24.1.2017

Ruokapäiväkirjani minun - 24.1.2017

Klikkaa kuva isommaksi


Aamupala klo 7.30
Ja taas tätä suosikkipuuroani, jossa siis kaurahiutaleita, johon olen sekoittanut myös oliiviöljyn ja pellavansiemeniä. Päälle aimo annos raejuustoa, marjoja, banaania ja metsämarjakeittoa.   

Lounas klo 11.30:
Lounaaksi kaksi Vaasan RuisTaika leipää jonka päällä munakas. Munakkaan sisällä salaattijuustoa ja paprikaa. Munakkaan olla ohuenohuita broilerinleikkeitä. Lisäksi klementiininpaloja ja mehuvettä (= Vettä jossa FunLight Metsämarjaa).

Päivällinen klo 17.20: 
Sama kuin eilen eli itsetehtyä ahvenkeittoa jossa wokkivihanneksia (ei ollut keittovihanneksia), perunaa, vettä, mausteita, ahventa. Lisäksi Vaasan RuisTaika leipäpalanen ilman voita.  

Iltapala alkaen klo 21.05: 
Iltapalaksi vadelmasmoothie joka sisältää metsämarjakeittoa (se on sokeritonta!), oliiviöljyä, vi sibliniä, mustikkaa, maitorahkaa ja vettä.  

Lisäksi olen päivän aikana juonut nesteitä tähän malliin: 
Koulussa 0,5l mehuvettä + 0,5l vettä
Kotona 1l valkoista teetä
Ehtoolla 3dl magnesiumjuomaa

67 kommenttia:

  1. Aika paljon tulee hiilareita, vaikka yhden leivistä voisi korvata jollain protskupitoisemmalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitatko hiilaria lounasajalle vai siis koko päivälle? Sulamon mukaan molemmat hiilarit ovat ihan rajoissaan. :) Mut totta, voisihan sen leivän korvata jos haluaa. Voi vaikka tehdä munakkaasta täyttäväisemmän eli jättää kokonaan leivät pois. :) Kaikkea voi aina muuttaa. :)

      Poista
    2. Sulamossahan voi muuttaa hiilarien ja protskujen määrän kuten haluaa.

      Poista
    3. Tiedän. Ne on muutettu niistä Sulamon omista määristä ja menen tällä hetkellä Ringan neuvomilla määrillä. Eikä niitä tällä hetkellä taideta muuttaa. :)

      Poista
  2. Sun aamupala näyttää nii herkullisilta! Jaksaispa itekki panostaa aamulla noin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mäkään aina jaksa panostaa, mut tää ruokapäikky on auttanut panostamisessa. :) Kokeile vaikka sellaisena aamuna kun ei ole kova kiire. :)

      Poista
  3. Mitä ihmeen "mehuvettä"? Vesi on vesi ja mehu on mehu, vaikka sille keksisi millaisen uuden nimen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vesi jossa on mehutiivistettä. :) Eli siis mehua, mutta halusin tarkentaa tämän näin ettei kukaan kuvittele että mulla on jotain kaloripitoista mehua. Siis tyyliin 80kcal/100g olevaa mehua. :)

      Poista
    2. Ihailen säntillisyyttäsi ja tiedän, kuinka hyvä olo tuontyyppisesti syöden on. Pudotin joskus kymmenisen kiloa vähän vastaavalla ruokavaliolla. Hienoa, pointsit hyvästä uudesta alusta!!

      Mutta mehuvettä minäkin ihmettelen, koska eihän vesi ole enää vettä, jos siihen on jotain lisätty. Eli tämä "mehuvesi" ei kai käyttäydy elimistössä veden tavoin, esim. kuona-aineiden poistossa. Sanokaa, jos olen väärässä. Raskausaikana minulle neuvolassa väännettiin rautalangasta vedenjuonnin merkitys, enkä ainakaan osaa ajatella juoneeni vettä, jos olen juonut sen jossain muussa muodossa, kuin ihan vain ja ainoastaan vetenä. En moiti sinua Pipsa, mutta kertoisitko, onko Ringa ottanut kantaa tähän vesiasiaan, tai sanooko sulamo siitä jotain?

      Poista
    3. Mehu = mehutiiviste(sokeroitu tai sokeriton) + vesi. Mehuvesi sanana on hiukan outo, mikset voisi sanoa vain sokeriton mehu?

      Poista
    4. No mä käsitin ettei tuo varsinaisesti ole mehua, vaan juomatiivistettä. Ainakin näin FunLightin sivuilla luki. Joten aattelin kutsua tätä mehuvedeksi vaikka se periaatteessa on mehua, mutta ei kuitenkaan mehua. :D Vaikeaa! Vai olisiko parempi kuitenkin juomatiivistevettä? Hmm...

      Ringalta olen saanut ihan luvan käyttää näitä. Enkä mä nytkään tätä mehuvettä suurimmaksi osaksi käytä. En mä sitä juo kuin yleensä sen 0,5l päivän saldosta. Loput on vettä tai teetä. :)

      Poista
    5. Miten olisi vaikka funlight-mehua!!?? Tiiviste lantrataan vedellä juotavaksi mehuksi. Tuo mehuvesi sanana on ihan älytön. Mehu kuin mehu.

      Poista
    6. Mehuvesi on lyhyempi kirjoittaa. Ja mitä sitten vaikka se sanana onkin älytön. Kuvaa kuitenkin sen mitä siellä pullossa on. :) Mehuvettä. :)

      Poista
    7. No ei kuvaa, koska mehuvesi ei ole mikään sana. Ei se kerro lukijalke yhtään mitä pullossa on, kun taas funlight-mehu kertoisi sen heti. Eikä muuten mennyt paljon kauempaa tuon kirjoittamiseen ;)

      Poista
    8. Okei, se ei sitten kuvaa mut se pysyy! :D Ja eiköhän tällä kommenttimäärällä ole jo aika monelle tullut selväksi mitä mehuvesi on. :D

      Poista
    9. Fun tiivistettä markkinoitiin vuosia sitten mehuna, mutta se kiellettiin. Se EI ole mehu vaan ravintoarvoltaan puhdas 0 kcal. Se on pelkkä makeutusaine. Täysin turha. Voi pahimmillaan runsaan teen kanssa sekä aspartaamikeiton kanssa on syy turvotukseen. FUN tiiviste EI ole mehu, eikä vesi vaan elimmistöä kuormittava myrkky.

      Poista
    10. Mä käyttäisin termiä "makeutettu vesi". :D

      Poista
    11. No joo, tuo termi ois kyllä parempi. Kiitos tästä!

      Poista
  4. Mehussa ja mehukeitossa on makeutusaineita jotka lihottavat paljon enemmän kuin puhdas sokeri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä tahansa lihottaa jos sitä syö liikaa. :)

      Poista
    2. Makeutusaineet on syvältä.

      Poista
    3. Makeutusaineena käytety aspartaami tosiaan vaikeuttaa painonpudotusta, vaikka sitä käyttäisi vähäisiä määriä.

      Poista
    4. Ei. Makeutusaineet eivät lihota kalorimäärällään (ovat kalorittomia), vaan sillä, että ne muuttavat elimistön toimintaa haitallisesti. Näin ainakin joidenkin tutkimusten mukaan.

      Poista
    5. Mahtava huomio sinulta Piia!

      Poista
  5. Hei 😊 Ootko kokeillut ostaa mifua? On siis maitoproteiinia ja 100g:ssa kaloreita n. 85cal, maustetuissa n. 95cal/100g. Itse ostin tässä hiljattain sitä ja paistoin pannulla kasvisten kera ja voi että kun tuli hyvää 😊 Siitähän voi tehdä esim. Makaronilaatikkoa, kastiketta , laittaa salaattiin ym. Parhaimman makusta se on paistettuna, mutta menee mielestäni muutenkin. Voin suositella 😊

    VastaaPoista
  6. Muistelen että oot joskus jossain maininnut, että punnitset syömiesi ruokien määrät. Muistankohan oikein? :) Jos punnitset, niin olisi mielenkiintoista jos merkkaisit näihin päivityksiin minkä verran mitäkin sisältää esim. sun puurot ja smoothiet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, punnitsen ruokani koska merkitsen ne Sulamoon. :) Olen jättänyt grammat tarkoituksella pois näistä koska niillä ei ole lukijoille mitään merkitystä koska määrät on mulle tehty. Lisäksi niiden laitto veisi aikaa eikä mulla iltasella ole sitä niin paljoa.

      Poista
    2. Harmi! En mä toki ihan tarkoilla grammamäärillä mitään välttämättä tekisikään, mutta esim. smoothiessa kiinnostaisi ainesten suhteet että miten iso osa siitä on marjoja, vettä, jne. :)

      Poista
    3. No marjojen määrä vaihtelee mutta pääsääntöisesti jotain 50-200g väliltä. Jos on marjoja enemmän, niin sillon en yleensä käytän marjakeittoa. Nyt en tällä tavalla ole tehnyt, joten voisi jossain vaiheessa taas heittää isomman määrän. :) Vettä on aina sen 3dl verran.

      Poista
  7. Kokeilisit joskus jättää Fun veden ja mehikeiton kokonaan pois. Oikeasti! Tai vaihda ne ihan reilusti sokerilliseen. Juo vaikka luomumaitoa, oikeaa vitaminoitua mehua, piimää ja tavallista vettä, mutta iso ei noille... Normaalipainoiset ihmiset käyttää en. tuotteita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä niitä täysin pois jätä mutta on toki päiviä jolloin en niitä käytä. Tai no, marjakeittoa tulee kyllä käytettyä. :)

      Poista
    2. Öö sokerillisessa on tyyliin 40-50kcal/dl nii litrassa 400-500kcal, sekö on parempi vaihtoehto?

      Poista
    3. Niin, eikö se ole vähän kummallista, miksi light-tuotteita ostavat yleensä ylipainoiset (ja normaalipainoiset käyttävät pienissä järkevissä määrin sokerillisia tuotteita)... Aspartaamilla on monien tutkimusten mukaan haittoja. Toki sokerillakin on haittapuolensa, mutta ei pienissä määrin käytettynä. Veden nyt voi tosiaan juoda ihan vetenä.

      Poista
    4. Sokeriversiossa on 40kcal/100g. Näin luki ainakin tölkin kyljessä. Sokerittomassa 8kcal/100g. Ei se sokerillinen vaihtoehto ole paha jos sitä käyttää kohtuullisesti eikä vedä tyyliin litraa päivässä. :) Kaiken avain on aina se kohtuus kaikessa. :) Aspartaami ei ole hyvästä jos sitä saa paljon, mutta mun tapauksessani niitä ei tule paljoa per päivä. Jos nyt oikein muistelen niin Funlight ja marjakeitto (sokeriton) - enkä mä ees joka päivä käytä tuota sokerinta versiota. :)

      Poista
    5. Sokerittomat, light tuotteet joiden ravintoarvo on hyvin alhainen, aiheuttaa nälkää. Elimistö yrittää pilkkoa aspartaamia tai esim. kevytjogurteissa pilkottua maitoproteiinia, mutta tekee ns. tyhjää työtä. Seuraus on kahta kamalampi nälkä.

      Poista
    6. No varmaan jos pelkästään tällaisia söisi. En kyllä omalla kohdallani ole huomannut näläntunnetta näitä tuotteita käyttäessäni, tosin käytän niitä kuitenkin suht vähän. :)

      Poista
  8. Minusta nuo ruuat näyttää ihan hyvältä, mutta jos jotakin muuttaisin, niin annoskokoa pienemmäksi, ja neljän ison aterian sijaan kuusi vähän pienempää annosta. Tällöin verensokeri pysyisi tasaisempana ja se vaikuttaa paljon oloon ja ruokahaluun. Minullakin oli aiemmin tyyli, että aamupala saattoi venyä tosi myöhään ja annokset oli liian suuria, tiheät annokset usein on olleet painonhallinnassa tosi hyvä juttu. Esim. Aamupalasta jättäisin banaanin pois, koska tuo annos on reilun kokoinen muutenkin, ja söisin välipalana sen joko aamupäivällä tai iltapäivällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on 4-5 annosta per päivä, se toimii mulla hyvin. Kuudetta en pysty ottamaan. Ja tasainen tuo verensokeri nytkin on ollut, eikä oo tullut nälkä kun välit pysyy siinä 3-4h. :) Se on tärkeää!

      Poista
  9. Jännää miten mielenkiintoista aina nähdä miten muut syövät. Aika terveelliseltä näyttää sinulla, eli hyvä sinä!
    Voisi tehdä itsekin tälläisen postauksen jos siten saisi karsittua niitä ylimääräisiä sieltä pikkuhiljaa pois. Syön yleensä suht terveellisesti muuten mutta ongelmia on mahd. ns. "päiväkahvipulla" ja iltapala joka joskus korvautuu jollain herkulla...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se kiinnostavaa, katselen itsekin blogeista ja instassa ruokakuvia. Ja kuola valuu. :D

      Suosittelen tekemään tällainen, musta tää auttaa pysymään "ruodussa" jos sitä siksi voi kutsua. :) Voisiko kahvin kanssa ottaa vaikka leipää? Ja iltapalaksi jotain muuta kuin herkkua. :) Kyllä sie osaat, kun jo tiedotat ongelmasi. :) Tuuppas sitten vinkkaamaan kun sun blogista löytyy tuo ruokapäikky. :)

      Poista
  10. Hiilarit eivät lihota, vaan kalorit! Tärkeintä on koostaa kalorit sellaisista ruoista, jotka itseä miellyttää ja pitää ruokavalio sellaisena, jota haluaa pitkäänkin noudattaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan. :) Ja tässä 2v. menty näillä ja saatu se -42kg pois (johon toki tuli +10kg hetkeksi aikaa) :)

      Poista
  11. Aina ei kannata tuijottaa sitä kalorimäärää vaan kokonaisuutta :) Valmiiksi prosessoidut tuotteet eivät ole sama asia ravitsemuksen kannalta kuin prosessoimattomat. Eli summa summarum; kuitujen vuoksi marjat kannattaa syödä marjoina ja jättää ne PT:n kovasti mainostamat mehukeitot kaupan hyllyyn ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin varmaan tekisin jos saisin tilalle jonkun millä saisin puuroni vähän jotain kostuketta ja maito tai vesi ei käy. :) Enkä myöskään ala tekemään itse mehukeittoa. Liian vaikeaa mulle. :D Ainakin yks kaks naks. Eli oisko tilalle jotain vaihtoehtoa? Oon pari kertaa kokeillu silleen et oon laittanut marjoja ja vettä sekottimeen ja sen laittanut sit rahkan päälle, mut se oli jotain niin kamalanmakuista et ostan kyl mieluusti sen marjakeiton kaupasta. :D Mut tosiaan, jos on joku parempi vaihtoehto kuin mitä yllä nyt oli mainittuna, niin ois kiva kuulla se. :)

      Poista
    2. Jospa keittäisitkin puuroa isommasta vesimäärästä? Puuro olisi sitten vetisempää ja laittaisit sitten rahkaa ja marjoja puuron päälle.

      Poista
    3. Joo, mä itseasiassa funtsasin tätä samaa äskettäin että mitä jos tekisi puurosta vetisempää ja työstäisi sen rahkan sinne puuron joukkoon ja siihen päälle sitten marjat ja hedelmat. Pakko kokeilla!

      Poista
    4. Ihan normaali kaurapuuro ei ole kyllä yhtään kuivaa. Itse laitan siihen päälle vain joko voisilmän tai pakastemarjoja. Miksi siihen pitäisi sotkea rahkaa tai raejuustoa, jolloin puurokaan ei enää maistu puurolta.
      Haluaisitko kokeilla tuorepuuroa, johon voi laittaa ihan nuo samat ainekset, joita nyt syöt aamupuurossasi. Sekoita illalla noin desi kaurahiutaleita maustamattomaan jugurttiin tai rahkaan, lisää banaani, marjoja/omenaraastetta/ananasmurskaa, pellavarouhetta ja laita tehosekoittimeen. Lisää tarvittaessa maitoa tai mehukeittoa. Kaurahiutaleet turpoavat yöllä jääkaapissa puuroksi.

      Poista
    5. Mä tein sun ohjeen mukaan aamuksi kulhoon odottamaan. Banaanin lisään siihen päälle sitten aamulla. :) Katsotaan mimmosta tuli!

      Poista
    6. Teet puurosta vaan löysempää.

      Poista
    7. Joo, pitää kokeilla tehdä löysää puuroa. :)

      Poista
  12. Jos haluaa välttämättä syödä sitä PT:n tyrkyttämää rahkaa niin notkistaisin sitä maustamattomalla jogurtilla, kaura- tai soijamaidolla. Mehukeittoja suositellaan helposti silloin kun (maksava) asiakas halutaan päästää helpommalla. Mutta niissä keitoissa kun ne ravinnearvot ovat kovin heppoiset ja varmasti kuitumäärät olemattomat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta kun siinä jogurtissakin on sokeria? Miten se olisi parempi vaihtoehto sokerillisen marjakeiton tilalle? Eikä niissä marjakeitoissa ne ravinnearvot ole hyvät eikä juu kuitua, mutta ei niitä ole tarkoitus syödä niin paljoa. Tai edes niin ajatellen että saisi kuitua tai paremmat ravintoarvot. Mulla ne tulee kyllä muista jutuista. Marjakeittoa käytän lähinnä tuomaan sitä "nestemäisyyttä" esim. puuron joukkoon vaikka sain juuri tuossa hyvän idean lukijalta asiaan. Mut esim. smoothien joukkoon sitä on laitettava. Tai jos on pelkkää rahkaa, ni maistuu vähän tylsältä se rahka + marja. Tosin mun käyttämä marjakeiton määrä on aika vähäistä etten usko sen olevan ongelma.

      Poista
    2. Wtf? Maustamattomassa jogurtissa ei ole lisättyä sokeria tippaakaan (oma suosikki on Valio Täyteläinen! ei ole sellaista löysää kuin monet muut).

      Poista
    3. Ei varmaan lisättyä mutta sokeria siinäkin on. Ja enemmän kaloreita 100g. :) Kurkkasin nopsaan jonkun Valio A+ Luonnonjogurtti Täyteläinen 70kcal/100g. Kun taas Valion Mustikkakeitossa (sokerillinen) on 40kcal/100g. Okei, mustikkasopasta puuttuu sit muutamia muita mitä jogurtista löytyy mutta jos pääongelma on sokeri niin kummastakin löytyy. Eikä heitto edes ole kovin suuri. :) Et kyl mä vielä tällä perusteella ottasin sen mustikkakeiton jogurtin sijaan. Mut hei, nää on omia valintoja - ei suututa niistä. :)

      Poista
    4. Maitotuotteessa on maitosokeria. Se ei ole sama asia kuin keinotekoisen marjasopan lisätty valkoinen sokeri.

      Poista
    5. Eihän tässä kukaan ole suuttunutkaan. :)

      Ei vain kaloreita kannata tuijotella, vaan ravintoaineita yleisesti.

      Eikä ole sama syödä sokeria sokerina (siinä mehukeitossa) kuin että söisit jogurtin luonnollisia sokereita. Kaikki hillarit eivät ole samanlaisia. Syöthän rahkaakin.

      En mä nyt olisi samaan puuroon sekä jogurttia että rahkaa laittamassa. Kunhan kommentoin tuota sokeriasiaa. Enkä oikein ymmärrä, miksi se puuro tarvitsee jotain vetistä joukkoon.

      Ps. "Piltti Ensimaut Mangoa" on käytännössä pelkkää mangoa. On siis löysää sosetta. (Esim. tavallinen Piltti mango sisältää jotain tärkkelystä yms., minkä vuoksi ei ole niin löysää.) Varmaan vastaavia muitakin löytyy.
      Voihan siinäkin alkaa kaloreita vertailemaan, mutta varmasti on terveellisempää kuin sokerillinen mehukeitto.

      Poista
    6. Jugurtissa on maitosokeria eli laktoosia. Se ei ole lainkaan sama asia kuin tavallinen sokeri jota nuo mehukeitot sisältävät :)

      Poista
    7. Laatu ja määrä ovat tärkeitä, niitä mä jankkaan töissä asiakkaillekin :)

      Poista
    8. Smoothieen ite laitain rahkan + marjojen lisäks banaanin. Pelkät marjat ei tuo tarpeeks makua, mutta noin toimii ja nesteeks riittää vesi.

      Poista
    9. Aaaa, olisipa mun pitänyt tuo maitosokeri tajuta. Mut en siltikään ole kovin innokas vaihtamaan marjakeittoa jogurttiin, koska en siitä normaalistikaan välitä. En haluaisi pakottaa itseäni ottamaan sellaista mistä en silleen tykkää. Ja mun pitää kyllä tuijottaa niitä kaloreitakin kun on kerran kaloriraja. :) Ja sanoin tuon ettei suututa siksi ettei kukaan ihan oikeastikaan suuttuisi. Kun näitäkin on siis ollut että jos olen kieltäytynyt jostain, niin heti on tullut kiukkusta viestiä joko blogiin tai sähköpostiin. :(

      Joo, en mä sitä sano etteikö jogurtti olisi terveellisempää kuin sokerillinen mehukeitto mutta en siltikään ole valmis vaihtamaan sitä. :) Ongelmatilanne siis. Mut sain jo tuolla facessa kun kyselin vaihtoehtoa marjakeitolle, niin muutamat. Sekä tulin tulokseen että kun käytän marjakeittoa loppujenlopuksi aika vähän, niin en sitä lähde nyt toistaiseksi ainakaan vaihtamaan muuhun.

      Poista
    10. Pari desiä päivässä mehukeittoa ei sun remppaa kaada, anna mennä vaan :)

      Poista
    11. Jätä marjakeitto pois ja tee vaan notkeampaa puuroa. Et tarvitse puuroon muuta kuin marjat. Banaani voit sydä erikseen. Ei ihme että puuro on paksua jos se on sotkua, missä on saejuusta ym. ym. ym.

      Poista
    12. Miksi normaalin veden juominen sellaisenaan on vaikeaa? Jos sitä pitää maustaa jollain niin sitruuna tai lime! Mielellään ei mitään. Kummasti loppuu turvotukset. Kokeile edes.

      Poista
    13. Joo, en usko että 2dl mehukeittoa päivässä maailmaa kaataa. :) Mut voin kyllä kokeilla notkeampaa puuroa. Mut banaanin kyllä pilkon sinne joukkoon, tuo kivan maun. :)

      Ja kyllähän mä vettä pystyn sellaisenaankin juomaan mut joskus vaa tökkii, sillon käytän funlightia tai sitruunaa.

      Poista
    14. Hm, ymmärrän kyllä jos kokkaaminen tympii niin oman mehukeiton tekeminenkin on hankalaa. Minusta juuri se vain on helpommasta päästä eli kattilaan vettä ja marjoja, nopea kiehautus ja sauvasekoittimella sekaisin. Valmis! Eikä tartte tehdä joka päivä kun tekee sopivan satsin.

      Mutta jos et halua tehdä, niin voisiko mehukeiton korvata sekoittamalla Bonnen marjasoseita hieman veteen? Mehukeitot ovat mielestäni karmivan makuisia, mutta Bonne toimii hyvin. Käytän itse satunnaisesti, mutta ostan kyllä marjat pakkasesta ja tuunailen niitä jos tarve. Yleensä kyllä marjat marjoina eli kokonaisina.

      Poista
    15. Kyllähän mä voin tehdä omankin mehukeiton mut kai sekin ois väärin tehty koska ostaisin kaupasta ne marjat enkä itse hae metsästä. :D Aina katsos löytyy se negatiivinen puoli asiaan. Mut koska ainakin mehun kans onnistui tuo kiisselin teko niin aion kyllä jossain kohtia kokeilla marjojenkin kanssa. :)

      Poista