26.2.2017

Lukunurkassa: 80/20 Ruokavaliotyökirja (See How You Eat)


☆ Kirja saatu blogin kautta 

Sain itselleni luettavaksi tämän 80/20 Ruokavaliotyökirjan joka on opas tasapainoiseen ja pysyvään ruokavalioon. Kirjassa kerrotaan miten laihdutuksen kannattaisi tehdä, ettei siitä tule liian tiukka laihdutuskuuri. Täältä löytyy loistavat neuvot miten saavutat laihdutuksessa sen tasapainon, jossa mielikin pysyy rentona eikä laihdutus edes välttämättä tunnu laihdutukselta, kun sen tasapainoilee niin että 80% on järkeviä valintoja ja 20% niitä omia mieltymyksiä. Laihdutuksen ei ole pakko olla hampaat irveessä ja veren maku suussa tehtyä "pakko pakko pakko" toimintaa. Tämä kirja auttaa oivaltamaan näitä asioita. 

" Rohkeus on sitä ettet suljet silmiäsi kun vihdoin saat ne auki - Tommy Tabermann "


Kirjan loppupuolelta löytyy muutamia reseptejä. Itse innostuin erityisen paljon tästä vadelmatuorepuurosta - oon niin totaalisesti tykästynyt tuorepuuroista joten ajattelin jossain vaiheessa kokeilla tätä versiota, kunhan saan hommattua kaikki ainekset. Huomasin toivovani että reseptejä olisi voinut olla enemmänkin, mutta näillä pääsee hyvin alkuun.  



Sain myös kokeiltavaksi kirjaan pohjautuvan See How You Eat Coach (SHYE Coach) sovelluksen joka ladataan kännykkään. Sovelluksen ideana on että sinne otetaan jokaisesta ruoka-ateriasta kuva ja merkataan suurinpiirtein paljonko ateria sisältää  hiilaria, proteiinia, rasvaa tai sokeria. Sovellus löytyy Google Play tai App Storesta.

Sovellus kertoo mikä oli huonoin ja hyvin annoksesi. Ja sydämet kertovat jos jossain olisi parannettavaa. Esimerkiksi omassa huonommassa annoksessa ei ole kovin isosta muutoksesta kyse, mun pitäisi vain muistaa sisällyttää mukaan kasvikset. Se on hauskinta kun itse ovaltaa että miten voi parantaa.

Sovellus myös kertoo että mikä voi olla ansa - nämä kohdat oli hyviä. Esimerkiksi liian tiukaksi ajateltu laihdutuskuuri voi olla ansa, koska kuuri on liian tiukka ja siinä jo valmiiksi ajattelee, ettei sitten repsahda. Tässä siis huomautetaan että pitää unotaa laihduttaminen tai tiukat kuurit, koska tutkimusten mukaan sellaiset vain lihottavat entisestään. Sovellus kuin myös kirjakin, kertovat miten voit välttää liian tiukat laihdutuskuurit.


Kirjasta löytyy myös lomakkeita joihin voi kirjoittaa esimerkiksi ruokailusuunnitelman, miten syöt aamulla, lounaalla jne. Itse kokeilin muutamaa ja mielestäni se sisäistävät asiat paremmin kun kirjoitan ne oikein ylös. Ruokailun tarkkailulomakkeessa huomasin itse muutamat kohdat jotka kaipaavat korjausta - asiaa en olisi huomannut ellen olisi miettinyt asiaa. Omalla kohdallani se tarkoitti sitä että voisin yrittää kiinnittää enemmän huomiota siihen, että saisin jokaisella aterialla kasviksia, enkä vain söisi sitä määrää parilla aterialla vaan tasaisesti kaikilla.

Kirjassa on paljon muitakin kohtia, mutta tässä muutamat itselleni tärkeät lukukohdat jotka ahmaisin mieleeni ja löysin niistä myös uusia oivalluksia:

Rytmi, jossa kerrotaan miten tärkeää syömisrytmi on. Itse tiedän kantapään kautta kokeneena miten tärkeää tuo on, koska jos syöt liian vähän, se altistaa makeanhimolle vaikka kyse ei välttämättä ole edes makean himosta vaan että kroppa haluaa lisää energiaa ja liian usein silloin tulee otettua vääränlaista ruokaa.

Väsymys, jossa kerrotaan miksi saatat olla kesken päivän väsynyt. Oletko esim. huomannut että tunnet itsesi väsyneeksi ruuan jälkeen? No hiilarit! Kirjassa on loistavaa kerrontaa tästä väsymyksestä ja miten siitä pääsee eroon. Itselläni ei tätä ongelmaa ole enää, mutta ennen elämäntaparemontin aloittamista, väsymys ruokailun jälkeen oli toistuvaa ja silloin epältiinkin kilpirauhasen vajaatoimintaa, jota ei kuitenkaan ollut.

" Viime aikoina on ollut esitetty monia erilaisia dieettejä, joissa hiilihydraatteja syödään hyvin vähän tai ei lainkaan. Fakta kuitenkin on, että hiilihydraatit kuuluvat järkevään ja tasapainoiseen ruokavalioon. Aivot saavat energiansa hiilihydraateista. "


Mieli, jossa opastetaan miten voimme tehdä korjausliikkeitä ja miten se onnistuu. Itse olen huomannut että parhaiten asiat oivaltaa, oppii uutta jne kun ei ole itselleen liian rankka. Uuden oppiminen vie aikaa, eikä pienistä takapakeista kannata lannistua.

" Armollisuus ja myötätunto itseään kohtaan vievät paljon pidemmälle kuin ruoskinta. "


Mielestäni oikein hyvä kirja, joka pistää ajattelemaan vaikka osa jutuista oli itsellenikin suht tuttuja mutta tässä kirjassa oli se erilaista, että se pisti oikeasti miettimään. Miettimään unen laatua, ruuan laatua, syönkö tasaisesti, onko mieleni mukana tässä kaikessa jne. Varsinkin nuo Mieli kohdan tekstit osuivat ja upposivat, eivät sen takia ettenkö puhuisi itsellesi nätisti, vaan että elämäntaparemonttini myötä saan kuulla muilta etten ole hyvä ja aina pitäisi vain ruoskia itseäni. Kirjan tekstit ovat auttaneet tässäkin ja olenkin miettinyt elämäntaparemonttini tulevaisuutta hyvin vakavasti. 
" Elämä ei ole projekti. Elämä on prosessi, Välillä matka on kevyttä käyskentelyä, toisinaan ruuhkaista ja raskastakin voi olla. Tasapainoisen suhteen löytäminen niin, uneen, ruokaan kuin liikuntaan auttaa selviytymään iloista ja suruista ilman huolta painon noususta tai liiasta laskusta. "

80/20 Ruokavaliotyökirjaa myydään:

Adlibriksessa
☆ Hyvin varustetuissa Citymarketeissa
SHYE Coachin omilla sivuilla

 SHYE Coachin sivuilla kampanja joka voimassa 28.2. asti - Kun tilaat kirjan heidän sivujen kautta, saat 2kpl Delight proteiinipatukoita kirjatilauksen mukana.

☆☆☆☆

21 kommenttia:

  1. Millaisia tuorepuuroja olet tehnyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vadelmasta ja mustikasta oon tehnyt, en sen ihmeempiä. Mut ei mulla ole niissä noita auringonkukansiemeniä ollut.

      Poista
    2. Tuorepuuron ohjeita löytyy netistä paljon ja pian huomaa ettei niitä ohjeita edes tarvitse, tuorepuuro syntyy helposti mistä vain marjoista/hedelmistä/hiutaleista/siemenistä/pähkinöistä/jugurtista/rahkasta. Meillä koululaiset tekee banaani-ananas-omena-jugurtti-ruishiutale -tuorepuuroa. Kaikki vaan illalla sauvasekoittimella sekaisin. Itse tykkään mustaherukka-banaani-kaurahiutale versiosta.

      Poista
    3. Juu, siihen löytyy paljon erilaisia ohjeita. :)

      Poista
  2. Vaikuttaa oikein hyvältä kirjalta. Perustiedothan sinulla onkin jo hallussasi, mutta ehkä tuo vielä antaa varmuutta, että olet oikealla tiellä. Jaksamista koulussa ja muussa elämässä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on hyvä kirja ja vaikka ois perustiedot niin kyllä tosta silti uusia asioita oivalsi. :)

      Poista
  3. Kokeilin juuri tuota ruokapäiväkirja-appsia!:D Tosin sitä ilmaisversiota, missä vain kuvataan päivän annokset. En koe kaipaavani lisätietoja. Nuo ajatukset ovat tuttuja Patrik Borgin jutuista.:)

    Pystyin näkemään, että olen syönyt ihan kohtuu terveellisesti, vaikka melko niukasti. Kerran viikossa on tavannut tulla yksi epäterveellisempi ateria, esim. iso annos kanansiipiä. Paljolti tässä on stressi takana. Toisaalta niukka syöminen ei liity mihinkään rajoittavaan ajatusmalliin, vaan ei nyt vain ole tehnyt mieli enempää. Sekin on osittain stressin sanelemaa, tai sitten vain unohdan syödä.

    Itse asiassa unohdin ruokapäiväkirjankin, joten poistin sen. Mutta olin tyytyväinen seurantajaksoon, joka palveli mielestäni sitä tarkoitusta, mitä siitä hain. Yritän muistaa jatkossa järjestää itselleni välipalaa iltapäivällä / alkuillasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo sovellus on kyllä ihan loistava. Se kertoo esim. mulle että miten voisi parantaa. Kuten tuossa huonoimmassa, että kasviksia voisi ottaa siihen mukaan. :)

      Poista
    2. Eikös siitä asiasta ole täällä ollut paljon neuvoja?

      Poista
  4. Suosittelen sinulle ihan oikean ammattilaisten tekemää ruokalistaa, ei siis mitään personal traineria tai ruokakirjaa vaan oikea tiimi jossa yhtenä osasena on lääkäri. Sinulla kun näyttää olevan taipumusta uskoa mitä milloinkin eteen tulee. Siis tämän blogin perusteella annat sellaisen kuvan.

    VastaaPoista
  5. Mielenkiintoinen kirja, täytytkin koitaa saada käsiinsä ja lukaista! Ps. Sinulta on lipsahtanut tekstiin virhe, hyvä-sanan superlatiivi ei ole hyvin vaan paras. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen lukaisemaan. Juu, sinne on päässyt pieni virhe. :)

      Poista
    2. Siis mitä ajat takaa tuossa ruokarytmiasiassa? Puhut mielestäni ihan aidan seipäistä, kun pitäisi aidasta puhua.
      Kun syö tietyn tasaisin väliajoin, niin se edistää siihen, ettei napsi niitä extravälipaloja. On todettu, että ruokaa naamaan välipaloineen kork. 3-4 tunnin välein, niin ne mieliteot jäävät pois. Tätäkö ajoit takaa? Joku tiimi, lääkäri, ruokaterapeutti/-valmentaja plus sitten se pt sinne sali/liikuntapuolelle voisi olla hyvä juttu. Ei niin, että pt laatii sulle ruokavalion. Onko sitä tarkistettu koska viimeksi? Liikutko muuta kuin joskus Yyterissä kuvailemassa ja kaupungilla shoppailemassa?

      Poista
    3. Joo, sitä tarkoitin ruokarytmillä eli kun syö 3-4h välein niin mielitekoja ei tule.

      Kyllä me tuota ruokavaliota tarkistellaan, Ringa näkee syömiseni Sulamon kautta. Tossa syksyn lopussa taidettiin viimeksi tarkistaa mutta ei siihen muutoksia tehty.

      Liikun mä muutenkin kuin Yyterissä ja kaupungilla shoppaamassa, tosin tuota viimeistä en edes laske sellaiseksi liikkumiseksi mitä tarkoitat.

      Poista
    4. Mitä liikuntaa nykyään harrastat? Käytkö salilla, uimassa, kävelylenkeillä? Teetkö meille liikunta-aiheisia juttuja?

      Poista
    5. Käyn salilla, kävelyllä ja lisäksi kotona jumppaan käsipainojen kanssa. En osaa sanoa teenkö tuon aiheisia juttuja vai en.

      Poista
  6. Tuo säännöllinen ruokarytmi on kyllä tärkeä asia ja olen huomannut että siitä ei saisi tinkiä missään olosuhteissa. Jos ruokailu jää väliin tai lykkääntyy, tule hallitsematon syömishimo joka helposti kohdistuu rasvaiseen tai makeaan. Olen normaalipainoinen, mutta olin aikaisemmin sokerikoukussa, josta pääsin juuri tuon säännöllisen ruokarytmin avulla.
    Tuorepuuroa en ole vielä kokeillut, mutta innostuin etsimään netistä pari ohjetta. Tykkään puurosta ja myslistä, joten tuorepuurokin varmaan maistuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä avain kaikkeen. :) Säännöllinen ruokarytmi siis. :)

      Tuorepuuro on kyllä hyvää, suosittelen. Siitä on niin monta kokeiltavaa versiota. Mä kokeilin tänään aamusti sellaista mihin tuli ihan järkky määrä hunajaa ja se maistui liikaa läpi. Taidan huomenna kokeilla samaa reseptiä mutta ilman hunajaa. :)

      Poista
    2. Siis teit sen samana aamuna kun söit sen? Se koko pointti on siinä että se tehdään edellisenä iltana jolloin se "kypsyy" itsekseen siinä nesteessä.

      Poista