4.3.2016

PipSa treenaa Wellgo Training Centerillä


Yhteistyössä Wellgo Training Center & Ringa Ruisniemi

Mulla oli maha ihan murusia täynnä kun bussipysäkiltä kävelin Wellgo Training Centerin salia kohden. (Porin Linjat, nro 3 pääsee tosi liki salia). Siinä samalla muistelin naureskellen miten olin uhonnut peruskoulun viimeisellä liikuntatunnilla kuntosalilla ollessamme, että muahan ei tämän jälkeen tultaisi kuntosalilla näkemään ennenkuin helvetti on jäätynyt. No se helvetti taisi sitten jäätyä koska nyt mä olin menossa kuntosalille ja ihan vapaasta tahdostani. Mua jännitti ihan kamalasti ne toiset treenaajat sekä kuinka rikki olisin treenin jälkeen, mut ihan turhaan! Salille päästyäni laitoin ulkokengät ja takin niille tarkoitettuihin paikkoihin sekä suuntasin naisten pukkarin puolelle vaihtamaan treenivaatteet päälle. Huomasin siellä myös ison vessan eli jos on samanlainen ujopukeutuja kuten minä, niin vessan suojissa pystyi hyvin vaihtamaan vaatteet.


Treeni aloitettiin lämmityksellä eli crosstraineria, kuntopyörää & jumppakeppiä. Crosstrainerissa meinas aika alussa jalat sanoa stopin mutta äkäisesti äristen ja Ringan tsempillä jaksoin vaaditun ajan jonka jälkeen pidettiin pieni palautus ennenkuin hyppäsin kuntopyörän kyytiin, joka sujuikin paljon paremmin ja jalatkin jaksoi yllättäen. Ihmettelin tota että mites ne nyt tuolla tavalla ja Ringa sitten selitti että lihakset ne siinä vain lämpeni. Lämpenemisen jälkeen treenaus olikin helppoa. Pyöräilyn jälkeen käytiin jumppakepillä avaamassa lavat ja tässäkin mä jouduin ihmettelemään, koska aikoinaan peruskoulussa en saanut tota keppiä koskaan selän taakse mutta nyt se meni tuosta vaan. Eikä edes sattunut missään - odotin nimittäin vasemman lapaluun kipuilua kun se on aina välillä ollut jumissa. Sitten kun lämmittelyt oli tehty, olikin aika lähteä treenaamaan kunnolla, kunnon laitteiden kanssa.


Vaakaprässiä, ylätaljaa, pystypunnerrus käsipainoilla, vipuvarsipenkkipunnerrusta, ski ergoa ja kelkantyöntöä - muistinkohan kaikki? Tuossa meni aikaa reippaasti yli tunnin mutta arvioin treeniohjelman n. tunnin pituiseksi jos ei touhua mitään ylimääräistä sen aikana. Käsipainojen kanssa mulla oli eniten ongelmaa, kun pakkasin kokoajan työntämään niitä eteenpäin vaikka tarkoitus oli työntää ylös - tässä sai siis olla kokoajan tarkkana että liikkeen teki oikein. Mä tykkäsin kaikista eniten ski ergosta ja kelkantyönnöstä - kelkantyönnössäkin taisi olla 15kg aloituspainoa mutta siihen lisättiin painoa enemmän koska se tuntui kevyeltä. Kiinnostuin tuosta jo silloin kun ekan kerran kävin salilla tekemässä varovaista tunnustelua että uskaltaisikohan tänne tulla, niin näin silloin kun joku treenaaja sen kanssa riehui eli meni edestakaisin. Ski Ergo ja Kelkantyöntö ottivat eniten reisiin.


Ringan yhteenveto treenistä:

" Piian ensimmäinen treeni sujui oikein mallikkaasti! Heti lämmittelyistä alkaen intoa ja iloisuutta riitti, jolla päästään jo pitkälle! Liikkuvuutta Piialta löytyi hyvin ja voimaakin ensikertalaiseksi hienosti. Aloitimme suht kevyillä painoilla, jotta saimme katsottua tekniikat kuntoon ja tästä Piia sitten pikku hiljaa alkaa nostamaan painoja viikkojen edetessä. Hetihän ei kannata "täysillä" tehdä, sillä keho saa tarvittavan ärsykkeen pienemmistäkin painoista. Kelkkarata taisi olla erityisesti Piian mieleen ja kyllä muutkin harjoitteet taisivat sykettä ihan kivasti nostattaa. Piian harjoitusohjelma koostuu kehoa kokonaisvaltaisesti kuormittavista moninivelliikkeistä sekä sykettä kohottavista metabolisista harjoitteista.  Mahtava Piia ja mahtava treeni! Tästä on oikein hyvä jatkaa. "


Ensimmäisen treenin jälkeen olotila oli erittäin hyvä, omituisenkin hyvä koska odotin sellaista olotilaa etten jaksaisi ottaa askelta eteenpäin, vaan mut saisi hinausauto hinata kotiin. Hahha! Olo oli siis todella hyvä, vähän tuntui ojentajissa ja reisissä mutta ei mitään ihmeempää. Sen pistin huomioon että olin treenin jälkeen omituisen pirteä ja pompin eteenpäin. Olo tuntui supernaiselta joka ois jaksanut vetää treenin uudelleen läpi. Kotonakin kirjaimellisesti pompin ja olin innokas lähtemään vaikka kuuhun. Mieskin joutui hieman toppuuttelemaan mun innokkuutta. Olotila ei siis ollut yhtään sellainen, mitä treenin jälkeen odotin. Tätä olotilaa kesti sellaiset nelisen tuntia, kunnes pikkuhiljaa alkoi se tekeminen tuntumaan ja supernaisen olotila rauhottui, mutta ei siltikään huonolla tavalla - tunsin vain että lihakset oli jotain tehneet. Seuraavat kaksi päivää tuntui lihaksissa mutta kuitenkin pienemmin kuin ensimmäisenä iltana. Muistin myös ottaa magnesiumia ja venytellä, joten ehkä sekin helpotti.


Tämmöisen treenin Ringa mulle teki ja nyt kun muutaman kerran olen tämän tehnyt läpi, niin tuntuu oikein hyvältä. Mä kieltämättä aluksi jännitin että minkälaisen tappotreenin saisin, vaikka Ringa oli kyllä rauhoitellut aikaisemmin ettei sellaista tulisi. Eikä tosiaan tullutkaan, vaan me aloitettiin kevyesti ja tarkoituksena on että esim. painoja nostetaan pikkuhiljaa kun kunto kohoaa. Ohjelmasta on ihan syystä piilotettu toistomäärät koska sopimuksen takia en voi kertoa tarkkoja toistomääriä, mutta näette kuitenkin mitä ohjelma pitää sisällään. Pinkille treenaajalle pinkki ohjelma.


Täällä mä nyt sitten treenaan -ainakin- tulevat kolme kuukautta ja voin suositella sydämeni pohjasta tätä salia. Kaikki on niin mukavia, kanssatreenaajat ja henkilökunta. Ma-pe klo. 11-19, la 10-15 välillä siellä on aina joku henkilökunnasta paikalla, jolta voi kysyä apua jos tulee tenkkapoo. Tänne salille on kaikenkokoiset tervetulleita. 

Wellgo Training Center tarjoaa
kertakäynnin 8€ hinnalla (norm. 10€)
kunhan muistat mainita kassalla että luet blogiani
Tarjous voimassa 4.3.-3.4. välisenä aikana

Nyt kaikki reenaamaan Wellgo Training Centeriin!

47 kommenttia:

  1. Mahtavaa, että olet rohkaistunut kuntosalille. Kovasti tekisi munkin mieli, kumma vaan miten sitä ajattelee, että kaikki katsoo jos tämmöinen isokokoinen astelee sisään.Työkaveritkin yrittäneet sanoa, että salilla käy kaiken kokoisia ja ikäisiä.Jospa tässä kevään aikana saisin minäkin aloitettua salilla :) Tsemppiä sulle !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, oli kyl mahtavaa et menin - en oo katunut. :) Mene ihmeessä, en mä usko että kaikki katsoo kieroon jos isokokoinen menee treenaamaan ja jos kattoo ni näytä kieltä. :) Mä aattelin tehdä silleen jos kieroonkatsojaan törmään mut en usko. :)

      Poista
  2. Eikä pelkästään teini-ikäisenä, vaan täällä blogissakin vuosi-pari sitten olit tiukasti sitä mieltä, että et koskaan ikinä tule menemään salille. Oikein ärsyynnyit niille, jotka sitä ehdotti.

    Silti, hyvä kun menit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis teini-iässä se on alkanut ja jatkunut viime vuoteen saakka kunnes aloin pyörtämään mielipidettäni kuntosaleihin. :) Tai ainakin tähän. :)

      Poista
    2. Voi hyvänen aika. Eikö ihminen nyt saa muuttaa mieltään missään asiassa? Olen 50 vee ja muuttanut mieltäni monessa monessa asiassa elämäni aikana.

      Poista
  3. Kivannäköinen paikka.

    VastaaPoista
  4. Montako treeniä teet viikossa? Lisää salipostauksia, kiitos! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 1-2 kertaa viikossa. En usko että salipostauksia tulee mitenkään usein koska ne ois ihan samanlaisia kuvia kuin tässäkin. Ehkä sitten jos tulee jotain uusia laitteita kokeiluun. :)

      Poista
  5. Moi! Hienosti sun projekti etenee. Itsellä 35kg ylipainoa ja olen vaiheessa jossa tarvitsisi inspiraatiota ja sun postauksista saa tsemppiä!! Olisin kiinnostunut kuulemaan ruokavaliostasi lisää..syötkö hiilareita lounaalla ja päivällisellä, vai vain toisella? Entä käytätkö ns kasvirasvakermoja? Esim kanakastikkeessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva juttu että oot saanut tsemppiä täältä. Mahtavaa! En käytä kermoja, kun en tee kastikkeita. Kyllä mulla taitaa jokaisella ruokakerralla olla hiilareita.

      Poista
  6. Rohkeasti vaan isommatkin salille. Jostain se pitää aloittaa ja sehän ei tarkoita, että olisi välttämättä huono kunto vaikka olisi muuten tuhdissa kunnossa. En ole itsekään aivan pikkuinen ja olen ehkä ajatuksineni vähemmistössä, mutta sitä parempi mitä isompia ihmisiä salilla näkyy. Kaikki aika pois sohvalta karkkipussin vierestä on plussaa. On puoli voittoa jo se, että yrittää tehdä tilanteelle jotain. Ja voi sitä kanssatreenaajankin riemua kun seurailee jonkin uuden jumpparin elämää salilla ja hiljalleen alkaa vyötärö kaventua, askel keventyä ja raudat suurentua. =)

    -AI

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ainakin katson aina pelkästään hyvällä jos näen uimahallissa, salilla tai lenkkipolulla ylipainoisia liikkumassa. Ei tulisi mieleenkään katsoa kieroon, kun joku tekee jotain fiksua kropalleen, oli paino sitten, vaikka 200kg!

      Poista
    2. Jep, eikä sekään ole paha että aloittaa maltillisesti pienillä pahoilla yms. Sieltä sitä noustaan. :) Tuo on niin totta, että on puoli voittoa että tekee asialle jotain, eikä vaan löhöä sohvalla karkkia syöden. :)

      Poista
  7. Mä en ole "ujopukeutuja", mutta kun tähän kodin lähelle menen salille tai jumppaan, laitan jumppavaatteet jo kotona. Jumpan jälkeen vedän vaan ulkovaatteet päälle ja käyn vasta kotona suihkussa.

    Eri asia on sit, jos meen suoraan töistä liikkumaan. Sit pitää tietty kuljettaa liikuntavaatteet kassissa ja käydä suihkussa treenin jälkeen.

    Kaikenlaiset oman kroppansa häpeämiset (sekä pukeissa että ilman) pitäisi mun mielestä heittää huis hiiteen. Suosittelen käymään uimahallissa. Siellä näkee naisia jos jonkin näköisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, en mäkään enää toisella kerralla ujopukeutunut vaan ihan siinä toisten naisten nähden vaihdoin vaatteet. :) Mut tuo eka kerta oli semmosta aristelua täynnä. :) Itse en siis kroppaani häpeä, ettei se ujopukeutuminen johtunut mulla siitä - se oli vain tuo eka kerta. Itse en uimahallissa tuu käymään enää tuon yhden tapauksen takia, valitettavasti.

      Poista
    2. Mikä tapaus? Haluatko kertoa? :/

      Poista
  8. Miksi puhut kanssa treenaajista eihän salilla ollut muita

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä ihan kohteliasta ottaa kuvat niin, ettei muut treenaajat näy niissä.

      Poista
    2. Niin sali oli aivan tyhjä

      Poista
    3. Kyllä siellä oli muitakin treenaajia mutta kuvat ovat otettu sillä tavalla ettei muut ole tulleet kuvaan. Ja ne jotka ovat, niin olen blurrannut ettei voi tunnistaa. Kohteliasta tehdä näin.

      Poista
    4. Blurrannut? En huomaa, että missään kuvassa olisi blurria.

      Poista
    5. Juu, oon blurrannut parista kuvasta pari treenaajaa pois. :) Mukavaa etsintää. :D

      Poista
    6. Kaks blurria bongattu! Eli oli siellä muitakin ;)

      Poista
    7. No oli todellakin, ettei se tosiaan ollut suljettu mua varten. :)

      Poista
  9. Houkuttelevan näköinen sali. Laitteitakin tuntui olevan riittävästi. Sais tän kipsikäden vielä voimistumaan, niin minäkin pääsisin salille. Puristusvoima oli vaan 12, kun pe kävin fysioterapiassa. Mutta eiköhän se siitä voimistu, kun jatkan kotijumppaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wellgo on mukava sali, tykkään kans. Kyllä sunkin puristusvoima sieltä nousee kun voimistelet. :)

      Poista
  10. Miksi ohjelmastasi puuttuvat myös painomäärät? Miksei sinulla ole ollenkaan treeni ohjelmassasi vatsalihaksille suunnattua liikettä?? Jos treeni on ollut tarpeeksi raskas, ei sitä jaksa vetää toista kertaa uudelleen..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niitä ei ole koskaan ohjelmaan kirjoitettu, ne on ihan omassa päässä ylhäällä. :) Ja tuohon toiseen osaa vastata vain Ringa, kun hän mulle tämän on tehnyt, ja tuolla postauksessa lukikin mistä ohjelma koostuu. :) Kyllä se treeni ihan sopivan raskas on, mutta jostain syystä mä tunnen oloni sen jälkeen supernaiseksi. :)

      Poista
  11. Mahtavaa että uskaltauduit salille! Itse olen normaalipainoinen, mutta ensimmäinen kerta salilla jännitti silti. Pelotti, että kaikilla muilla on valtavat lihakset ja loistava kunto ja tämmöistä kukkakeppiä katsotaan nenänvartta pitkin. Onneksi näin ei ollut, vaan saleilla käy ihan kaikenlaisia ihmisiä! Kun itse näen ylipainoisen ihmisen salilla, ajattelen vain että on hienoa, kun on alettu liikkua. Hävetä ei tarvi kenenkään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, on kyl mahtavaa. Oon jo muutaman kerran siis käynyt tuon ekan treenikerran jälkeen. Tykkään! Eka kerta kyl jännitti mut ei ne seuraavat enää. JOo, saleilla on kaikenlaisia ihmisiä ja kaikki on siellä samasta syystä - kohottamassa kuntoaan. :)

      Poista
  12. Miksi kerroit, että toiset treenaajat jännittivät sinua etukäteen, olihan kuitenkin koko sali omasas käytössäsi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä siellä oli niitä toisia treenaajia vaikka eivät kuvissa näy. Ihan kohteliaisuussyistä. Eli ei mulla todellakaan ollut koko sali omassa käytössä.

      Poista
  13. Oletko ikinä harkinnut kasvisruokavaliota? Jos et, miksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän, se on aika vaativaa.

      Poista
    2. Se on vaativaa jos siitä tekee sellaista, muuten kyse on vain siitä, ettei viitsi ottaa asioista selvää! Oletko tietoinen kasvisruokavalion terveyshyödyistä? Lisäksi vielä ekologinen ja eettinen puoli. "Ei ole mun juttu" ei ole mikään perustelu..?

      Poista
    3. No se on minun perusteluni ja saa luvan riittää.

      Poista
    4. Minusta tällaista on suorastaan hölmöä kysellä ja vaatia vielä hyviä perusteluja. Miksi itse olette kasvissyöjiä, kun minusta liha on vaan niin hyvää, niin kyllähän se pitäisi silloin teillekin maittaa, yhtä loogista, eikö vain?
      Itse en alkaisi kasvissyöjäksi useammastakin syystä. Ensiksikin proteiininsaanti kävisi huomattavasti työläämmäksi, tarvitsen riittävästi proteiinia, toiseksikin punainen liha sisältää runsaasti hemirautaa, imeytymishäiriöisenä tulee erittäinkin tarpeeseen, ja kolmanneksi, eikä suinkaan vähäisimmäksi, pidän todella paljon liharuuista ja lihajalosteista, enkä voisi kuvitellakaan syöväni pelkästään kasvikunnan tuotteita. Mitä tulee ekologisuuteen, niin on tutkittu, ettei kasvissyönti ole sen ekologisempaa, kuin sekasyönti, päin vastoin. Ja mitä tulee eettisyyteen, voi pyrkiä käyttämään mahdollisimman eettisesti tuotettua lihaa ja kunnioittamaan muutoinkin luontoa ja eläimistöä, myös riistaruotteita tulee välillä käytettyä.

      Poista
  14. Onko Pipsa PT:n kanssa ollut puhetta siitä, että kannattaa lisätä vitamien ja hivenaineiden määrää kun olet aloittanut salitreenit? Itselleni kävi niin, että aloitin salitreenin vajaa kaksi vuotta sitten ja ensimmäinen vuosi meni flunssakierteessä. Viime elokuussa sitten otin käyttöön Möllerin tuplan, monivitamiinin ja maitohappobakteerin päivittäin. Lisäksi magnesiumia ja monivitamiiniporetabletteja treenipäivinä. Magnesiumia sanoitkin syöväsi ja se on hyvä. Mutta kannattaa lisäillä noita muita, jos alkaa tulla flunssaoireita treenien jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä syön nyt jo ihan kivan kasan erilaisia vitamiineja sun muita. :) Jossain postauksessa taisinkin mainita sen arsenaalin. :)

      Poista
  15. Kiva postaus. En löytänyt tästä, että kuinka isoilla painoilla teit aluksi.
    Itseäni kiinnostaa, kun olen harkinnut kans kuntosalia, saisin jotain käsitystä minkälaista repimistä vois odottaa. Itsellä ei ole mitään voimia, vaikka aerobista kuntoa onkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäsit. Ei siellä lue mitään painoja, kannattaa aloittaa ihan pienillä painoilla ja siitä nostaa kun kunto kohenee. .) Eli älä ajattele mitään repimistä kun treenaamaan menet. Ainakaan aloittelijana. :)

      Poista
  16. Saliharrastus on kiva harrastus ja hienoa että sait saliohjelman, helpottaa kun ei tarvii miettii mitä pitäis tehdä ja onko jotain jäänyt tekemättä. Olen kuullut ettei salilla tai uimahallissa saisi kuvata, joten Pipsa oli fiksu ja rajas muut pois tai muuten häivytti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä tuo saliohjelma oli hyvä ja Ringa näytti miten ne tehdään oikeaoppisesti niin ei tuu yksikseen sössittyä. :) Ja on kyllä ollu ihan mahtista, tykkään! Joo, saleilla ja uimahalleissa ei saa kuvata - pitää kunnioittaa toista sen verran. Toki mulla oli lupata kuvaukseen vielä erikseen. :)

      Poista
  17. Tosi mahtavaa, että uskallauduit salille! Se on minullekin pelottavaa vaikka olenkin normaalipainoinen. Lihoin hieman ja huomaan, että olen alkanut jännittämään salilla käyntiä. :o

    VastaaPoista