22.1.2017

Ruokapäiväkirjani minun - 22.1.2017

Klikkaa kuva isommaksi


Aamupala klo 10.00
Tein itselleni herkullisen puurolautasen täynnä maitorahkaa, vadelmia, banaania, mustikoita, Vi siblin, oliiviöljyä ja mustikkakeittoa.  

Lounas klo 14.00:
Lounaaksi tekaisin itselleni kaksi leipää (Vaasan RuisTaika) joiden päällä broilerinleikettä, munakas joka leikattu kahteen osaan, mukillinen kevytmaitoa sekä yksi porkkana.

Päivällinen klo 18.00: 
Päivälliseksi tekaisin tällä kertaa pastasalaatin jossa siis kurkkua, paperikaa, sipulia, salaattijuustoa sekä keitettyä tummaa makaronia. 

Iltapala alkaen klo 21.05: 
Iltapalaksi vadelmasmoothie joka sisältää vadelmakeittoa, oliiviöljyä, vi sibliniä, chia siemeniä, vadelmia, maitorahkaa ja vettä.  

Lisäksi olen päivän aikana juonut nesteitä tähän malliin: 
Päivän aikana n. 2,2l vettä

55 kommenttia:

  1. Kivoja nää sun ruokapäikyt, musta on aina hauskaa seurata mitä ihmiset syö :) Mitä noi sun munakkaat sisältää, teetkö ne aina samalla tavalla vai vaihteletko mausteita tms.? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että oot tykännyt. :) Mä en mausta munakkaitani, tykkään niistä sellainaan mut yritän laittaa vaikkapa paprikaa sinne sekaan, et tulis vähän kasvistäytteinen munakas. :)

      Poista
  2. Ahaa täällä olikin selvennys mitä tuo sun päivällinen oli. Katsoin instasta että onko sulla ruokana pelkkää makaronia ja sitä sun perus lisukesalaattia... ja näin olikin :D

    Itse tykkään laittaa pastasalaattiin jotain tahnaa mikä sitoo sitä enemmän. Pestoa vaikka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, täältä löytyy tarkemmat selvennyksen ja tosiaan, se oli vain pelkkää makaronia ja salaattia. Mut toki siihen voisi laittaa enemmänkin. Nyt oli vaan ainekset aika vähissä. :)

      Poista
  3. Tykkäätkö tomaatista? Syötkö sitä ollenkaan? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tykkään ja oon mä syönyt tuon salaatin joukossa, mut nyt tuli kyllästyminen enkä oo muutamaan viikkoon syönyt.

      Poista
  4. Miksi juot maitoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi ei jois? ihmiset nyt yleensä juo maitoa,yleensäkkin kaikki

      Poista
    2. Koska tykkään maidosta, mut oon sitä vähentänyt paljon siitä aikaisemmasta. Mun maitomäärä jää päivän aikana n. 2dl. 3v. sitten saattoi mennä vaikka litra päivässä. :D

      Poista
    3. Koska maitoa ei ole tarkoitettu kuin eläinlapsille. Ei mikään muu eläin juo toisen eläimen maitoa aikuisena. Turhaa energiaa, aiheuttaa osteoporoosia ym ja epäeettistä, noin muun muassa. Kokeile joskus cashewmaitoa tmv, nam!

      Poista
    4. Sittenhän tämä on isompi ongelma kun koulutkin tarjoaa maitoa ja lounaspaikat. En siis yksistään minä. :) Ja kiitos, olen maistanut eikä se voita kunnon maitoa. :)

      Poista
    5. Niinhän se on. Koulut saa rahaa siitä,että mainostaa maidon olevan jotenkin elintärkeää. Ja tietenkin yksittäisen kuluttajan valinnat vaikuttaa, jos kaikki ei ajattele yhtä itsekkäästi kuin sinä ja moni muu. Toisaalta eipä sun ruokavalio muutenkaan mitenkään terveellinen ole

      Poista
    6. En vieläkään ymmärrä miks maito on niin kamalan paha asia, mut ehkei mun tarvitsekaan ymmärtää. :) No voithan sä aina tehdä mulle ruokaohjelman joka on sun mielestä terveellinen. :) En ole kieltänyt. Muista vaan 1800kcal. :)

      Poista
  5. Kiitti, nyt on käytävä joka aamu tarkistamassa sun uusin ruokapäikky. :D

    VastaaPoista
  6. Siitä kasvisruuasta on ollut vääntöä suuntaan ja toiseen.
    Ja väärinkäsityksiä suuntaan ja toiseen. Ei kai monikaan ole tarkoittanut, että Pipsan (tai kenenkään muunkaan) olisi painostuksen edessä vastoin tahtoaan ruvettava kasvissyöjäksi.

    Pipsa, sinulla taitaa olla erilainen käsitys kasvisruuasta kuin esimerkiksi itselläni. Olet kertonut, että et suosutu syömään kasvisruokaa. Tuo päivällisesi on kasvisruokaa.

    Ei kasvisruoka tarkoita ainoastaan sellaista ruokaa, jota on kokattu suuntaan ja toiseen; maustettu ja marinoitu, reksattu ja ryöpätty ja mitä kaikkea vielä.

    Kasvisruoka yksinkertaisimmillaan on - kasviksia, esim. kurkkua, paprikaa, sipulia. Ei sen tarvitse olla niin vaikeaa tai vaikeatekoista.

    Päivän kuvista näkee jokainen ihan kohdallaan, että Pipsa syö myös kasvisruokaa (vaikkei sitä ehkä kasvisruuaksi mielläkään, koska sen tekeminen ei vaatinutkaan sitä vääntöä ja piperrystä, jota Pipsa arvelee kasvisruuan tekemisen vaativan).

    Ei ruuanlaiton ja syömisen tarvitse olla hienostelua. Kukin tekee ja syö sellaista ruokaa, josta itse tietää nauttivansa ja saavansa tarvittavat ravintoaineet. Mitäs muuta ruualta voisi vaatia.

    Ja kysymystä perään:
    Kumpi teillä pääsääntöisesti tekee ruuat, sinä vai miehesi?
    Syöttekö miehesi kanssa samaa ruokaa esim. päivällisellä, joka taitaa olla se yhteinen ruokahetki (kuten monissa perheissä, joissa molemmat käyvät töissä tms.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä!

      Uunijuurekset on helppo vaihtoehto ja jokainen voi varioida mieleisensä juurekset sinne :) Tai höyryttää vaikka parsakaalia/kukkakaalia/papuja/ruusukaalia lisukkeeksi lautaselle!

      Poista
    2. Joo, väärinkäsityksiä suuntaan ja toiseen + itse koin muutaman kommentin sellaisena tylynä että olisin pahakin ihminen kun syön punaista lihaa. Että jos tommoset jättäisi pois, niin eihän siinä sitten olisi mitään. Ja lisäksi tuli niin paljon semmosta kommenttia mitä ei voinut julkaista.

      Ja tosiaan, kyllä mulle saa vinkkailla kivoista, ei kauhean työteliäistä kasvisruuista. :) Esim. lounaaksi voisi ajatella jotain. :)

      Ja kiitos kun tarkensit tuossa kunnolla kaikkea. :)

      Me tehdään sekä yhdessä että erikseen ruuat. :) Se riippuu ihan siitä mitä ruokaa ollaan laittamassa. :)

      Poista
    3. Wokki. Nopea kasvis- tai liharuokana!

      Paista liha tai tofu ensin pannulla (vinkkinä: SoFinen thai-maustetut tofupalat ovat hyviä wokkiin). Mausta maun mukaan aasialaisilla mausteilla, jos olet käyttänyt maustamatonta tofua/lihaa. Lisää sitten esimerkiksi wokkivihanneksia (vaikka ihan perus Findus classic), tuoretta paprikaa, sipulia, valkosipulia. Paista pannulla nopeasti. Kaupassa myydään myös Apetit tuorekset -vihanneksia, jotka oikein käteviä nopean wokin tekemiseen.

      Poista
    4. Nii juu, wokki! Miten olinkaan unohtanut sen. Me syötiin joskus vuosia istten miehen kans wokkivihanneksia. Tykkäsin siitä Finduksen pussukasta missä oli niitä pieniä maissipätkiä. :)

      Poista
  7. Jos haluat kokeilla joskus puuroon toista öljyvaihtoa, niin laitappa teelusikallinen kookosöljyä. Jos siis pidät kookoksen mausta ja tuoksusta. Se nimittäin puskee läpi (rakastan :-) ja puurosta tulee tosi kuohkeaa, vaikka sitä kookosöljyä on vain se teelusikallinen. Tykkään tosi paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm... pitäisi päästä koemaistamaan ennenkuin ostan kokonaista purkkia. Kookoshiutaleet masaliisan päällä oli kyllä hyviä. :)

      Poista
    2. Ehkä raakana ei maistu, mutta tosiaan kookosöljyä voi laittaa vaikka pannulle kanan kanssa ja käyttää ihonhoitoonkin. 😊 Monikäyttöinen.

      Ja kun tuolla alempana puhuit munakkaan eri variaatioista, niin niitähän riittää. Mä teen lounasmunakkaan 3kananmunasta, rkl vettä ja täytteeksi reilusti babypinaattia, chiliä ja kirsikkatomaattia (puolikkaita). Se on musta riittävän tukeva lounas, leipää en tartte ja leikkeistä en pidä.

      Poista
    3. Joo, oon kuullut kookosöljyn monikäyttöisyydestä. :) Mut pitää ensin testata ennenkuin ostan koko purkkia. :) Kuulostaapa hyvältä tuo lounasmunakas, mäkin voisin kokeilla niin etten ottaisi leipää mutta täyttäisin sen kaikella kivalla. Siis sen munakkaan. :D

      Poista
  8. Tuota ruokapäiväkirjaa kun katsoo,niin noilla sapuskoilla tulet varmasti laihtumaan,itse olen normipainoinen, mutta syön enemmän kuin sinä.

    VastaaPoista
  9. Kyl tuolla luulis kilojen lähtevän, ihmettelen vain etkö kuole nälkään? Itse painan 60kg ja syön enemmän

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinhän sitä luulisi, mutta ei se aina mene. Ihan kokemuksesta voin sanoa että kyllä se jossain vaiheessa tökkiikin vaikka kuinka menisi kalorien mukaan jne. Ja ei, en mä kuole nälkään - kun syö tasaisesti 3-4h välein ja riittävästi, niin ei tässä nälkää näe. :) Ja sä voitkin syödä enemmän kun tuskin laihdutat. :) Sitten kun itse pääsen siihen painonhallinta kohtaan eli paino ei laske eikä nouse, niin silloin kalorit nousevat, jos oikein olen asian ymmärtänyt. :)

      Poista
  10. Hyviä valintoja, itse tykkään tosi paljon munakkaista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Munakkaat on hyviä, pitää itsekin alkaa vähän muokkailemaan niitä. :)

      Poista
  11. onko joku syy miksi syöt vain leipää lounaalla? ei oo siis mikään dissauskommentti, itselläni on lounasaikaan niin kova nälkä että varmaan vaan harmittaisi syödä pelkkää leipää :D vaikka siinä onkin munakas mukana. syön mieluummin tuhdimman lounaan ja kevyemmän päivällisen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä aina lounaalla leipää syö, vaihtelen aina välillä. Nyt on taas leipähetki. Tykkään tuosta lounasleivästäni, mutta toki siihen voisi lisätä jotain hedelmää tai kasvista mukaan. :) Ja munakkaaseen voi tehdä jotain lisävariaatioita. :) Tuo oma lounasleipäni on kuitenkin tosi proteiinipitoinen joten nälkää siinä ei näy kun nuo kaksi vetäisee namariin. :)

      Poista
  12. Kuinka monta kananmunaa syöt kpl määräisesti? Kuinka paljon maksimiannos mustikka- tai vadelmakeittoa menee päivässä? Kuinka monta broileriviipaletta leivässäsi on? Mun silmään ruokavaliosi on aika yksitoikkoinen. Tän päivän syömisillä varmasti laihdut enemmän kuin kaksi kiloa kuussa. Kyllä se kymppi on ollut varmaan 8 kg rasvaa, koska retkahduksestasi oli jo niin kauan, että nesteiden ja turvotuksen olisi pitänyt lähteä jo punnitukseen mennessä. Kuvista sen näkee. Harmi homma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti puhutaan päiväarvoista. Kanamunia menee vaihtelevasti 2-3kpl per päivä. Maksimiannos mehukeittoa on 2dl (aamusti puuroon yksi, ehtoolla smoothieen toinen) - tosin lisädesi voi tulla jos päätän ottaa välipalaksi rahkaa ja siihen laitan kans mehukeittoa, tosin se vaihtelee 0,5-1dl välillä. Riippuen rahkan määrästä. :) Broilerinviipaleita on aina 8kpl, sellaisia ohuenohuita. :) Joo, kyllähän tuota ruokavaliota voisi varmaan monipuolistaa mutta itse oon silti ollut ihan tyytyväinen näinkin. :) Se on toiveissa että laihtuisin enemmän kuin 2kg. :) Juu, kyllähän sen joulun jälkeisistä kuvista näki mut uuteen laskuun vain. :)

      Poista
    2. Leikkeleissä on lähes poikkeuksetta säilöntäaineena natriumnitriittiä (E250), jolla on todistetusti haittavaikutuksia. Sen vuoksi niitä ei ehkä kannattaisi päivittäin ihan älyttömästi syödä.

      https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/koostumus/elintarvikeparanteet/lisaaineet/tietoa-yksittaisista-aineista/nitriitti/

      Poista
    3. Jos okein muistan, niin tuossa leikkelepaketin päällä taisi lukea että oli säilöntäaineeton. En kuitenkaan ole asiasta varma. :)

      Poista
    4. Eiköhän siinä ole mainostettu, että on esim. natriumglutamaatiton (joka on arominvahvenne E621) tai ettei ole lisättyä fosfaattia. Eri juttuja, mutta haitallisia nekin, minkä vuoksi niiden poissaolemista mainostetaan.

      Jos et ole varma, mikset kävele jääkaapille tai etsi käyttämääsi tuotetta netistä? :P Siitähän se selviää.

      Poista
    5. No nyt on vaikea asiaa tarkistaa koska en ole ollu kotona vastessani. En vieläkään ole. Asia pitää varmistaa kun pääsen kotiin. Tiedostan toki näiden olevan paha paha asia mutta syön silti. :)

      Poista
  13. Salaateista saa yllättävän täyttävää, kun laittaa esimerkiksi riisiä tai pastaa. Muuten vaikka lohella ja tonnikalalla saa oikein ruokaisan aterian :-) nyt näyttää paremmalta! Joku tossa pestosta jo puhuikin, itse suosittelen sitä myös jos pitää basilikan mausta. Yksi ruokalusikallinen vaikka pastan joukkoon tuo kivaa vaihtelua. Tää kasvisruoka on nyt ollut aika kuuma peruna sun blogissa, niin otan siihen samalla kantaa. Itse en syö punaista lihaa tai kanaa, ja aluksi oli hankala kyllä oppia esimerkiksi maustamaan kasvisruokaa kunnolla. Kannattaa kokeilla esimerkiksi jauhelihapaistoksen tekemistä, saa lihaa jos sitä kaipaa, mutta samalla tulee syötyä kasviksia. Myös gratiinit on hyviä lisäkkeitä. Mites, tykkäätkö Pipsa kukkakaalista tai vaikka parsakaalista? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, totta puhut. Pastasalaatti kanalla on aivan loistavanmakuista. :) Pitääkin muistaa tehdä sitä joku kerta. :) Oon pestoa syönyt jonkun sämyplän välissä ja oli hyvää, joten kenties kokeilen sitä jossain vaiheessa. :) Joko salaatissa tai leivässä. :)Kukkakaali ja parsakaali menee hyvin. Nyt on ollut parsakaalista pitkä tauko, että voisi kokeilla ottaa sitä taas takas ruokavalioon. :)

      Poista
  14. Mustikka ja banaani muuten ummettavat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Banaanista en tiennyt että ummettaa, mutta mustikka on kyllä tiedossa. :)

      Poista
  15. Tykkäätkö Pipsa meksikolaisesta ruuasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi et kokeilisi, vaikka jo heti tänään? Kovin yksipuolisia tuntuu ruoat olevan. Ruoka ei ole vain energiaa.

      Porissa on muuten hyvä nepalilainen ravintola (Yak and Jeti)! Oletkos siellä käynyt?

      Poista
    2. No... nyt ei pysty. Niinhän tuolla on nepalilainen ravintola mutta en ole käynyt.

      Poista
  16. Oletko kokeillut Mutti-soosia, muutama vuosi sitten oli iso hitti internetin ihmeellisessä maailmassa. Se on hyvää, mutta hauduttaminen kestää melko kauan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kuullut tuosta, mutta en ole koskaan kokeillut. :)

      Poista
  17. http://yle.fi/uutiset/3-9414837?origin=rss
    Tuli vain mieleen, kun salaatissasi paljon kurkkua ja vähän paprikaa. Lisää muitakin (ravitsevampia) kasviksia ja vaikka siemeniä ja pähkinöitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tiedän, siksi siinä salaatin kans pitääkin olla jotakin. :) Siemenet ja pähkinät ois kivat mut mä en osaa syödä salaatissa. Syön ne sit semmosenaan.

      Poista
  18. Harmin paikka että pahastuit kasvisruokakommentistani, ei ollu tarkoitus loukata tai kyseenalaistaa sinun ruokavaliotasi. Jätän jatkossa kommentoinnit toisille :)

    -hss

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ollut sinun kommenttisi mitenkään loukkaava. Ne pahimmat kommentit eivät ole blogissa. Eikä edes tässä postauksessa.

      Poista
  19. Kasvissosekeitot on tosi hyviä ja vielä tosi simppeleitä valmistaa :) Lisäksi makuvaihtoehtoja on loputon määrä, keittoa voi keitellä about mistä vain. Kätevä tapa käyttää nahistuneet kasvikset!

    Suosikkini on porkkana-kesäkurpitsakeitto: kuoritaan haluttu määrä porkkanaa ja kesäkurpitsaa, paloitellaan ja nakataan kattilaan. Päälle vettä sen verran, että se juuri peittää kasvikset. Keitetään kasvikset kypsiksi liemikuution/fondin kanssa, soseutetaan sauvasekoittimella ja lisätään halutunlaista kermaa (ihan taviskerma, kaurakerma tai vaikka kookoskerma) soseen sekaan. Tämän jälkeen keitto maustetaan oman maun mukaan (itse laitan yleensä vain suolaa, pippurisekoitusta myllystä ja jos jotain yrttiä sattuu olemaan kotona). Valmis!

    Keitosta saa kätevästi sen paksuista kuin haluaa nesteen määrää säätämällä. (Itse tykkään paksusta keitosta joten pidän veden määrän suht vähäisenä - joskus otan sitä kattilasta jonkun verran pois siinä kohtaa kun kasvikset on kypsyneet).

    Lisää ruokaisuutta sosekeittoihin saa nakkaamalla jonkun proteiininlähteen mukaan. Minä laitan yleensä linssejä tai kikherneitä, mutta voi sinne nakata esim. raejuustoa tai fetajuustokuutioitakin tarjoiluvaiheessa :)

    -AnnaK

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan kädettömälle sopiva resepti kasvissosekeitosta on se, että nakkaa pussillisen tai pari pussillista pakastekeittojuureksia kattilaan, jossa vettä ja kasvisliemijauhetta. Antaa kiehua jonkin aikaa, ottaa sauvasekoittimen ja soseuttaa. Lisää joko ruokakermaa tai sulatejuustoa ja paljon tuoreita yrttejä (niitä voi pakastaa!) ja tarkistaa maut. Ja ei muuta kuin syömään! Keiton kanssa paahdettuja ruisleipäkuutioita ja/tai raejuustoa.

      Poista
    2. Kiitos näistä. Pitää katsoa täältä ohjeet jos innostun kokeielmaan. :)

      Poista