14.7.2015

KYSY RINGALTA!


Nyt teillä olisi mahdollisuus kysellä Ringalta kaikkea mahdollista liittyen laihdutukseeni ja muuhunkin aiheeseen liittyvää. Mie kun en ossoo vastata tällä pelkällä maalaisjärjellä kaikkiin vaikeisiin kysymyksiin, niin nyt saatte kysyä ammattilaiselta itseltä, joka varmasti kertoo niinkuin ne asiat on. Mustaa valkoisella!

Ringa vastailee tänään teidän lähettämiin kysymyksiin klo 19-20.30 välisenä aikana.
(kommentit julkaisuun klo 19.00 alkaen ja päättyy 20.30)

Yhteistyössä
Ringa Ruisniemi & Wellgo

34 kommenttia:

  1. Millainen Pipsa on ollut asiakkaana?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pipsa on asiakkaana vallan ihana, kuten tämä blogikin antaa ymmärtää. Positiivinen, iloinen, elämänmyönteinen,eteenpäin pyrkivä jne. :)

      Poista
  2. Tämä nyt ei liity Pipsan laihdutukseen vaan itsekkäästi omaani :). Osaatko antaa vinkkejä painojumiin? Mikäauttaa karistamaan ne viimeiset viisi kiloa, joista elimistö tuntuu pitävän kynsin hampain kiinni?
    Toinen kysymukseni liittyy raskauden runteleman vatsanahkan palauttamiseen. Onko siihen mitään muita keinoja kuin veitsi? Lankuttanut olen ja kahvakuulalla tehnyt etuheilautuksia...Mitä liikkeitäkannattaisi suosia ja millä viikkomäärällä, että pääsisi tuloksiin?
    Ruokavalioni on sovellettu GFG yhdellä herkkupäivällä viikossa.

    Iso kiitos, jos Ringa jaksaa vastailla :)).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti on täysin mahdoton antaa vinkkejä "painojumiin", koska en tiedä taustoja. Siihen voi vaikuttaa niin monet eri tekijät.
      Mikäli ihoa on jäänyt paljon, niin sitä ei ilman veistä saa pois. Nuo mainitsemasi liikkeet ovat muiden joukossa ihan hyviä vahvistamaan vatsalihaksia.
      Aika auttaa palautumisessa, joten pitkäjänteistä työtä vain ja samalla huolehtii terveellisestä ja liikuntaa tukevasta ruokavaliosta.
      Paljon tsemppiä treeneihin! :)

      Poista
  3. Onko sulla antaa mitään vinkkiä ihmiselle, jolla on laihduttamisen sijaan tarkoituksena nostaa painoa ja saada vähän massaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ruokavaliossa huolehtia siitä, että saa tarpeeksi proteiinia (karkea arvio n.2g/painokilo) sekä rasvaa (väh.n.1g/painokilo) ja sitten hiilihydraateista ottaa loput ja lisätä niitä varovasti sen mukaan, että paino lähtee pikku hiljaa nousuun. Rasvaakin voi jonkin verran tuosta vielä nostaa. Mitään "bulkkaamista" en suosittele, joten rauhallisilla nostoilla, niin keho ehtii reagoida.
      Nuo karkeat arviot koskevat siis arvioitua "ihannepainoa".

      Poista
  4. Mikä olisi järkevä kalorimäärä/päivittäinen vaje laihduttamiseen? Pituutta 164 cm, painoa 72 kg, työ hieman toimistotyötä aktiivisempaa ja kotona lenkkeilyä koiran kanssa joka päivä (n.45 min/kerta kävelyä), kilpirauhasen vajaatoiminta riesana. Mitä muuta erityistä ruokavaliossa tulisi ottaa huomioon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kalorivajeen tulisi olla n. 500 alle päivittäisen kulutuksen. Kalorien absoluuttista määrää on vaikea antaa näin mututuntumalla, mutta kokeilemalla saat sen selville.
      Kannattaa lisätä jotain metabolista harjoittelua eli jotain, jossa sykevaihtelu on selkeästi suurempaa. Myös painoharjoittelu on välillisesti edullista rasvanpolttoa ajatellen.
      Mikäli olet löytänyt lääketasapainon, niin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta ei pitäisi haitata rasvanpolttoa. Muuten sillä saattaa olla paljonkin vaikutusta.
      Ruokavaliossa huomioitavaa on, että saa tarpeeksi proteiinia, rasvoja ja hiilihydraatteja. Laihduttaessa on hyvä ajatella, että syö niin paljon kuin voit, että vielä laihdut, koska laihtuminen aina hidastaa aineenvaihduntaa.

      Poista
    2. Voiko päivittäinen kulutus olla pienempi kilpparivaivan vuoksi kuin ns. Terveellä samankokoisella naisella? Tarkoitan että jos arvioin kulutusta esim jollain nettilaskurilla niin uskaltaako lukemaan luottaa? Mistä tietää lääkityksen olevan tasapainossa? Olo on ok ja arvot ok mutta paino ei tipu vaikka mitä tekisi. Kiitos jos ehdit vastata vielä tähän....terv todella epätoivoinen ja toivonsa pian menettävä.

      Poista
    3. Kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy usein hidastunut aineenvaihdunta ja mikäli aineenvaihdunta ei toimi tarpeeksi tehokkaasti, niin pitäisi ensin keskittyä siihen, että saa sen toimimaan kunnolla. Jos syöt jo vähän, eikä paino siitä huolimatta laske, niin vähentämällä lisää ruoasta, hidastutat entisestään aineenvaihduntaa, jolloin paino ei luultavasti tule putoamaan.
      Valitettavasti näitä tapauksia on paljon, mutta mahtavaa on se, että meilläkin valmennuksessa moni päässyt näiden ongelmien yli! Älä siis menetä toivoasi :)

      Samankokoisilla ihmisillä saattaa olla hyvinkin erilainen aineenvaihdunnan taso, jolloin toinen voi syödä lihoamatta selkeästi enemmän kuin toinen.

      Aineenvaihduntaa pystyy kyllä nopeuttamaan.

      Suosittelen, että otat yhteyttä johonkin ammattilaiseen, jollet onnistu yksin. Mahdotonta tuon tilanteen korjaaminen ei missään nimessä ole! :)

      Tsemppiä!!! :)

      Poista
  5. Mitä mieltä Ringa olet vilja-ja maitotuotteiden käytöstä? Osa alan ammattilaisista on niitä vastaan ja sanovat niiden kerryttävän rasvaa tiettyihin paikkoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se, että ne kerryttäisivät rasvaa johonkin, ei ole mitään tieteellistä näyttöä.
      Mikäli ne eivät aiheuta mitään akuutteja oireita, niin ei ole mitään syytä jättää niitä pois ruokavaliosta. Mitään "mystisiä" haittavaikutuksia niillä ei ole :)

      Poista
  6. Kumpi on suurempi "paha" ruokavaliossa, sokeri vai rasva?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kumpikaan, sillä kumpikaan ei ole "pahoja". Molempia voi syödä kohtuudella. Yleensä ongelmana on se, että näitä syödään liikaa.
      Lisäksi on huomioitava, että saa myös välttämättömiä rasvahappoja ja sokerin pitäisi olla osana ateriaa eli pussillinen karkkia ei yksistään ole hyvä ateria :)

      Pointtina siis se, että laadulla on myös merkitystä, mutta ei rasva, eikä myöskään sokeri ole mitenkään pahoja tai että niitä ei saisi ollenkaan syödä!

      Poista
  7. Minkälaisella liikunnalla saa itseään kiinteytymään laihdutuksen aikana. Hirveä reppumaha ja löysät allit pelottaa kun laihtuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Painoharjoittelu on erittäin suositeltavaa, jotta lihasmassa säilyy/lisääntyy sekä sitten sen aineenvaihduntaa kiihdyttävän vaikutuksen vuoksi.

      Poista
  8. Mikä olisi sopiva kalorimäärä maltilliseen laihdutukseen, jos BMI on 46?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikea sanoa, koska en tiedä taustoja, mutta karkeana heittona, niin painon pitäisi lähteä putoamaan sillä, että kokonaisenergiamäärä olisi yli 2000 Kcal:a :)

      Poista
  9. Reippaasti ylipainoinen, kaski sektiota, joiden seurauksena vatsa roikkuu todella pahasti. Mikä liikunta sopivan ruokavalion lisäksi auttaisi roikkomahaan....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä olisi varmistaa, että vatsalihakset ovat kiinnittyneet. Yllä olikin jo vastaava kysymys, joten kurkkaahan sieltä vastaus :)

      Poista
  10. Onko kotona tehtävästä kuntopiiri-tyylisestä harjoittelusta mitään apua, vai onko kuntosali ainut keino saada lihaksia erottumaan ja vahvemmiksi? Ja onko sinulla antaa jotakin hyviä vinkkejä kotijumppailua varten (miten usein, tehokkaimmat liikkeet, parhaat apuvälineet, jne). :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kotonakin mahdollista treenailla tehokkaasti! Toteutus voisi olla kahdesta neljään kertaa viikossa. Ohjelma kannattaa mielestäni rakentaa niin, että joukossa on sekä sykettä nostavia liikkeitä sekä lihaskuntoharjoituksia koko kehon lihaksia tasaisesti vahvistaen. Moninivelliikkeet (esim.kyykyn eri variaatiot) ovat tehokkaita. Hyviä apuvälineitä voisivat olla vaikkapa pari eri kokoista kahvakuulaa, kuminauhat, koottavat käsipainot ja vaikkapa hyppynaru :)

      Poista
  11. Kuinka suuri osa ruokavaliosta tulisi olla hedelmiä ja vihanneksia? Saako syödä niin paljon kuin haluaa vai pitäisikö rajoittaa mikäli yrittää pudottaa painoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä tulisi olla osana hiilihydraattien saantia. Määrät riippuvat siis siitä, mikä on sinulle hyvä määrä hiilihydraattia, että vielä poltat rasvaa.
      Hedelmät ja vihannekset sisältävät energiaa eli ne pitää myös huomioida kokonaisenergiamäärässä. Vihannekset sisältävät yleisesti huomattavasti vähemmän energiaa kuin hedelmät.

      Poista
  12. Kuinka monta kertaa päivässä pitäisi syödä? Minkä verran proteiinia suosittelet laihduttajalle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä proteiinin määrä olisi n. 2-2,5g/ ihannepainokilo. Laihduttaessa proteiinin määrän tulisi olla hieman koholla lihasmassan säilytyksen kannalta.
      Se, montako kertaa päivässä olisi hyvä syödä, on järkevintä sovittaa omaan arkeen parhaiten sopivaksi. Järkevä toteutusmäärä voisi olla 3-5 ateriaa päivässä :) Ei ole mitään absoluuttista oikeaa ateriamäärää vuorokaudessa.

      Poista
  13. Mitä suosittelet syötäväksi ennen treeniä ja treenin jälkeen. Tavoitteena painon pudotus. Kuntosalitreeniä n. tunti kolmesti viikossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noin 1,5h - 2h ennen treeniä suht kevyt ateria ja treenin jälkeen päivän suurin ateria jossa 25-35% päivän hiilihydraateista sekä 25g-35g proteiinia (riiippuen minkä kokoinen olet)

      Poista
  14. onko pipsa sinun mielestäsi laihtunut? moni epäilee pipsan valehtelevan koska ei kerro mitään painotietoja, minäkään en näe kuvia katsomalla laihtumista tapahtuneen. miksi et ole vienyt pipsaa salille?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pipsa on laihtunut yli 20kg!!! Minun mielestäni se on todella huomattava määrä ja upea saavutus häneltä! En näkisi, että millään painotiedoilla on mitään merkitystä. Tiedätte kuitenkin pudotetun määrän ja se on paljon :) Kuvista itse näen pudotuksen selkeästi, joten en osaa ottaa tähän kantaa :)

      Mikäli asiakas ei halua kuntosalille, en ketään sinne väkisin vie. Sellainen valmennus ei oikein pidemmän päälle toimisi :)

      Poista
  15. Hei Ringa!
    Mistä ja miten saisi tarkan personal treinerin laatiman laihdutus ruokavalion ja minkä hintainen se on? Voiko sellaisen saada netissä vai edellyttääkö se henkilökohtaista tapaamista? Olisin todella kiitollinen tästä.
    Hyvää kesää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esimerkiksi minulta saa sellaisen ja ruokavalion hinta on 265e.
      Toteutus ei vaadi henkilökohtaista tapaamista, mutta henkilökohtaisten tietojen saamisen se edellyttää, jonka pohjalta saadaan tehtyä sinulle yksilöllinen ruokavalio.

      Ihanaa kesää sinullekin :)

      Poista
  16. Painan 116 kg ja pituus 165 cm, mutta joka kerran kun olen saanut laihdutettua noin 80 kiloon, tulevat kilot takaisin plus 5 kg lisää ja loppujen lopuksi olen entistä painavampi. Mitä oikein voisin tehdä, en jaksa kantaa enää nykyistä painoa ja voin huonosti, mutta pelkään, että jos laihdutan taas päädyn siihen, että painan pian 125 kg?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on juuri monelle ongelma. Laihduttaminen tosiaan altistaa lihoamiselle eli aineenvaihdunta hidastuu aina, kun laihdutetaan. Painonpudotuksen jälkeen on tärkeää "kiihdyttää aineenvaihduntaa" takaisin kunnollisiin kalorimääriin, jolloin painonhallinnasta tulee mahdollista, eikä se vaadi suuria uhrauksia.
      Suosittelen kääntymään ammattillaisen puoleen, jotta pääset pois tuosta kierteestä. Se on ehdottoman tärkeää, jottei ongelma pahene.

      Huippua on kuitenkin se, että sinunkin on mahdollista saavuttaa ihannepainosi ja ylläpitää sitä, kunhan asiat tehdään tästä eteenpäin järkevästi! :)

      Et siis ole "tuomittu" kantamaan kilojasi!

      Poista