30.3.2018

Kohti terveempää huomista | 3-2018


Heissuli vei! Täällä sitä taas ollaan raportoimassa kuukauden aikana tapahtuneita asioita. Kyllä kuukausi meneekin nopeasti. Tässä kuussa oli yksi läheltäpiti tilanne. Multa oli jäänyt yhtenä päivänä kiireessä lounas syömättä ja jouduin käymään kaupassa ennen kotiinmenoa, niin sieltä sitten tarttui mukaan pieni sipsipussi. Onneksi sitten kotiin päästyäni heräsin tuohon tilanteeseen ja nappasin kaapista pahimpaan nälkääni banaanin, jonka jälkeen tein vielä mustikkarahkan. Osasin siis tuolla kertaa kiertää ongelman eli valitsin paremman välipalan kuin sipsipussin. Sipsit tuli syötyä sitten herkkuiltana. Tämän takia on todella tärkeää syödä tasaisesti vuorokauden aikana, eikä kannata mennä nälkäisenä kauppaan. Tätä ongelmaa ei nimittäin tule, jos on huomannut syödä tasaisesti. Tai ainakin mulla se toimii. Sekin helpottaa jos jokaisella aterialla on riittävästi proteiinia, otetaan vaikka esimerkiksi kaurapuuro. Jos puuron söisi vanhalla tavalla eli kaurahiutaleita ja maitoa, niin ei tuolla pärjäisi kuin maksimissaan pari tuntia, mutta kun otetaan maito pois, laitetaan sen tilalle pikkuisen marjakeittoa, raejuustoa/maitorahkaa ja marjoja, niin kaurapuurolla pärjää helposti sen nelisen tuntia. Tai edelleenkin minä oon pärjännyt. 


Kuukauden kohokohta taisi olla se, kun löysin vihdoin ja viimein itseni salilta. Wohoo! Ensimmäisellä kerralla tein kroppani kanssa "kuolemaa", koska jatkoin siitä mihin olin jäänyt ja nopealla temmolla. Suuri virhe! Tai ehkei sittenkään, sillä seuraavalla kerralla treenit sujui paljon kivemmin ja "kuolema" oli aina vain pienempi. Hämmästyinkin siitä, miten nopeasti kroppa sitten "nousi" siihen mihin jäätiin. Ja oli myös ihana huomata, miten mut otettiin ilolla vastaan. Tuo sali jolla käyn, on siitä kyllä mukava, että siellä saa apua ja siellä tuntee ilmapiiristäkin, että on mukava olla. Huomasin myös, että määhän viihdyn salilla ja samalla pohdiskelin (siinä treenauksen lomassa, ajatukset lentää välillä liikaakin) että miksi tällainen salimökötys tuli. Oliko se kenties se, että mulla oli tavotteita tehdä niin ja niin paljon treeniä viikossa sekä tietyssä ajassa. Varsinkin kun sairastelut tekivät sen, että aikatauluni meni sekaisin. Alkoiko mua siis ahdistamaan se asettamani tavoite? Mulla siis oli tavoitteena että suurinpiirtein näihin aikoihin olisin jo tehnyt 3xvko rytmillä salitreeniä. Sitä ei ehkä uskoisi, mutta mä oon aika tiukka itselleni, siis tietyissä tilanteissa. Mulla on myös se paha tapa, että liikkumiseni pakkaavat menemään suorituksiksi ja silloin siitä itse liikunnasta lähtee se ilo. Oon epäillyt että kyse voisi olla tästä ja noiden aikaisempien liikuntasuorituksien takia mä en esim. pidä sykemittareita, kalorimittareita, mitä niitä nyt onkaan, koska aikoinaan noiden kanssa se liikkuminen meni suorittamiseksi ja mä haluan liikkua koska se on kivaa ja mukavaa. En siksi, että saan tietyn sykkeen, tietyn kalorimäärän x ajassa. Aion kyllä kokeilla sen 3xvko treenin, mutta luulen ettei siitä tule säännöllistä, mutta mistäpä sitä koskaan tietää. Parempi antaa fiiliksen viedä, eikä väkisin yritä mitään. Mä haluan liikkumisen olevan miellyttävää, mukavaa ja kivaa.    


Tässä kuussa ei mennyt oikein hyvin tuon pudotuksen suhteen ja oon siitä vähän harmissani, koska olen noudattanut ruokavaliota todella hyvin - muutamat herkutkin mukaan huomioiden. Olisi tiputuksen pitänyt olla pikkuisen enemmän. Mut semmosta se on aina ollut, se ei aina mene kuin on laskenut ja kuvitellut sen menevän. Nyt siis painoa tipahti pois -1kg verran mikä on aina hyvä asia, koska se on kilon verran pois kropasta. Mutta sitten taas samaan aikaan mun vyötäröltä suli toiset -3cm, mikä on todella kiva määrä. Multa sentit menee ensin vyötäröltä, rinnoista, kasvoista ja lopuksi sietä mistä pitäisi eniten mennä eli lantiolta. Sen oon huomannut, että mun pitäisi olla lempeämpi itselleni. En saisi soimata itseäni liikaa, varsinkin kun tulostakin on tullut. Laihtuminen tapahtuu kuin itsestään, jos on lempeämpi. Pois siis ajatukset, että "höh, paino tippui vain kilon",vaan että "jess, taas kilo vähemmän", koska yhtäkkiä niitä kiloja on mennyt pois 12, 24, 36...

Ai niin, hyvää pääsiäistä!

Kroppamuutokset: 

Paino: -1kg (yht. vuoden alusta -6kg)


Vyötärö: -3cm (yht. vuoden alusta -6cm)


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

Elämäntaparemontissa auttamassa:

Personal Trainer Ringa Ruisniemi
 (ruokaohjelma, treeniohjelma, tuki)
Wellgo - Personal Training
Wellgo Training Center (kuntosali jolla käyn)

57 kommenttia:

  1. Eli kaiken kaikkiaan hyvin onnistunut maaliskuu :) Olen myös ollut jonkinlaisella elämäntaparemontilla viime elokuusta ja vaikka kiloja on lähtenyt vain 7, on sekin parempi kun ei mitään. Mulla on vaikeinta aamulla tehdä sitä kaurapuuroa, vaan tartun helpommin kahteen ruisleipään. Tarttis kokeilla niitä tuorepuuroja tehdä illalla valmiiksi, oletko sä testannut niitä? Tsemppiä taas huhtikuulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi pitäisi syödä kaurapuuroa? Ei se kai ole mikään pakollinen laihduttamisessakaan. Ruisleipä on ihan yhtä hyvä aamupala.

      Painonpudotus on kyllä kovaa hommaa, ja tuo senttien katoaminen on selkein näyte (jos mitannut samasta kohdasta). Mulla paino heittelee helposti 1-2 kg vaikka samalla viikollakin ja kuukautiskierrosta johtuen, ja ihan normaalipainoinen olen.

      Tsemppiä ja liikunnaniloa ja älä ole liian ankara vaikka lounaanunohtamisesta (miten voi unohtaa syödä lounaan 😉).

      Poista
    2. Olihan se ihan onnistunut, vaikka toki paremminkin ois voinut mennä, mut hyvä näinkin. :) Joo, oon tehnyt tuorepuuroja ja ne on kyl kivoja. Mä oon tehnyt niitä usein sillon jos tiedän et aamu on erityisen kiireinen. Joskus jopa autossa lusikoinut jos oikeen kiire ollut :D Ei onneks usein. :D

      Ja eihän sen oo pakko olla kaurapuuroa, mut kunhan nyt jotain syö. Oma esimerkkini oli vaan kaurapuuroon laitettu koska itse syön sitä. Pointt oli kuitenkin se, että aterialla saisi myös riittävästi proteiinia koska omasta kokemusta se pitää kylläisenä pidempään.

      Poista
  2. Miten päästä eroon yösyömisestä? Syön muuten fiksusti mutta yöllä herään monta kertaa syömään leipää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuinka pitkä aika iltapalastasi on kunnes meet nukkumaan? Mä oon huomannut että kun syö riittävän iltapalan, niin ei tule yösyömistä. Sillon kun kokeilin sitä dieettitapaa ettei syödä enää klo 18 jälkeen, niin sillon mulla oli yösyömistä.

      Poista
  3. Hyvä sinä ! Aina parempi vähän miinusta tai 0 tulos kuin plussaa ! Tsemppiä tulevaan !

    VastaaPoista
  4. Näkee kyllä et oot laihtunu, jatka samaan malliin :) hyvä että oot syöny terveellisesti ja kyllähän sitä välillä voi vähän herkutella. Ja hyvää pääsiäistä myös sinulle Pipsa💛☀️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en viel nää mitään isompia muutoksia, mut kiva jos sä näet. :)

      Poista
  5. Hyvinhän sinulla sujuu. Osaan kyllä samaistua tuohon "vain" ajatukseen todella hyvin. Olen tässä vuoden kohta tiputellut painoa ja kyllä noita jumituksia on tullut ja pieniä repsahduksia myöskin. Jälkeenpäin kumminkin osaa olla iloinen kun huomaakin puolenvuoden päästä, että onhan noita kiloja lähtenyt, vaikka välillä ei tunnukaan siltä. Pitää osata olla itselleen armollinen niinkuin totesitkin jo. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuo on niin totta. Että kun pitkällä aikavälillä katsoo, niin onhan sitä laihtunut. :) Pitää tosiaan olla armollisempi ja muistaa, ettei se paino vaan mene joka kuukausi samalla tavalla alas.

      Poista
  6. Jos liikuntaa miettii vain mukavuuden kannalta niin tokko kolme kertaa viikossa salitreeni onnistuu. Kannattaa pistää hieman enemmän tahtotilaa peliin. Ainakin aluksi ennenkuin hommasta tulee automaatio.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kun se asia olisikin noin yksinkertaista.

      Poista
    2. Kyllä se on niin yksinkertaista. Itse päätin käydä kolme kertaa viikossa salilla ja käyn. Ei se sen kummempaa oo.

      Poista
    3. Hyvä että sulla käy niin helposti. :) Lainaatko sitä osaa mullekin? :)

      Poista
  7. Jes, hyvä sinä :) Iloista ja aurinkoista pääsiäistä! :)

    VastaaPoista
  8. Jee mitkä allit. Kilo se on kilokin, onnittelut siitä.

    VastaaPoista
  9. Hienoa Pipsa, jatka samaan malliin! :)

    VastaaPoista
  10. Reilun viikon päästä alkaa Fitfarmin Superdieetti, lähde mukaan? :) Taatusti karisee kilot, ei ole mitään kituuttamista, opetellaan asioita joiden kanssa eletään sitten sen 3kk valmennuksen jälkeekin. Maksaakin vain 59e.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Superdieetille pisteet myös täältä! Toimii ihan todella muttei ole mitään kituutusta! :) oletko Pipsa ikinä miettinyt pt:n vaihtamista tai erilaista ”dieettamista” ruokavalion suhteen? Etenkin jos tuntuu ettei edistymistä tapahdu.

      Poista
    2. Toihan ois Piialle hyvä! Vois tulla pysyviä tuloksia.

      Poista
    3. Minäki kannustaisin vaihtaan personal traineria, ihan kokeilumielessä.. Tuntuis et nuilla kilomäärillä pitäs laihtuu ainaki alussa enempi ku kilo kuukaudessa.

      Poista
  11. Iloista pääsiäistä :) <3

    VastaaPoista
  12. Hienoa, suunta on oikea! Ajattelepa, jos paino putoaisi keskimäärin kilon kuukaudessa, niin onhan se vuodessa jo 12 kiloa. Kiva kuulla että sali maistuu taas! Ja sehän näkyy vyötärön kaventumisena. Minusta on niin kiva huomata, että aina kun liikuntaa lisää tauton jälkeen, kroppa muuttuu parempaan suuntaan vaikkei painossa välttämättä niin näkyisi. Täällä meillä alkaa jo olla pahimmat jäätiköt sulaneet (tosin maanantaina tulee kai hirveä lumipyry...), joten pian alkaa taas pyöräily- ja lenkkeilykausi. En malta odottaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä. :) Siitäkin pitää lla hyvin tyytyväinen. Mä kans odotan pyöräilykautta. :) Ja uimaan påääsyä, siis luonnonvesiin. :)

      Poista
  13. Mikä toi ekakuvan asento on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joku vaan, halusin hupsutella. :D Pelkkä seisontakuva x3 tuntui tylsältä. :)

      Poista
  14. Oletko aloittanut joogaamisen?

    VastaaPoista
  15. Mikset anna jo periksi? Oot jo vuosia vuosia lihonut laihtunut lihonut etc. Selvästikään liikkuminen ei ole ongelmasi vaan ongelmat ovat jossain korvien välissä ja ne pitäisi selvittää. Et ahmi ruokia ja kävelet arjessa paljon joten elintapasi ovat ihan ok. Saleilla ei ole pakko rampata voidakseen hyvin. Eikä ole pakko syödä minkään ohjelman mukaisesti jos siitä ei tule kerran tuloksia.
    Elät vain kerran joten nauti elämästä. Luulen että kaikki läheisesi pitävät sielustasi eikä siitä miltä näytät.
    Matkusta, löydä itseensä tyytyväisiä ihmisiä. Valokuvaa ja maistele elämän makuja. Ei tämän pallon päälle ole vain kauniit saaneet lupaa tulla. Suurin osa meistä on ihan tavallisia ihmisiä. Ylipainoinen tai et, moiseen on turha tuhlata vuosia jos tuloksia ei kerran synny. Sinä olet sinä ja hyvä sellaisenaan.
    Juokse, tanssi ja naura sillä elämä on tosiaankin lyhyt. Onnellista keltaista pääsiäistä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi antaisin periksi? Musta se ois kamalaa jos antasin periksi. Ja kokoajanhan mä nautin elämästä, vaikka tässä remppailenkin - välillä menestyen ja välillä ei. Mut aina nousten ylös. :)

      Poista
  16. Miksei eilen tullut porinoita? Tiedän ettet kuvaa kun miehesi on kotona mutta olisithan voinut kuvata silti jossain muussa huoneessa vaikka :)

    VastaaPoista
  17. Miinusta kuitenkin kilona ja useita senttimetreinä kadonnut! Onnea siis aivan onnistuneelle kuukaudelle!

    Pohdit tuota salille menemisen tuskaa.. Ootko ajatellut, että jokin muu liikunta sopisi sulle kuitenkin paremmin? En ole liikunnallinen enkä tunne eri lajeja, mutta ehdotan aivan randomina sulkapalloa, spinning-tuntia tai sitten kotona jämerää soutulaitetta (sellainen kuin House of Cards -sarjassa ois hurja!) - siis jotain hikistä ja reipasta meininkiä :D !

    Tsemppiä kuitenkin jatkoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia. :)

      Voihan se olla että joku toinen liikunta voisi toimia paremmin, mut sen voin sanoa ettei se ole spinning! :D Oon kerran kokeillut ja meinasin kuolla :D Uiminen olisi semmonen mistä tykkään, siihen en oo koskaan kyllästynyt. Enkä mä tota saliakaan huonona ajattele, mut ehkä mun pitäisi siitä vaan ottaa pois ne tavoitteet ja mennä sinne ihan omasta ilosta. Ja toki oon mennytkin, mut ilman tavotteita. Ilman sitä ajatusta takaraivossa et nyt pitäisi jo tehdä niin ja niin paljon ...

      Poista
    2. Hanki kotiin liikuntalaitteita - crosstraineria, kuntopyörää, soutulaitetta, kahvakuulia yms. Voit aina sitten tavallaan käydä kotona saleilemassa.

      Poista
    3. Kiitis vinkistä, mutta ei nyt ole ollut suunnitelmissa tehdä kotisalia. :)

      Poista
  18. Hieno homma.

    Oletko pohtinut miksi ei voi olla tässä tavoittrita? Onko sulla muuten elämässä tavoitteita?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia.

      En mä sitä sen ihmeemmin oo viel ehtinyt miettimään, mut jostain syystä noiden liikuntojen tavotteiden kans on mennyt vähän pakkomielteiseksi ja nyt kun oon tuossa salitavoitteen kanssa jäljessä, ni tullut kai semmonen luovuttajafiilis ja se kiukuttaa. Onhan mulla elämässä jotain tavotteita. :)

      Poista
    2. Kerro joistakin tavoitteista mitä sinulla on elämässä😊

      Poista
  19. Mulle pelkkä sali käy helposti liian yksitoikkoiseksi ja silloin siitä tulee lintsattua. Ratkaisin ongelman niin, että vaihtelen lajeja ja välillä käyn enemmän jossain ja jokin jää tauolle.

    Mä käyn salilla, juoksemassa, kävelemässä, uimassa ja eri ryhmäliikuntatunneilla aina kahvakuulasta joogaan ja pilatekseen. Näin tulee mukavasti vaihtelua. Suosittelen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekin voi olla, vaikka enemmän mä luulen et se on nyt tuo kun en oo suunnitelmissa ajantasalla ja se luo semmosta painetta itselleni. Lajien vaihtelu voisi olla hyvä. Tai jos teki noin kuin sä, että eri päivinä eri juttua. :)

      Poista
    2. Mä suosittelen tekemään näin: jos et mene salille, menet lenkille. Eli joka lintsaus tarkoittaa lenkkiä. Jolloin lopputulos on aina positiivinen :-). Näin mä teen, tosin mulla lajeja on neljä. Aina jos olen ajatellut vaikka mennä juoksemaan, enkä haluakaan, valitsen tilalle vähintään kävelyn. Inspiksen mukaan.

      Poista
    3. Juu ja näinhän mä teinkin kun en siellä salilla käynyt. :)

      Poista
  20. Mietin myös että miksi remppaat ja remppaat. Oot saanut paljon kiloja pois, ole tyytyväinen ja nauti elämästä. Sinulla on niin paljon nautittavaa. Anna remppojen olla ja huomat että kiloja saattaa pudota muutenkin. Olet upea tyyppi olet ihan tuollaisena!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mieluummin mä remppaan, vaikka metsäänkin mentäs, kuin että antaisin periksi. En ymmärrä miksi porukka ajattelee, etten nauti kun remppaan? Kyllä mä tässä oon ihan iloinen ja onnellinen, vaikka tietyissä asioissa pitäisi olla lempeämpi itseäni kohtaan.

      Poista
  21. Mielestäni sun kannattaisi olla jopa ankarampi itseäsi kohtaan, eikä suoda noita mässäyspäiviä noin usein. Ja eri liikunta muotoja kehiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiku nimenomaan päinvaston, eli lempeämpi. Mässypäiviäkin voi olla, mut kaikki pitää huomioida kuitenkin päivän jutuissa.

      Poista
  22. Heippa! Tää tulee vähän myöhässä mutta kuitenkin...

    Itse oon ihan täysin hurahtanut hiihtoon!!! Ihan superlaji raikkaassa ulkoilmassa. Ja itse ainakin huomasin, että kunto ja lihaksisto kehittyy hyvin, kunhan muistaa käydä säännöllisesti.

    Mä oon itse aina ajatellut tuon kuntosali harrastamisen liikuntaa aloittavalle ihmiselle liian "vaikeana". Aina pitää LÄHTEÄ jonnekin. Ja valitettavan useasti kuntosalille mennään pienikin matka autolla ja sitten mennään tekemään alkuverryttelyt laitteisiin. Miksei alkuverryttelyä voi tehdä kuntosalimatkalla?

    Siinä mielessä nämä "luonnonlajit" ovat hyviä, ei tarvii avata kuin ovi ulos ja lähteä siitä suoraan käveleen, hölkkään tai pyöräileen. Eikä rasita kukkaroa!

    Ihanaa kevättä ja kovasti tsemppiä Sinulle,
    Matikka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että sä tykkäät hiihdosta. Mulle se taas on semmonen mitä inhoan yli kaiken. Ski-Ergo on ainoa jossa jotain hiihtoon liittyvää suostun tekee, mut itse ladulla hiihtäminen ei tuu kyseeseen. :) Luonnonlajit on kyllä hyviä. :)

      Poista
    2. Juu, aika moni sanoo inhoavansa lajia yli kaiken. Mutta tosi moni on nyt "aikuis"iällä pyörtänyt puheensa, kun on todennut, että onpa tehokasta. Kuvittelen, että siitähän se inhoaminen tulee, kun tajuaa lajin olevan kova ja kunnon huono. No joo, makuasioita!

      Poista
    3. No tässä on yksi joka ei ole pyörtänyt puheitaan. :D Mä en pidä hiihtämisestä, mutta salilla SkiErgolla teen sitä kyllä. Mut totta, makuasioitahan nämä, kaikki ei voi tykätä kaikesta. Mut annan pisteen itselleni että sentään salilla suostun sitä liikettä tekemään. ON kyllä tehokas. :)

      Poista