4.2.2017

Ruokapäiväkirjani minun - 4.2.2017

Klikkaa kuva suuremmaksi


Lounas klo 13.00:
Täysviljapasta-kasvis-salsajauhelihasekoitus.

Välipala klo 16.30:
Banaani ja ProPud Caramel (parempaa kuin Vanilja)


Illallinen klo 20.00: 
2 pizzapalasta. VHH Pizzapohja, täytteenä tomaattimurskaa, tomaattia, jauhelihaa, sipulia, ananasta, oreganoa ja juustoraastetta.    

Iltapala klo 23.30: 
Vadelmarahka jossa siis vadelmaa, maitorahkaa, vettä ja vi sibliniä. Herkkuhetkeen 51g juustonaksuja.   

Lisäksi olen päivän aikana juonut nesteitä tähän malliin: 
Vettä 1,2l
Teetä 1,2l

82 kommenttia:

  1. Ostatko niitä pikku sipsipusseja vai isoja (ja mies syö loput/sääsätät?) ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se vähän vaihtelee mut kai nuo sipsipussit on jotain 200-300g ja yks pussi kestää aika kauankin. Yleensä siis säästyy pitkänkin aikaa, ellei sitten mies innostu ottamaan.

      Poista
  2. En suosittelisi noita Propud-vanukkaita jokapäiväiseen käyttöön. Ne ovat se herkku, joka syödään kun haluaa jotain hyvää.

    Nuo vanukkaat vain ylläpitävät makeanhimoa ja huijaat vain itseäsi,jos syöt noita jatkuvasti välipalaksi. Siitäkin huolimatta,ne sisältävät runsaasti proteiinia yms.

    Propud on terveellisempi herkku, ei normi välipala.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten siinä huijaa itseään, jos päivän kokonaiskalorit ym. ovat kunnossa? Elämänmuutoksen tarkoitus on opetella syömään järkevästi kaikkea ja kun katsoo Pipsan syömisiä niin oikein mainiosti onnistuu. Propud on esim. sokerimäärältään paaaaljon järkevämpi vaihtoehto kuin ns. tavalliset vanukkaat.

      Poista
    2. Onko yhtä järkevää syödä vaikka suklaapatukka päivässä,jos se ei ylitä sallittua kalorimäärää? Ei varmaankaan, ainakaam jos tarkoitus on laihtua ja tehdä elämäntapamuutos. Ei tuo vanukas ole yhtään sen parempi kuin suklaapatukka, vähän vain terveellisemmässä muodossa. Senkin voi korvata päivittäin vaikka ennemmin hedelmillä tai maustamattomalla rahkalla ja marjoilla.

      Poista
    3. No jaa, en mä kyl oo niitä kokenut mitenkään ongelmaksi. Saa proteiinit ja maistuu hyvältä. :) Ja kun ei kalorit tai makrot mene yli, niin en mä usko että ne aiheuttaa ongelmaa.

      Poista
    4. Lueppa huvikses joskus ihan ääneen ProPudin ainesosaluettelo ja mieti sitten kannattaako joka päivä syödä...

      Poista
    5. Kiitos, olen lukenut ja tietoinen niistä. Ei tarvitse huolehtia. :)

      Poista
  3. Hyvin maltillisesti oot syönyt, ja terveellisesti. Hyvä välillä myös herkutella. :)

    Oliko sulla flunssa vai mitä, muistaakseni muutama päivä sitten sanoit että olit kipeä? Ite kärvistelen flunssan kanssa joka pahenee vaan joka päivä. Jos sulla oli flunssa niin miten pääsit siitä eroon? Lepään ja syön terveellisesti mutta ei auta..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä välillä saa herkutella ja musta on kiva kun on tehty tommonen hyvänmakuinen välipala (ProPud).

      Siis ihan vaan flunssa oli. En mä osaa sen paremmin auttaa kuin että lepoa vaan. Voihan olla että sulla on joku tujumpi pöpö siellä kuin mulla. Parantumisia!

      Poista
  4. Montako annosta tuosta karppipizzapohjasta tulee?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riippuu kuinka moneen palaseen haluaa sen leikata. Pellillinen siitä kuitenkin tulee. :)

      Poista
    2. Kiitos tiedosta. :)

      Poista
  5. Pipsan ruokavalion moittiminen ylittää lapsellisuuden rajan. Hedelmiä ja kasviksia näyttää menevän ylikin puolikiloa, rahkasta tulee tarpeellista proteiinia ja puurosta kuitua. Annoskoossa ei mitään ongelmaa. Mutta kun kyseessä on Pipsa, niin pitää moittia. Nykyään suositellaankin hidasta painonpudotusta, 200-300 grammaa viikossa. Mutta Pipsan pitäisi pudottaa malliin Suurin pudottaja. Yksi herkkupäivä viikossa on järkijuttu paitsi Pipsa ei saisi koskaan enää herkutella. Tsemppiä Pipsa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. Lisäisin vielä älyttömän kohkaamisen esim. jauhelihan käytöstä, vaikka niitä on kaupoissa lukemattomia erilaisia ja onko kukaan vaivautunut edes kysymään, mitä jauhelihaa Pipsa käyttää? Kaikki kun eivät syö sitä halvinta sika-nautaa..

      Poista
    2. Liha nyt on aina huono vaihtoehto, vaikka olisi kalleinta laatua.

      Poista
    3. :)

      On muistaakseni joku kysynyt tota jauhelihaa ja se on naudan 10%. :)

      Poista
  6. Kasviksia pitäisi olla puoli kiloa päivässä, joten taisi jäädä aika vajaaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se on kyllä kasviksia, marjoja ja hedelmiä, se puoli kiloa. Että jäikö sittenkään vajaaksi?

      Poista
  7. Voisitko kokeilla joskus korvata osan jauhelihasta soijarouheella? Siis että niitä olisi ateriassa puolet ja puolet

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen vegaani enkä soijaa syö. Liian pitkälle jalostettua "ruokaa"... Ei kiitos!

      Poista
    2. Mä oon aikoinaan kokeillut kuukauden ajan tota soijarouhetta eikä se kyllä kunnon lihaa voita. :) Valitan!

      Poista
    3. Kokeile Härkistä!

      Poista
    4. Sitä voisi ehkä kokeilla jossain vaiheessa.

      Poista
    5. Onneksi jauheliha ei ole yhtään prosessoitua 😂😂😂😂
      Pipsa, epäilen että jos korvaisit edes alkuun 1/3 soijalla, niin et edes huomaisi eroa (kunhan maustat molemmat kunnolla, mitä tosin et vissiin osaa).

      Poista
    6. Niin no joo, tolleen se voiskin mennä.

      Poista
  8. Jos kyseessä on elämäntaparemontti niin olisi hyvä tasapainottaa syöminen mahdollisimman tasaiseksi koko päivän ajalle jo aamusta alkaen. Jos aamulla ei ole nälkä tämä johtuu yleensä siitä, että edellisenä päivänä on syöty liian iltapainotteisesti. Säännöllisyys on myös painonhallinnassa tärkeää yhtälailla kuin ruoan laatu ja nukkumisen laatu.

    Olisi hyvä lisätä kasviksia ja marjoja ruokavalioon, silloin ei ole tarvetta keinotekoisille kuituvalmisteille, joihin vatsa todennäköisesti tottuu ja myöhemmin voi olla vaikeuksissa tämän vuoksi. Tämän päivän ruokavalinnoissa ei taida tulla suositusta eli 500-600 grammaa täyteen?Perinteinen lautasmalli on hyvä lähtökohta. Ruokavalion runsaus ja näyttävyys tulee juuri niistä kasviksista ja marjoista, muita ruokia nautitaan kohtuudella. Kannattaa tutustua Patrik Borgin kirjoihin: http://www.patrikborg.fi/kirjat-ja-artikkelit/

    Itse suosin vaihtelevuutta ruokavaliossa, koska kyllästyn nopeasti samoihin ruokiin. Syön rasvaista kalaa vähintään 2 kertaa viikossa, kananmunaa harkiten. Hedelmiä menee max. 2 kpl päivässä.

    https://www.instagram.com/p/xGtK7EjTra/?taken-by=mannadah

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa tutustua Pipsan postauksiin vähän tarkemmin ennen kommentointia. Aamupalan puuttumisen kohdalla ei Pipsalla viikonloppuisin ole kyse siitä, etteikö olisi nälkä. Lisäksi sillä, milloin päivän kalorit syö, ei nykytiedon valossa ole juurikaan merkitystä. Iltapainotteisesti elävät ihmiset syövät iltapainotteisesti. Pipsalla ei kasvis- ja marjasuositukset täyty ehkä ihan joka päivä, mutta syö taatusti paremmin kuin moni muu mielestään terveellisesti elävä. Lautasmallia en suosittelisi kenellekään ja sitä paitsi Pipsa on syönyt näkyvin tuloksin jo 2v. personal trainerin ohjeiden mukaan, joten miksi muuttaa toimivaa systeemiä?

      Poista
    2. Joo, siis mähän syön kyllä muina aamuina aamupalan paitsi nyt kuhn ollut kipeänä ja herännyt vasta puoliltapäin. :D Ja viikonloppuisin kun tykkään nukkua myöhään. Eikä mulla tosiaan ole nälkä tullut vaikka se aamupala puuttuisikin. :)

      Kyllä mun kasvis- ja marjasuositukset täyttyy kuutena päivänä, pyrin kyllä jokaisena mutta oon aatellut ettei yks päivä ja 450g kasviksia maata kaada. :)

      Ja tosiaan mähän oon tasoittanut ruokailuni siitä lähtie kun päivä starttaa. :) Eikä se aamun syömättmyys johdu siis siitä että edellisenä iltana söin tuhdimmin, vaan siitä että nukuin tosiaan tonne iltapäivään, enkä tosiaan nouse silloin syömään isoa aamupalaa ja painu takaisin nukkumaan. :D Kannattaa katsoa näitä mun ruokapäikyn kaikkia päiviä niin se kokonaiskuva selkenee vähän paremmin. :)

      Patrik Borg on tosiaan hyvä, oon lukenut hänen kirjojaan. :)

      Poista
    3. Miten saat tuosta 450 g kasviksia?

      Poista
    4. Lounaasta, välipalasta, pizzasta (tomaatti ja ananas!) sekä iltapalasta. Ainakin Sulamo laskee kasvikset, hedelmät ja marjat yhteen. Että tietty PELKKÄÄ kasvista ei tullut noin paljoa. :)

      Poista
    5. Lasketko myös perunat kasviksiin?

      Poista
    6. Piti oikein katsoa että laskeeko Sulamo perunat kasviksiin mut ei, ei laske joten en minäkään laske. :)

      Poista
  9. Lisäätkö rahkaan sokeria tai muuta makeutusta? Oliko vadelmat pakastettu itse, oliko niihin pakastamisen yhteydessä lisätty sokeria?
    Oliko pizzan ananas säilötty sokeriliemeen vai mehuun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En lisää rahkaan mitään makeutusta ellei vadelmia tai marjakeittoa lasketa sellaiseksi. Vadelmat oon ostanut kaupasta, en tiedä niiden pakautusprosessista. Pizzan ananas on muistaakseni mehussa säilötty.

      Poista
  10. Kasviksia voisit syödä enemmän. Ne on niin vähäkalorisia, että niitä voi hyvin lisätä sinne sun tänne ilman ongelmia.

    Sun iltapala ja herkku on nyt vaihtaneet paikkaa. Kohta joku ryntää tohkeissaan kysymään, että onko naksut oikeesti sun iltapala:-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisin toki ja tässä päivässä se jäi vähemmälle, ei silti paljoa jäänyt siitä että olisin saanut 500g täyteen. Yks porkkana ja se ois ollut siinä. :D

      Ei ne ole vaihteneet paikkaa, se on vaan se teksti tolleen. :D

      Poista
  11. Siinäpä on herkkuja kerrakseen! Pitsaa, vanukasta ja sipsejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyi kaikkea! Vaikken itse laihduta eikä ole tarviskaan, niin suorastaan iljettää tuollainen mässääminen😣 Tästä jotensakin tulee mieleen että Pipsa on edelleen kiinni noissa lihottavissa herkuissa, ja jossakin vaiheessa vaan annat itsellesi luvan mässätä päivittäin.. pian on kaikki kilot taas ahtautunut takaisin😕 Sinuna pipsa mä kieltäisin itseltäni nuo herkut aivan kokonaan. Ei tuo sun remppa vaan tule onnistumaan noin, olen tätä mieltä.

      Poista
    2. No jaa, 2v. näin tehty ja kyllä se tuntuu toimivan kun paino on lähtenyt kymmeniä kiloja, niin että kerran viikossa herkuttelee kohtuudella. :)

      Poista
    3. 32kg,ei kymmeniä

      Poista
    4. No eikös 32kg lasketa kymmeniksi? Kolme KYMMENTÄ? :)

      Poista
    5. No tuo 32kg ei ole paljon sinulla, kun pudotettavaa luulisin olevan vielä ainakin sen 50kg. Joten jo tuon kilomäärän takia en laittaisi sinuna suuhuni ainoatakaan sipsiä ja muita rasvaisia mättäjä. Siitä on nimittäin lyhyt matka jatkuvaan herkutteluun ns luvan kanssa ja kun et oysty pidättäytymään makeasta, niin vaaranahan on sen ryöstäytyä hallinnasta. Ja kun olet vielä ns tunnesyöppö.

      Poista
    6. Jep ja just tuli KYMMENEN kiloa ylimääräistä kuin sormia napsauttamalla kuukauden aikana. Leikit sikseen Pipsa, tuollaiset herkut ei todellakaan kuulu normaalipainoisen henkilön ruokavalioon missään muodossa. Järjetöntä mässäilyä, joka huolestuttaa ihan normipainoisenkin näkökulmasta todella paljon ihan jo terveyttäkin ajatellen. Miksi haluat syödä herkkuja jatkuvasti? Onko sinulla mitään perusteita sille, kun tuntuu niin oudolta itsestä..

      Poista
    7. No en mä silti aio jättää herkkuhetkeä pois kun se on toiminut aivan hyvin tähänkin asti. :)

      Poista
    8. Ai totaalikieltäytyminen herkuista ei johda repsahtamuseen?? :D Nimenomaan se johtaa siihen!

      Ja täällä yksi normaalipainoinen, joka on viikonloppuna vetänyt kinkku-salami-aura-tuplajuustopitsan, ranskalaisia, reilusti juustoja kekseineen ja pari lasia kuoharia, 1,5l colaa jne. että ainakin tän normaalipainoisen ruokavalioon kuuluu mässääminen, nuo pipsan herkuttelut on pientä omieni rinnalla! Ja kyllä: tähän tyyliin olen vetänyt koko aikuisikäni (14v) ja ylipainoa ei ole ollut koskaan.

      Poista
    9. Kylläpä joo ja lehmätkin lentävät 😃

      Poista
    10. Oliko tuo 8.55 viesti mulle? 😄

      T. Ano 20.58

      Poista
    11. Kyllä se noin on, kieltäytyminen johtaa repsahdukseen. Tätä tietenkään ei kukaan usko ellei ole asiaa kokenut. :)

      Poista
  12. Joko tilasit Ruohonjuuresta vegaaniherkkuja? Kasvissyöntiä voi lisätä muutenkin vaikka ei sitten ihan vegaaniksi alkaisikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole tilannut. No kyllä se kasvissyönti on ihan kivasti noussut siitä mitä se on vaikkapa 2,5v. sitten ollut. :) Ja olihan tossa yhtenä päivänä 800g kasviksia. :) Hassua ettei kukaan huomannut sitä. :)

      Poista
  13. Montako tuntia nukut keskimäärin öisin? Itsellä jää vaan 6 tuntiin, kun kissanroikaleet tulevat herättämään aamuyöstä. Sitten pitää usein nukkua päikyt, kun uni jää liian vähiin. Olen siis aamuihminen, mutta herääminen klo 4-4.30 ei kuitenkaan tunnu kovin mukavalta. Sitten, kun pitää lähteä töihin niin kissat asettuvat itse takaisin nukkumaan. Ja hyvä unikin olisi niin tärkeää painonhallinnassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 7-8h yössä. Meillä ei onneksi kissat tee tuota, ne nukkuu meidän kanssa. Kyl ne varmaan tossa välillä liikkuvatkin mut eivät pidä meteliä. :) Onneks!

      Poista
  14. Tämäkin tieto lie tuolla jossain sanottu, mutta tuleeko sinulta vielä elämäntapa muutos-postaus? Siis se kohti kevyempää elmää, vai mites se nyt meni..

    VastaaPoista
  15. Kiinnostaa tosi paljon miten ihmeessä saat tän päivän kasvismäärän niin suureksi. Voitko avata tätä asiaa enemmän?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enkö mä tämän jo jossain kommentissa sanonut? Kasvisten määrä yksistään ei ole suuri mutta kun Sulamo laskee hedelmät, marjat ja kasvikset samaan. Niin näiden yhteisluku on se mitä se on. Jokaisella aterialla on jotain kasvista, marjaa, hedelmää paitsi herkussa. :D

      Poista
    2. Mä yritän tihrustaa kuvaa enkä hyvällä tahdollakaan saa 500g kasviksia. Tuossa pastassa ehkä 100g, banaani toinen 100g, tuskin iltapalassa on 300g vadelmaa?

      Poista
    3. No eihän siinä 500g olekaan, se jäi vajaaksi. :) Huomaa toki että pizzassakin on tomaattia ja ananasta, toki ei nyt mitään isoa määrää mut vähän sieltäkin tulee. :) Ja joo ei, iltapalassa ei ole 300g vadelmaa. :)

      Poista
  16. Nostan Pipsa sulle hattua, että jaksat tätä jauhamista. Kenen muun vihannesten ja marjojen syöntiä kytätään näin tarkkaan? Kommentoijat tuskin itsekään edes omaansa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietysti näitä määriä syynätään, onhan pipsa itse 'avoin' kaikelle syömiselleen.

      Poista
    2. Olen minä ihan avoin syömisieni suhteen, mut ei siitä voi mua syyttää jos joku muu ei vaan millään halua uskoa sitä. :)

      Poista
    3. En kestä näitä elämäntapaläyhääjiä. :D Veikkaan, että ootte itekki ylipainoisia. Kenenkään laihdutusprojektia ei kaada jos aina ei tuu 500g kasviksia täyteen ja tiesittekö, että suurimmalla osalla suomalaisista ei tuu! Ruokavalion ei tarvitse olla täydellinen ja laihtuu silti. ;)

      Poista
  17. Sanot, että olisit saanut yhdellä porkkanalla päivän määrän täyteen. Eli painaako sun ostamat porkkanat n.300-400g kappale?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm.... jos Sulamo kertoo että kasvikset (+hedelmät ja marjat) oli 450g, niin miksi 500g täyttymiseen olisin tarvinnut porkkanan joka painaa 300-400g? Tarkoitin porkkanalla yhtä peruskokoista jonka paino on n. 50-80g välillä. :)

      Poista
  18. Paljonko meni kalorit tänään yli, kun oli proteiiniherkku ja naksuherkku?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pien hetki niin tsekkaan... Sulamo sanoo että 91kcal. :)

      Poista
  19. Punnitsetko esim tuon banaanin kuorineen?

    VastaaPoista
  20. Oijavoi. Näistä sinun herkkuhetkistä vain tulee se mielikuva ettet sä nyt ihan tosissaan sitä painoa ole pudottamassakaan 😀 Jos en väärin muista miin etkös tuolla aiemmin jossain postauksessa kirjoittanut että olet nyt tyytyvöinen painoosi..ja jos tippuu kilokin niin se vain ylimääräinen plussa asia sinulle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta sehän on vain sinun mielikuvasi, ei kuitenkaan todellisuus asiasta. :) Ja kyllä muistat ihan oikein, tosin se oli siis kun paino oli -42kg. Että nyt toki täytyy saada sulatettua plussakilot pois että voidaan taas jatkaan siitä missä olin tyytyväinen painooni ja kaikki ylimääräinen kilon sulatus on pelkkää hyvää vain. :)

      Poista
    2. Plussakilojahan sulla on vielä vähintään 50... Oletko vain itse tajunnut, ettei itsekuri riitä terveelliseen painoon asti? Ei kukaan voi aidosti olla tyytyväinwn SAIRAALLOISEEN ylipainoon. Etkö muista miten erilaista oli olla normaalipainoinen?

      Poista
    3. Voi näitä itsekuri-ihmisiä... ei pysyvässä painonhallinnassa mistään itsekurista ole kyse, vaan kestävistä tottumuksista.

      Poista
  21. KokeilimSulamoa kerran 10vko ja mun mielestä oli kauhean hankala tietää ruuan paino tarkkaan. Joo kyllä pottumuusin voi punnita, mutta sitten ne kastikkeet, jossa on sientä ja tomaattia ja sipulia ja porkkanaa jne. Että mistä minä tiedän kuinka paljon just siinä mun annoksessa on kaikkia näitä. Miten sinä teet tämän asian kanssa. Esim. just nuo pizzan palat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis me tehdään sinne reseptejä. Mitataan kaikki ainekset esim. mitä pizzaan tulee ja siitä laitetaan että kuinka monta annosta pellillisestä tulee ja Sulamo laskee sen keskiarvon. Samoin mä teen muiden ruokien kanssa, punnitsen ne ja laitan grammamäärät Sulamoon. :)

      Poista