakseni sellaiset paksusankaiset ja vaaleanpunaiset. Inhosin niitä ekasta päivästä lähtien, sillä mähän en niitä loppupeleissä valinnut. Mutta sitten kun seuraavan kerran näköni huononi joskus yläasteella, niin sain itse valita lasini ja valintana oli metallisankaiset ja hitusen soikeat (vai manteliksiko ne noita nyt kutsuu?) Seuraavan kerran tästä uusein lasini vuonna 2006 (alimmassa kuvassa) ja näistä tykkäsit todella paljon. Uusimmat lasit hommasin tänä syksynä (ylimmässä kuvassa)

Meidän suvussa on kaikilla silmälasit joten sukurasite. Mutta minä ja edesmennyt tätini oltiin ainoat joilla oli todella isot miinukset. Omani on tällä hetkellä -6 ja -6.25 (hajataittoa on sit senkin edestä, no en tarkalleen tiedä paljonko) ja tädilläni oli muistaakseni -8. Hän kyllä sitten kävi siinä laserleikkauksessa ja sai kahdella käynnillä miinukset tippumaan -4 hujakoille, että sinällään ihan hyvä juttu. Itse olen yleisesti kaikenlaisia leikkauksia vastaan (kiitos kauhean hermoiluni) joten menen leikkaukseen kun se on ainoa vaihtoehto.

Lasit ollaan ostettu vaihtelevasti näistä paikoista: Silmäasema, Instrumentrium ja Nissen.

Omistan myös voimakkuuksilla olevat aurinkolasit.

17 kommenttia:

  1. Mitä mieltä oot piilareista? Ootko koskaan käyttänyt? :)

    VastaaPoista
  2. Hei, mun mielestä noi alemmat lasit sopii sulle tosi hyvin! Itse käytän ikivanhoja laseja ja pakko olisi mennä ostamaan uudet, mutta laiskuus vaivaa :)

    VastaaPoista
  3. Bna,
    Oon mä pari kertaa kokeillu mut silmät ei kestäny :( Ois kai sellaset tosi hyvät.

    Anonyymi klo 11.02,
    Molemmat on kivat. Täytyy miettii jos uusis linssit vanhoihin. Vaik näkee niil nytkin. Tarttis ne paksusankasetki tilata josai vaihees.

    VastaaPoista
  4. Olis kiva saada kuva aurinkolaseistakin joskus :) tiedän ton välttelytunteen... Ite sain vasta vähän ennen kun täyrin 18 eli autokoulussa. Onneks ei oo miinuksia kun 1,5 muistaakseni eli pidän vaan luennoilla ja autolla ajaessa mutta niissä tilanteissa en sitten ilman olisikaan :/

    VastaaPoista
  5. Victoria,
    Voin mä kuvata arskalasitkin kunhan eka löydän ne. Kotelossa ne on mutta misdä kotelo ;) Tosin miten mahdan nähä niil ku siil on -6 linssit...

    VastaaPoista
  6. Tuntuu että kauhean vähillä laseilla oot selvinnyt, jos sulla on nyt n. kahdenkymmenen vuoden sisään neljännet lasit käytössä :)

    Mä sain ekat lasit 10-vuotiaana ja sitten oon vaihtanu pokia aina 2-3 vuoden välein. Linssejä toki vaihdettu vuosittain, paitsi nyt viime vuosina ei ole enää tarvinnut. Nykyisten lasien hankinnasta on jo kolme vuotta ja kovasti tekis mieli uusia :)

    Tavoitteena olis päästä lähiaikoina laserleikkaukseen, joten yritän sinnitellä nykyisillä laseilla siihen saakka. Leikkaus jännittää, pelottaa ja ällöttää, mutta uskon että on sen arvoista. Mulla on molemmissa silmissä reilut -8 miinusta ja piilareista en tykkää minäkään. Eli silleen tuo leikkaus olis aivan mahtava juttu :)

    Annika

    VastaaPoista
  7. Annika,
    Enpä ollu huomannu tota mut kyllä, oon vähillä laseilla selvinny. Sitä en kyl muista et kui usein linssit on vaihettu mut veikkaan useammin ky teininä tuo näkö huononi aika taajaan.

    Onnea leikkauksern,oot rohkee kun meet. Mä en voisi ku sitä ei nukutuksessa tehdä ja ku muutenki oon iha hermoraunio jonku leikkauksen jälkeen mut kuka tirs vaik joutus menee jos huononee niin paljon.

    VastaaPoista
  8. Mulla on kans jotain -6 molemmissa, mutta mä oon ihan koukussa piilareihin. Pidän silmälaseja vaan iltaisin kotona ja joskus viikonloppuisin kun ei tarvi lähtee mihinkään.
    Mua haittaa niin paljon se, että silmät näyttää niin pieniltä tihruilta vaikka oikeasti mulla on isot silmät.
    Koska oot viimeksi kokeillut piilareita? Suosittelen kyllä kokeilemaan vielä kerran, sillä nehän on viime vuosien aikana kehittynyt huimasti!

    VastaaPoista
  9. Anonyymi klo 13.18,
    Piilarit ois kyl olleet kova sana, varsinkin sillo nuorempana ku meinannu millää tykätä laseista. No mut ne lasit oli kyl ihan järkyt! :)

    Mie oon kokeillu viimeks 2006 piilareita ja nytkin keskustelin optikon kanssa asiasta, mutta tultiin siihen tulokseen ettei mun kannata kokeilla. Ja kun nyt oon jo tottunut laseihin, niin mikäs tässä ollessa. :)

    VastaaPoista
  10. Tosi kivat lasit! :) Itsellä on kans samantyyppiset, mitkä sulla on nyt tällä hetkellä eli avoimet tuolta alhaalta, vai miten sen nyt sanoo. Mun omat ovat vain punaiset väriltään :) Mulla on aina ollut tuon tapaiset lasit, en tiiä, onko mulla koskaan ollut laseja, joissa on ollut koko kehys niin sanotusti... Pitäisi muutenkin käydä vähän tuolla silmälasiliikkeessä ja tsekata, josko heillä olisi jotain kivaa tarjolla. Tuntuu vähän siltä, että nämä mun nykyiset vetää jo viimeisiään :D

    VastaaPoista
  11. Heiii, miks sie nyt värjäsit tuon tukan ku vasta kävin laittaa niin ihanan sävyn piähän!? :D

    VastaaPoista
  12. Jo-Jo,
    Käyhän ihmeessä tsekkaamassa. :) Mulla on kaikki lasit kestäneet hyvin, ettei yhdetkään oo varsinaisesti rikki menneet. :) Mä tykkään kyl tästä et on alhaalta kehyksetön. Onko sulla muuten yhdet lasit vai löytyykö varalta?

    Santtumari,
    No se alko olemaan jo haalistunu, ni aattelin et kokeilen nyt tota Colormaskia mitä suurinosa lukijoista on suositellut. :)

    VastaaPoista
  13. Voi, tää alempi kuva on vaan jotenkin niin ihanan herkkä ja söpö <3 Ei mulla tällä kertaa muuta :D

    VastaaPoista
  14. Möllikkä,
    Voi kiitos, piristi! :)

    VastaaPoista
  15. Itse oon käyttänyt kans piilareita, mut niissä on ärsyttävä puoli, et ne kuivuu jo parissa tunnissa silmään, ja niitä on sitten vaikea saada pois :( Mut ne onki kertakäyttösiä..

    VastaaPoista
  16. Mulla OLI varalasit, samantapaiset mitkä mulla on nyt päässä, mutta mutta.....Mä päätin yks kerta asettaa mun ihanan takapuoleni niiden päälle :D Eivät kestäneet sitä "pimeyttä" vaan päättivät mennä tästä ikuisuuteen kohti silmälasi-taivasta *nauraa*

    VastaaPoista
  17. bna,
    korjatkaa toki jos oon väärässä mutta onko kaikki piilarit tuollaisia kuivuvia vaiko vain kertakäyttöset?

    JO-JO,
    No auts! :) Rest in pieces ;) Sori oli pakko. :)

    VastaaPoista