23.1.2017

Ruokapäiväkirjani minun - 23.1.2017

Klikkaa kuva suuremmaksi


Aamupala klo 7.20
Ja taas kerran herkullinen kaurapuurolautanen täynnä raejuustoa, vadelmia, banaania, mustikoita, Vi siblin, pellavansiemenrouhetta, oliiviöljyä ja mustikkakeittoa. Tästä on tullut suosikki!  

Lounas klo 11.30:
Lounaaksi taas Vaasan RuisTaika leipää (2kpl) jonka päällä broilerinleikettä ja munakas joka leikattu kahteen osaan ja jonka sisällä muutama testipaprika (pilkottuja paprikanpaloja) sekä 4 porkkanaa (pientä).

Välipala klo 15.00:
Ystävän luona napattu banaani.  

Päivällinen klo 18.00: 
Tällä kertaa päivällisellä olisi itsetehtyä ahvenkeittoa (eli kalakeittoa) jossa siis joku wokkivihannespussi, perunaa, mausteita (en muista tarkalleen mitä), ahventa (siis perattua ahvenen lihaa), porkkanaa, sipulia, nökäre voita ja vettä. Sekä Vaasan ruistaikalepää jossa voinökäre.  

Iltapala alkaen klo 21.05: 
Iltapalaksi vadelmasmoothie joka sisältää metsämarjakeittoa (se on sokeritonta!), oliiviöljyä, vi sibliniä, vadelmia, maitorahkaa ja vettä.  

Lisäksi olen päivän aikana juonut nesteitä tähän malliin: 
Aamulla 2dl multivitamiinijuomaa
Koulussa 0,5l mehuvettä + 0,5l vettä
Kotona 1l vihreää teetä
Kotona 4dl mehuvettä
Illalla 2dl magnesiumjuomaa


36 kommenttia:

  1. Hei, tuli mieleen, että onko puurolautasella puuroa ollenkaan :) ? Luettelet kyllä mitä lautasella on, mutta et sano että olisi kaurapuuroa tms.
    Olen olettanut että puuro on siellä alimmaisena, mutta on niin paljon muuta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ihan kaurapuuroa siellä aivan alimmaisena on. Ei näy kun on kaikki muut päällä. 😆

      Poista
    2. Juu ihan kaurapuuroa siellä aivan alimmaisena on. Ei näy kun on kaikki muut päällä. 😆

      Poista
  2. Huh tuo aamupala näyttää tuhdilta tai sitten johtuu vain syömishäiriöstäni.. Onko tuossa isompi lautanen kuin keitolla ja montako grammaa/desiä tuossa on mitäkin? Hyvä tietty syödä kunnolla että jaksaa mutta omaan silmään näyttää hurjalta heti aamulla syötäväksi kun itse ei saa aamulla mitään alas. Minulle tuo sopisi varmaan myöhäiseksi aamupalaksi/lounaaksi(ehkä pienempänä määränä?) ainakin näin alkuun :) ja kiitos vielä tästä ruoka päiväkirjasta, tästä on ollut suuri apu näin painon kanssa toisessa ääripäässä kamppailevallekin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laihduttajalla tukeva ja proteiinipitoinen aamiainen starttaa aineenvaihdunnan, pitää nälkää paremmin ja vaikuttaa suoraan päivän muuhun nälkään ja sitä kautta syömisiin. Kokeile sinä vaikka marjoilla ensin. Esim. vähän kohmeisia pakastemarjoja on helppo napostella eivätkä tunnu niin ruokaiselta kuin esim. sose tao smoothie. Jos se määrä on siis ongelma. <3

      Poista
    2. Taitavat olla suurinpiirtein samankokoiset lautaset. Tiedän noiden grammat koska kirjaan ne Sulamoon. Olen ymmärtänyt että tama on hyvä aamupala koska on kaikkea riittävästi. Ainakin mun kokoiselle. Varmaan normaalipainoisella määrä on vähäisempi. En tiedä.

      Poista
  3. Mun silmään tässä on kyllä ihan liian vähän ruokaa! Edelliseen viitaten siis. Sulla kuitenki on painoa paljon enemmän kuin vaikkapa mulla ja mää syön paljon enemmän ja laihdun silti. Joten ei välttämättä tarvitse edes näin tiukasti vetää. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No 1800kcal tässä kuitenkin on, ihan riittävästi pitäisi siis olla ruokaa. :) Eikä nälkä vaivaa. :)

      Poista
  4. Porkkanat kuorineen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksei? Varsinkin kotimaisille riittää usein huolellinen pesu. Ja ääntä kohti.

      Poista
    2. Eipä tuo kai haitallista, jos pesee mahdollisimman hyvin. Varmaan ravintoaineitakin jää enemmän jäljelle. Perusterveelle aikuiselle kun vaikka listeria ei ole haitallinen (toisin kuin esim. raskaana oleville tai vanhuksille).

      Itse silti kuorin, koska maistuu paremmalta niin. :D

      Poista
    3. No riippuu ihan fiiliksistä. Välillä kuorin mutta en aina.

      Poista
  5. Mä syön aamupalaksi yhden sämpylän halkaistuna ja päällä ohut siivu keittokinkkua ja tomaattia ja kurkkua. Lisäksi kuppi teetä.
    Muutenki syön kerralla hyvin pieniä annoksia. Paino syyskuusta(noin)pudonnut 7 kg. En tiiä mistä johtuu, kun ruokailissa ei erityisiä muutoksia. Eikä terveyspuolella. No tyytyväinen olen painonpudotukseen, joka on nyt pysähtynyt.
    Leena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kans hyvä, syödä pieniä annoksia useammin. :) Mä oon itse pyrkinyt tähän 4-5 ateriaa päivän aikana. :)

      Poista
  6. Turhaa lisukkeita puurolautasella 😲

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päinvastoin, marjat ja hedelmät sekä protsku raejuustosta erinomainen juttu aamiaisella!

      Poista
    2. Pitävät nälkää paremmin, maistuu ja näyttää paremmalta ja terveellisiäkin. Syö sinä vaikka kuivat hiutaleet jos tykkäät. =P

      Poista
    3. Niin,mutta sen takia olenkin hoikka😃Aina pitää alkaa ittuilemaan 😯

      Poista
    4. Eikai tässä nyt mitään vittuilua tapahtunut. Jokainen meistä syö omalla tavallaan. Jos olet hoikka, niin varmaan sinulle aamupalani on iso mutta en kyllä koe marjoja, hedelmää, kaurapuuroa ja raejuustoa kovin turhana. Mut sekin on toki oma makuasia. :)

      Poista
  7. Onko jokin syy sille, että laitat oliiviöljyn puuron ja smoothien sekaan, etkä esim. salaatin päälle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei sille mitään ihmeellistä syytä ole. Laitan sen että saan smoothieen pientä määrää rasvaakin kun pellavansiementä ei voi laittaa kovinkaan paljoa. :) Mut tietty avocado voisi toimia tässä, sen rasvan tuojana. Hmm...

      Poista
  8. Hyvännäköisiä on kaikki ruuat ja söisin itekin mielelläni! Tykkään kanssa aamulla kunnollisesta puurolautasesta marjoineen yms, jotta olen töissä oikein aikaansaapa :) ja jaksan lounaaseen hyvillä mielin. Minusta ruokapäiväkirjasi on ollut inspiroiva ja monipuolinen - kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Mä oon kans viime vuosina opetellut tuohon puuroaamupalaan. Se tosin ei ole aina ollut tämmönen. Esim. 2v. sitten se saattoi olla vain puuroa jossa maitorahkaa ja marjakeittoa. Ei mitään muuta. Nyt puurossani on kaikkea sopivast, hiilaria, protskua ja rasvaa + marjoja/hedelmiä. :)

      Poista
  9. Miksi sokerittomia tuotteita? Jos/kun tilalla on keinotekoisia makeutusaineita kuten aspartaamia, niin on jopa sokeria epäterveellisempää. Jopa ehkä haitallista terveydelle. Lisäksi ne vain saattavat häiritä laihduttamista (ja imho maistuvatkin kamalalta, mutta tämä nyt on makuaistista riippuvaa).

    Paras ratkaisu: ei lainkaan makeutusta keinotekoisesti eikä lisätyllä sokerilla, mutta jos kokonaan ei voi olla ilman lisättyä sokeria, niin mahdollisimman vähän sitä. Keittoja/kiisseleitä kun voi kotonakin tehdä halvalla, jolloin niihin saa enemmän marjojakin kuin kaupan tuotteissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niitä on molempia, on sokerittomia ja sokerillisia. Kumpikin on kuulemma paha. :D Tietty jos itse voisi tehdä noita, mutta oon kokenut tämän helpompana. :)

      Poista
    2. Niin no, aspartaami aiheuttanee mm. syöpää ja käytöhäiriöitä. Lisäksi laihduttajalle kiinnostava tieto voi olla se, että joidenkin tutkimusten mukaan "keinotekoiset makeutusaineet heikentävät hiirillä insuliiniresistenssiä ja aiheuttavat glukoosi-intoleranssia. Se tarkoittaa sitä, että glukoosi poistuu elimistöstä normaalia hitaammin."

      Miten olisi stevia? Se on luonnollinen kaloriton makeutusaine. Jossain kohtaa kaupoissa oli joitakin stevialla makeutettuja tuotteita, onkohan vieläkin vai menikö se buumi ohi... Itse pysyttelen steviastakin erosta, ihan vain makusyistä.

      Poista
    3. No sitä syöpää nyt tuntuu aiheuttavan vähän kaikki mihin kosketkin. Saisiko linkkiä tuohon tutkimukseen? Olisi kiva tietää kuinka isoja määriä testasivat. Mä oon joskus maistanut stevialla makeutettua eikä se maistnut hyvältä. Ja miten muistan että tuossa steviassakin oli jotain vikaa?

      Poista
    4. Ei ole olemassa sellaisia tutkimuksia, joissa oikeasti osoitettaisiin aspartaamin aineuttavan syöpää. Määrät, joita ihminen kykenee kiskomaan, ovat sen verran pieniä, ettei niillä ole oikeasti mitään vaikutusta. Mutta osa ihmisistä toki uskoo kaikenlaiseen humpuukiin. Stevian osalta elimistön sietokyky on pienempi. Ja nämäkin haittavaikutukset ovat olleet lähinnä vatsaoireita silloin, kun steviaa on käytetty suuria määriä. Sen sijaan steviakasvissa on kyllä satoja muita yhdisteitä, kuten kasveissa yleensäkin, joita ei ole tutkittu, eikä niiden pitkäaikaisvaikutuksista tiedetä. Kaikki mikä tulee luonnosta, ei ole automaattisesti hyvää.

      Poista
    5. No näin mäkin oon sen aatellut että jos tommosia aspartaamijuttujakin syö kohtuullisesti, niin ei niistä isoa ongelmaa luulisi olevan. Mut mene ja tiedä.

      Poista
  10. :D :D Uskomaton keskustelu. Yhtä monta viisautta kuin on sanojaakin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö se ole tarkoituskin?

      Poista
    2. Ei ole, koska miljoonan ihmisen neuvot ovat aivan järjettömiä noudattaa, koska ovat vielä ristiriidassakin toisensa kanssa. Siksi niitä ei kannata edes kuunnella. :D

      Poista
  11. Oletko syönyt tuollaista puuroaamupalaa jo pitkäänkin, vai aloittanut vasta viimeaikoina, kun sanot, että siitä on tullut suosikkisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tätä puuroaamupalaa en ole syönyt pitkään, viikon ehkä? Mut totesin jo että tama on suosikkini koska se on niin hyvää. Puuroa mä oon syönyt ihan peruskouluikäsiestä saakka. Tosin sillon se oli vain puuroa, voinökäre ja maitoa. :) Laihdutusta kun yrittänyt niin se muuttui näin että oli puuroa, maitorahkaa ja marjakeittoa. Tuon marjakeiton olen saanut vinkiksi RT:ltä jonka kanssa meni sukset ristiin, kun valitin että puuro sellaisenaan on tylsää. Niin hän suositteli sokeritonta marjakeittoa puuron joukkoon. Ja nyt 2v. aikana oon alkanut laittaa sinne puuron joukkoon kaikkea muutakin. :)

      Poista
  12. Mikä on mehuvesi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vesi jossa on mehutiivistettä. :) Eli siis mehua, mutta halusin tarkentaa tämän näin ettei kukaan kuvittele että mulla on jotain kaloripitoista mehua. Siis tyyliin 80kcal/100g olevaa mehua. :)

      Poista